خانه > فرهنگ و هنر > سفر به تاریخ > محمدرضا شاه در ماههای آخر سلطنت

محمدرضا شاه در ماههای آخر سلطنت

شاید شدت گرفتن انقلاب در ماه‌های آخر سال ۱۳۵۷ باعث شده بود محمدرضا شاه به این فکر بیافتد که دیر یا زود باید از سلطنت کناره گیری کند اما احتمالا هیچ وقت گمان نمی کرد به زودی کاخ سلطنت را به مکانی نامعلوم ترک کند.

 

ماه‌ها قبل از آنکه شاه ایران را برای همیشه ترک کند شدت انقلاب و اعتراضات به حدی بود که فضای سیاسی آبستن یک اتفاق بزرگ بود. محمدرضا پهلوی که با تغیر نخست وزیر و دولت سعی داشت جلوی اتفاق را بگیرد پس از آنکه نتوانست موج اعتراضات را کنترل کند در دی‌ماه ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد. او پس از فرار از کشور تا زمان مرگش در مصر در مرداد ۱۳۵۹، کشورهای مختلفی را برای اقامت برگزید، اما در هریک از این کشورها اقامتش با مشکلات مختلفی مواجه شد.

 

به‌ طوری‌ که مجبور می‌شد تا مدام محل اقامتش را تغییر دهد. در این میان، در هر تغییر اقامتی، یکی از مشکلات او، پیدا کردن کشوری بود که حاضر به پذیرش وی باشد.  محمدرضا پهلوی از زمان ترک ایران ۱۰ هفته در مراکش، ۱۱ هفته در باهاماس، ۱۷ هفته در مکزیک، ۱۰ هفته در آمریکا برای معالجه و مدت کوتاهی هم در پاناما بود و سرانجام به مصر رفت. همچنین در این مدت، انگلیس، سوئیس، اردن و فرانسه از پذیرش وی خودداری کردند.

 

“جک گارفالو” یکی از عکاسان خارجی که در سال های سلطنت شاه برای چند نوبت به ایران آمده و از او و ایران عکاسی کرده بود وقتی در مرداد ۱۳۵۷ به ایران آمد برای آخرین بار از شاه در دفتر کارش عکاسی کرد. او گرچه با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب بار دیگر در آبان ماه عازم تهران شد اما دیگر فرصت آن که شاه را ملاقات کند به دست نیاورد. عکس های او از شاه و فرح که در آستانه سقوط قرار داشت از معدود عکس های آلبوم سلطنتی در دفتر کارش در کاخ سعدآباد شش ماه قبل از فرار است.

 

محمدرضا شاه در ماههای آخر سلطنت

عکس های شاه در دفتر کارش

 

محمدرضا شاه در ماههای آخر سلطنت

محمدرضا شاه در ماههای آخر سلطنت

 

تصاویر محمدرضا شاه

تصاویر محمدرضا شاه

 

ماه‌های آخر شاه در دفتر کارش

ماه‌های آخر شاه در دفتر کارش

 

روزهای آخر شاه در ایران

روزهای آخر شاه در ایران

 

عکس های محمد رضا شاه

عکس های محمد رضا شاه

 

فرح همسر محمدرضا شاه

فرح همسر محمدرضا شاه

 

منبع:faradeed.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا برای ولادت امام سجاد (ع)

دل نوشته ولادت امام سجاد ای سید الساجدین تو را می جویم از قله های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *