خانه > مجله سلامت > مراقبت از کودکان > با این بازی ها هوش کودک را به چالش بکشید

با این بازی ها هوش کودک را به چالش بکشید

با این بازی ها هوش کودک را به چالش بکشید

از او بخواهید زندگی مورچه ها و حشرات را بررسی کند

اگر کودک خردسال شما علاقه ای به زندگی مورچه ها ندارد، کودک را به حیاط ببرید و از او بخواهید حشرات مختلفی که در آنجا زندگی و رفت و آمد می کند را پیدا کند. برای پیدا کردن این حشرات باید هوا، زمین، زیر سنگ ها، روی گیاهان و حتی زیر زمین را جستجو کنید.

از کودک تان بخواهید مورچه ها را با هم مقایسه کند . مثلا از او بپرسید مورچه هایی که پرواز می کنند چگونه هستند ؟ یا حشرات مختلف چه تفاوت های ظاهری دارند ؟ حشراتی که زیرزمین زندگی می کنند چگونه هستند ؟ حشراتی که روی گیاهان یا درختان هستند چه خصوصیاتی دارند و چرا با دیگر حشرات متفاوتند ؟ حشرات چگونه در طبیعت خانه هایشان را می سازند.

14471089085

روی یخ ازمایش انجام دهید

برای این آزمایش به دو قطعه یخ نیاز دارید . یک قطعه یخ در آفتاب و قطعه دیگری را در سایه قرار دهید و از کودک تان بخواهید به یخ ها نگاه کند و ببیند کدام یک از آنها زودتر ذوب می شود .

برای کودکان با سن بیشتر از قطعات بیشتری یخ استفاده کنید و یخ ها را روی سطوح مختلف بگذارید . مثلا یکی از یخ ها را روی چمن ها ، یکی را زیر آفتاب مستقیم و یکی را در معرض آفتاب غیرمستقیم و … قرار دهید . می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و یخ ها را روی سطوح زیادتری بگذارید و به این صورت هوش کودک را به چالش بکشید .

گردش در طبیعت برای کودکان باهوش

کشف طبیعت و رازهای آن از فعالیت های بدون هزینه ای است که برای کودکان باهوش جالب است . در حالی که با کودک تان قدم می زنید با او درباره گل و گیاهان مختلف صحبت کنید .

از کودکتان بپرسید چرا گل ها رنگ های متفاوتی دارند ؟ گلبرگ گل های مختلف چگونه است ؟ چرا گلبرگ گل ها با هم فرق  دارند ؟ چه شباهت و تفاوتی بین گل ها وجود دارد ؟

بهتر است این کار را در مورد گل و گیاهان مختلفی انجام دهید . مثلا برگ ها و پوسته درختان مختلف را با هم مقایسه کنید . اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید ، به کتابخانه بروید و پاسخ سوالات را پیدا کنید .

14471089320

از کودک تان بخواهید عکاسی یا نقاشی کند

برای کودک تان ابزار و وسایل هنری بخرید تا بتوانند هر آنچه که در طبیعت می بینند را نقاشی کنند . برای شروع این فعالیت کاغذ ساده ، مداد و گچ رنگی کافی است .

باید ابزاری که برای این منظور تهیه می کنید متناسب با میزان علاقه ، استعداد و توانایی کودک باشد . کودکان با استعداد و علاقه بیشتر نیاز به کاغذ بهتر و آب رنگ خواهند داشت .

می توانید بسته های ساده مخصوص نقاشی کودکان را از کتاب فروشی ها و ابزار حرفه ای تر را از فروشگاههای هنری خریداری کنید .

دوربین های در دسترس تان را در اختیار کودکان علاقه مند به عکاسی قرار دهید . اگر می توانید یک دوربین عکاسی دیجیتال ساده خریداری کنید ، حتما این کار را انجام دهید و آن را به کودک تان هدیه دهید .

14471089551

از او بخواهید موسیقی طبیعی بسازد

برای کودکانی که علاقه به موسیقی دارند، نوعی ابزار موسیقی بسازید تا کودک بتواند آن را با کنترل جریان آب شلنگ حیاط بنوازد. باید وسایلی را جمع کنید که امکان اسپری کردن آب روی آنها وجود داشته باشد، مثلا از قوطی های خالی، کاسه پلاستیکی، کاسه فلزی، قالب شیرینی و … که آب به آن آسیب نمی رساند استفاده کنید. این وسایل را روی خط و کنار هم بگذارید و آنها را با طناب به هم وصل کنید تا وقتی به آنها آب می پاشد به این طرف و آن طرف پرتاب نشوند. کودکان می توانند با ضربه به اشیاء مختلف و با تغییر نوع پاشیدن آب به آنها، نت های مختلفی را بنوازند.

منبع: بیست ستون

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تمرین های ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد

شاید این‌طور به‌نظر بیاید که نوزادتان هر روز زمان زیادی را در جایش دراز می‌‌کشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *