خانه > مذهبی > احکام دینی > شرایط کامل تغییر مرجع تقلید

شرایط کامل تغییر مرجع تقلید

شرایط کامل تغییر مرجع تقلید

تغییر مرجع تقلید, شرایط تغییر مرجع تقلید

پاسخ  به این سوال در سه صورت متصور است:

۱٫عدول از مجتهد زنده مساوی به زنده مساوی دیگر بعد از تحقق تقلید

۲٫عدول از مجتهد اعلم به مجتهد غیر اعلم

۳٫عدول(برگشت) از مجتهد غیر اعلم به اعلم

 ۱) عدول(یعنی تغییر دادن از مرجعی به مرجع دیگر) از مجتهد زنده مساوی به زنده مساوی دیگر:

 

آیت الله بهجت(ره)

در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیّت و اورعیّت(ورع)، در جمیع مسائل یا در بعض مسائل که ارتباط با هم ندارند، جایز است.(۱)

آیت الله تبریزی(ره)

در مسائلی که یاد گرفته، به غیر نمی تواند رجوع بکند.(۲)

آیت الله خامنه ای(دام ظلّه)

بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(۳)

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

اگر از هر جهت مساوی باشند رجوع اشکال ندارد، زیرا در صورت تساوی دو مجتهد مکلّف می تواند عملش را طبق فتوای یکی از آن دو انجام دهد مگر در مواردی مانند قصر و اتمام که باید احتیاط کند. (جمع بخواند).(۵)

آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه)

جایز نیست.(۶)

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

احوط (احتیاط واجب) در خصوص مسائلی که یاد گرفته ترک عدول به مساوی است.(۷)
 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(۱۰)
 آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

در مسائلی که عمل نکرده است، اشکال ندارد.(۱۱)

 آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)

جایز نیست(احوط القولین).(۱۲)

 

۲) عدول از مجتهد اعلم به مجتهد غیر اعلم با رعایت ” الاعلم فالاعلم “:
(” الاعلم فالاعلم ” یعنی به نظریه ی مجتهد دیگری که علمش از مجتهد خودش کمتر و از مجتهدین دیگر بیشتر است عمل می کند. اگر مجتهد دوم نیز در همان مساله قایل به احتیاط واجب بود مجتهد سومی که علمش از مجتهد دوم کمتر و از مجتهدین دیگر بیشتر است رجوع می کند.)
اگر احکام مرجع تقلیدی در برخی حوزه ها مانند خمس سختگیرانه تر از سایرین باشد مجوزی برای تغییر مرجع است؟

مثلا حضرت آیت الله سیستانی عقیده دارند بر هبه هم خمس تعلق می گیرد. از طرفی اینجانب مقداری طلا و سکه از زمان ازدواج بعنوان هدیه دارم که به وجه آنها جهت مخارج آتی نیازمندم و دادن خمس آن برای من مشکلاتی ایجاد می کند آیا می شود به این دلیل مرحع تقلید را عوض کرد و به دیگری رجوع کرد؟
اگر بعد از تحقیق، مرجع اعلم برای شما مشخص نگردید یعنی در انتخاب مرجع تقلید به اینجا رسیدید که مراجع مساوی اند، قبل از عمل به فتوای مراجع تقلید، می توانید در مسایل غیر مرتبط تبعیض قائل شوید، اما باید توجه داشت که در مسایل مربوط به هم باید از یک مجتهد تبعیت کرد مثلا نمی توانید در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کنید.
اما اگر بخواهید بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کنید در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.
بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کردید که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است .
اما در صورت عدم علم به اعلم، بر اساس نظر برخى از مراجع محترم (بهجت و سیستانى)، رجوع به مساوى در غیر موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى، جایز است.
آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى توان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟

 

 آیات عظام بهجت و سیستانى:

اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است. براى مثال نمى تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.

اگر تقلید شما از مرجع فعلی، به عنوان اعلم بوده است؛و اکنون نیز بر همین اعتقاد هستید، نمی توانید از ایشان عدول کنید. بله اگر بعد از زمان انتخاب شما، شخص دیگری که مساوی مرجع شماست به مرجعیت رسیده باشد، امکان عدول وجود دارد.

اما اگر از ابتدا به عنوان مساوی مقلّد ایشان شده اید می توان به مرجع مساوی در علم و ورع رجوع کرد.

پی نوشت ها:

[۱] – وسیله النجاه، ۱۴۲۳ه . ق، ج۱، ص ۹، با استفاده از م ۴- توضیح المسائل، ۱۳۸۱، ص ۹، با استفاده از م ۶.
[۲] – منهاج الصالحین، ۱۴۲۶ ه . ق، ج۱، ص ۷، م ۱۴- استفتائات جدید، ۱۳۸۳، ج ۱، ص ۱۰، س ۱۱.
[۳] – اجویه الاستفتائات، ۱۳۸۷ ص ۶، س۳۱ و ۴۵.
[۴] – العروه الوتقی مع تعلیقه، ۱۴۲۱ ه . ق، ج۱، ص ۱۸، م ۱۱- منهاج الصالحین ۱۴۱۰ ه . ق، ج۱، ص ۷، م ۱۴.
[۵] – منهاج الصالحین، ۱۴۲۷ ه .ق، ج۱، ص ۱۰، با استفاده از م ۸ العروه الوتقی مع تعلیقه.- ۱۴۲۵ ه . ق، ج۱، ص ۱۲، م ۱۳ و استفتاء شفاهی از دفتر.
[۶] – المسائل الشرعیه، ۱۴۲۸ ه . ق، ص ۹، م ۸- توضیح المسائل، ۱۳۸۴ ، ج۱، ص ۸، م ۹.
[۷] – هدایه العباد، ۱۴۱۶ ه . ق، ج ۱، ص ۵ م ۴- جامع الاحکام ۱۳۸۵، ج ۱، ص ۱۳، س ۱۸.
[۸] – توضیح المسائل، ۱۳۸۴، ص ۷، م ۱۳- الاحکام الواضحه، ۱۴۲۴ ه . ق. ص ۷، م ۱۵.
[۹] – بدایه العباد، ۱۴۱۳ ه .ق، ج۱، ص ۷، م۴- مجمع المسائل، ۱۴۱۱ه . ق، ج ۱، ص ۱۸، س ۴.
[۱۰] – توضیح المسائل، ۱۳۸۶، ص ۲۲، م ۱۶.
[۱۱] – هزار و یک مساله فقهی، ۱۳۸۳، ج ۲، ص ۸، س ۱۴.
[۱۲] – منهاج الصالحین، ۱۳۸۶، ج ۲، ص ۱۲، م ۸.

منبع:
اسلام کوئیست
شهر سوال

تبیان

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

گناهی که شیطان هم از آن بیزار است!

تهمت یه اندازه اى زشت و زننده است که حتى شیطان هم از انجام دهند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *