خانه > فرهنگ و هنر > ۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

ماجرای ۱۶ روز نارنجی چیست؟ ۱۶ روز نارنجی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

از روز ۴ آذر ماه که «روز جهانی رفع خشونت علیه زنان» نام گرفته است، تا ۱۹ آذر ماه که «روز جهانی حقوق بشر» است، کارزارهای مختلفی در جهت آگاه‌سازی و ترغیب گروه‌های مختلف در جهت انجام اقدامات عملی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در جهان انجام می‌شود.

۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

چرا جلوگیری از خشونت علیه زنان اهمیت دارد؟

از میان هر ۳ زن در جهان، ۱ نفر در زندگی خود به نوعی خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده‌ است؛ اغلب این خشونت‌ها توسط اطرافیان نزدیک اعمال می‌شوند. این رقم در مقیاس جهانی و حتی در مقایسه با بیماری‌های همه‌گیر بسیار گسترده است. اما برخلاف هر نوع بیماری، عاملان خشونت علیه زنان، و در برخی موارد حتی جوامع، انتخاب می‌کنند تا مرتکب این خشونت‌ها شوند و به همین دلیل هم می‌توانند انتخاب کنند تا به این خشونت‌ها پایان دهند. خشونت امری اجتناب‌ ناپذیر نیست و می‌توان از وقوعش جلوگیری کرد. اما ریشه‌کن کردن آن به سادگی ریشه‌کن کردن ویروس‌های همه‌گیر نیست که با واکسن از بین می‌روند. نه تنها که واکسن و دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، که خشونت یک دلیل واحد هم ندارد. در این ۱۶ روز گروه‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها، افراد سرشناس و حتی برخی شرکت‌های خصوصی تلاش می‌کنند تا با انجام اقدامات مختلف به پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران کمک کنند.

مانند انواع نقض حقوق، خشونت علیه زنان فارغ از محل وقوع، باعث خدشه‌دار شدن کرامت انسانی است. اما خشونت علیه زنان فقط موضوعی مربوط به عدالت‌خواهی نیست، بلکه عواقب منفی آن بر جامعه و اقتصاد نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد. کسانی که مورد خشونت واقع می‌شوند بازدهی کمتری دارند. به علاوه، خشونت مانع نوع‌آوری و خلاقیت آنها می‌شود. از اینها گذشته، معمولا فعالیت‌ اجتماعی این افراد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. همه اینها هزینه‌هایی است که به جوامع تحمیل می‌شود و موانع بیشتری را در راه پیشرفت آنها قرار می‌دهد.

۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

اما خشونت‌هایی که علیه زنان اعمال می‌شود فقط فیزیکی نیستند. بسیاری از این خشونت‌ها حاصل تبعیض‌هایی است که علیه زنان صورت می‌گیرد. بان کی‌مون (Ban Ki-moon)، دبیر کل سازمان ملل، در یکی از سخنرانی‌های مربوط به این موضوع توضیح می‌دهد «ما باید مسئولانه با خشونت مبارزه کنیم. هر جا که رفتاری خشونت آمیز دیدیم مداخله  و اعتراض کنیم. لازم است که نگاه های جنسیتی و تک‌بعدی را از میان برداریم. خشونت علیه زنان چنان مداوم و فراگیر است که دیگر عنوان «جنگ علیه زنان» عبارت بهتری برای توصیف وضعیت است. بسیاری از خشونت‌ها نه جای کبودی و زخم و دست شکسته باقی می‌گذارند، نه زنی را روانه‌ی بیمارستان و گورستان می‌کند. اما هر روز اعتماد به ‌نفس، غرور، شخصیت و کرامت انسانی زن را هدف قرار می‌دهد و هر روز زندگی‌اش را با هراس، اضطراب، افسردگی، خودانتقادگری مدام و حس بی‌ارزش بودن زهر می‌کند.»

در همین راستا، بان کی‌مون در سال ۲۰۰۸ یک کارزار بین‌المللی با نام «اتحاد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان» را پایه‌گذاری کرد. این کارزار نیز مانند بسیاری کارزارهای دیگر، با انتخاب رنگ (این بار نارنجی) تلاش می‌کند توجه عموم را به مساله خشونت علیه زنان جلب کند. به علاوه این کارزار از همه مردم جهان، زن و مرد، در هر سنی می‌خواهد تا در این ۱۶ روز با پوشیدن لباس نارنجی به گسترش پیام این کارزار کمک کنند.

۱۶ روز نارنجی، برای پایان دادن به خشونت علیه زنان!

این کارزار ۵ نتیجه کلیدی را دنبال می‌کند:

  • تصویب و اجرای قوانین ملی برای رسیدگی و مجازات عاملان هرگونه خشونت علیه زنان و دختران، بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر.
  • تصویب و اجرای قوانین چند وجهی در سطح ملی با تاکید بر پیشگیری از خشونت با تخصیص منابع کافی برای اجرا.
  • برقرار کردن سیستم‌های جمع‌آوری و بررسی اطلاعات، برای جلوگیری از انواع خشونت‌ها علیه زنان و دختران.
  • راه‌اندازی کارزارهای محلی و ملی و درگیر کردن گروه‌های مختلفی از فعالان مدنی و  مردم برای پیشگیری از خشونت و حمایت از زنان و دخترانی که مورد خشونت واقع شده‌اند.
  • تلاش‌های سازمان‌ یافته برای رسیدگی به خشونت‌های جنسی که در مناطق جنگ‌زده به وقوع پیوسته است و حمایت از زنان و دخترانی که در راستای تاکتیک‌های جنگی مورد خشونت‌های جنسی از جمله تجاوز واقع شده‌اند. اجرای کامل قوانین و سیاست‌های مربوط به این حوزه.

همه ما می‌توانیم با در نظر داشتن انواع خشونت، سکوت نکردن در برابر آن، مداخله و گزارش آن به مراجع ذی صلاح، گام‌های موثری را در جهت رسیدن به جهانی عاری از خشونت علیه زنان و دختران برداریم.

ببینید: مجموعه عکس هایی روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *