خانه > سرگرمی > خواندنی و دیدنی > حقایق جالب در مورد فضا که هر کسی نمی داند

حقایق جالب در مورد فضا که هر کسی نمی داند

آیا می دانستید که ما تنها ۵ درصد از کل جهانمان را می توانیم مشاهده کنیم، یا در مریخ اقیانوس های آب وجود داشته است؟ دانشمندان چه چیزی در مورد ماده تاریک فهمیده اند؟

 

دانشمندان طی سال های گذشته  موفق به اکتشافات فضایی جالب توجه ای شده اند که از آن جمله می توان به امواج گرانشی و آب مایع در مریخ اشاره کرد. ولی این هنوز ابتدای راه است و چندان از جهان لایتناهی که در آن زندگی می کنیم آگاه نیستیم، در ادامه این مطلب از حیاط خلوت برخی از بزرگترین اسرار حل نشده درباره فضا را معرفی می کنیم.

حقایق جالب در مورد فضا که هر کسی نمی داند

آنچه ما می توانیم مشاهده کنیم تنها پنج درصد از کل جهان ما را تشکیل می دهد.

تنها پنج درصد چیزی است که ما قادر به مشاهده ی آن از گیتی  هستیم و ۹۵ درصد دیگر انرژی تاریک و ماده تاریک هستند. ولی در اینجا یک سوال پیش می آید که اگر ما به واقع نمی توانیم ماده تاریک یا انرژی تاریک را مشاهده کنیم چگونه می دانیم که واقعی هستند؟ دانشمندان فکر می کنند انرژی تاریک نیروی مرموزی است که تداوم انبساط گیتی را موجب می شود.

 

در تعریف ماده تاریک این چنین گفته شده است که ماده تاریک ماده ای نامرئی است که بخش عمده ماده در کهکشان ها را تشکیل می دهد. دانشمندان فکر می کنند این ماده وجود دارد زیرا نیروی گرانشی کهکشان ها بسیار بزرگتر از چیزی است که تنها با ماده ای که ما می توانیم مشاهده کنیم قابل تشریح باشد.

 

چه چیزی در مریخ وجود دارد؟

این نظریه وجود دارد که ممکن است زمانی حیات در مریخ وجود داشته و شاید هنوز در این سیاره حیات وجود داشته باشد. سیاره سرخ در گذشته دارای اقیانوس هایی گسترده بوده است و در حال حاضر شواهدی وجود دارند که نشان می دهند آب مایع همچنان به صورت دوره ای روی سطح آن جریان دارد.

 

اگر در این سیاره آب وجود داشته است این سوال پدید می آید که آیا مریخ در گذشته میزبان حیات بوده است؟ و مهم‌تر از آن، آیا همچنان نیروی حیات در این سیاره وجود دارد؟ دانشمندان برای یافتن پاسخ این پرسش ها ارسال تیم های کاوشگر انسانی به مریخ را برنامه ریزی کرده اند.

زندگی در روی سیاره زمین چگونه آغاز گردید؟

این یکی از پرسش های اساسی در علم است و همچنان پاسخ علمی برای آن ارائه نشده است. برخی دانشمندان فکر می کنند حیات از سیارک ها یا ستاره های دنباله دار به سیاره زمین منتقل شده است. این نظریه خوبی محسوب می شود زیرا ما توانسته ایم که مواد آلی را در برخی از آنها بیابیم.گروهی دیگر فکر می کنند تکه ای از مریخ ممکن است روی سیاره زمین سقوط کرده و زمینه ساز آغاز حیات در آن بوده است.

 

پرتوهای کیهانی پر انرژی از کجا می آیند؟

پرتوهای کیهانی به طور مداوم ار فضای خارجی با زمین برخورد می کنند اما هیچ کس از خاستگاه آنها اطلاعی ندارد. در تعریف پرتوهای کیهانی  باید بگوییم که جریان های ذرات پرسرعت هستند که در فضا پرواز می کنند و گاهی اوقات با زمین برخورد می کنند. اما آنها از کجا می آیند؟

 

پروتوهای کیهانی با کمترین میزان انرژی در جریانی از ذرات باردار که به نام باد خورشیدی شناخته می شود از خورشید به زمین می رسند اما تعیین خاستگاه ذرات پر انرژی‌تر به واسطه چرخش و پیچ و تاب خوردن در میدان های مغناطیسی فضای بین ستاره ای دشوار است.

 

انفجارهای رادیویی سریع چه می باشند؟

بعضی اوقات، اگر یک ستاره شناس بسیار خوش شانس باشد می تواند پیام های آنی میلی ثانیه ای امواج رادیویی از فضا که به نام انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) شناخته می شوند را شناسایی کند. اما همانند پرتوهای کیهانی، ستاره شناسان از خاستگاه آنها اطلاعی ندارند.

 

نتایج دو مطالعه جدید نیز شرایط را بغرنج‌تر کرده اند زیرا نتیجه گیری هایی مخالف درباره خاستگاه انفجارهای رادیویی سریع  به ما ارائه کرده اند. یکی از این مطالعات بیان می کند که انفجارهای رادیویی سریع از منبعی مشابه می آیند و در مطالعه ای دیگر این موضوع بیان می گردد که انفجارهای رادیویی سریع از فجایعی عظیم که نمی توانند خود را تکرار کنند، ناشی می شوند.

 

چرا ماده بیشتری نسبت به پادماده وجود دارد؟

این یک موضوع علمی است که هنگامی که یک ذره ماده با یک ذره پادماده برخورد می کند همدیگر را از بین می برند. اگر مقدار برابر از ماده و پادماده وجود داشته است، گیتی به طور کامل تهی از ذرات می شد.

 

بر اساس آنچه درباره علم کیهان شناسی ارائه شده است و ما از آن مطلعیم ، انفجار بزرگ یا بیگ بنگ (Big Bang) باید مقدار برابر از ماده و پادماده تولید کرده باشد. این به معنای آن است که با یک گیتی فاقد ذره رها شده ایم.اما بنابر دلایلی، انفجار بیگ بنگ اندکی ماده بیشتر نسبت به پادماده تولید کرده است. به گفته مرکز سرن، یکی از بزرگترین چالش های موجود در فیزیک کشف اتفاقی است که برای پادماده رخ داده و یا چرا ما عدم تقارن در ماده و پادماده را شاهد هستیم.برخی دیگر از دانشمندان فکر می کنند مولکول های ساده موجب شکل گیری واکنش های شیمیایی شده و در نهایت مولکول های پیچیده‌تر شکل گرفته اند. آن مولکول ها با یکدیگر ترکیب شده و چیزی مانند RNA، یکی از اجزا ضروری برای حیات، ایجاد شده است. سپس موجودات چند سلولی تکامل یافته اند.

 

دنیا چگونه به پایان می رسد؟

خب دنیا چگونه به پایان خواهد رسید؟ چیزی که در نظریه های ستاره شناسان تخمین می زنند که حدود شش میلیارد سال دیگر سیاره ما  توسط خورشید در حال مرگ ما تبخیر خواهد شد. اما برای باقی جهان ما چه روی خواهد داد؟

در این زمینه چند نظریه وحشتناک در این زمینه وجود دارند. علم ترمودینامیک به ما می گوید که مرگی گرمایی امکانپذیر است، جایی که همه چیز در گیتی دارای دمایی مشابه می شود. این به معنای آن است که همه ستارگان ناپدید خواهند شد و کل ماده از بین خواهد رفت.

همچنین یک ایده دیگر وجود دارد که بیان می کند جریانی خلاف بینگ بنگ رخ خواهد داد که به نام خرد شدن بزرگ یا بیگ کرانچ (Big Crunch) شناخته می شود. اگر گیتی به گسترش و رشد خود ادامه دهد در نهایت گرانشی بیش از اندازه وجود خواهد داشت و تمام نیروی گرانشی به منقبض شدن همه چیز منجر خواهد شد. در نهایت، کل گیتی به دوزخی آتشین و متراکم تبدیل خواهد شد و همه ما در طی این جریان برشته خواهیم شد.

منبع:شهر خبر

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان در ادامه مجموعه ای از متن مجری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *