خانه > آشپزی و تغذیه > طرز تهیه مربای کدو حلوایی

طرز تهیه مربای کدو حلوایی

مربای کدو تنبل ، از مرباهای مجلسی و لذیذ تبریز و مورد علاقه بسیاری از افراد است. تهیه آن آسان ساده ولی کمی زمانبر است. در حالت عادی کدو تنبل یا کدو حلوایی بافت بسیار نرمی دارد و برای شق و رق کردن آن از آب آهک استفاده می شود.

بحث استفاده از آهک در تهیه مرباها طرفداران و مخالفان زیادی دارد ولی آنچه از دید من مسلم است این است که زیر دندان “خرچ” کردن (به ترکی: خرچلداماخ) این مربا را با هیچ لذت دیگری عوض نمی کنم و رسیدن به این بافت فقط با استفاده از آب آهک امکانپذیر است.

مربا کدو حلوایی

راهنمای خرید کدو حلوایی :

از خرید کدوهایی که با کمی فشار دادن نشانه های لهیدگی دارند بپرهیزید ؛ کدو حلوایی ای را انتخاب کنید که پوستی سفت ، بدون لک و چروک داشته و وزن آن هم سنگین باشد ، کدوحلوایی های کوچک تر تردتر و آبدارتر هستند.

 

مربا کدو حلوایی

راهنمای خرید و نگهداری کدو حلوایی , مربای کدو تنبل

 

راهنمای تمیز کردن و نگهداری کدو حلوایی :

برای تهیه مربای مدو تنبل می توانید کدوها را به هر شکل و اندازه ای که دوست دارید برش بزنید ، برای شروع بخش بالایی کدو حلوایی را با چاقو ببرید و جدا کنید سپس دو طرف کدو را از بالا به سمت پایین برشی عمیق بزنید تا کدو به دو قسمت تقسیم شود.

با قاشق تخم های کدو حلوایی را خارج کنید و کنار بگذارید ( میتوانید از این تخم ها برای بو دادن استفاده کنید ) ، پس از خارج کردن تخم کدو حلوایی هر نیمه کدو را به دو قسمت دیگر برش بزنید سپس هر قسمت را به چند بخش مساوی تقسیم کنید ( سعی کنید اندازه برش ها یکسان باشد ).

مربا کدو حلوایی

کدو را قبل از بریدن میتوانید در جایی خنک بیرون از یخچال بگذارید اما به محض برش دادن بدون برداشتن تخمه های کدو باید آن را داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

کدو را می توانید آب پز ، بخارپز یا کباب کنید و به کمک مغزها و عسل دسرهایی خوشمزه از آن تهیه کنید ، اگر کدو حلوایی که خریده اید بیش از مصرف هفتگی تان است توصیه می شود آن را بخارپز کرده و در بسته بندی هایی کوچک در فریزر ذخیره کنید ، البته سعی کنید تا مدت یک ماه آن را میل کنید و بیش از این در فریزر هم نگذارید.

 

مواد لازم برای تهیه مربای کدو تنبل :

کدو تنبل: ۲ عدد متوسط (جمعاْ حدود شش و نیم کیلو)

شکر: ۵ کیلو

آب برای تهیه مربا: به میزان لازم (حدود ۳ الی ۴ پیمانه)

آهک: یک پیمانه

 

طرز تهیه مربای کدو تنبل :

برای تهیه مربای کدو تنبل ابتدا کدو تنبلها را می شوئیم و آبش را با دستمال خشک می کنیم.

سپس یا چاقوی تیز آن را مثل طالبی برش می زنیم و تخمهای آن را با کمک قاشق جدا می کنیم و قسمت نرم داخلی و ریش ریش آن را با چاقو خوب تمیز می کنیم. سپس مثل طالبی قاچ می کنیم. اگر رنگ کدو کمی مایل به سبز بود، نگران نباشید بعد از پخت و قرار گرفتن در معرض شربت رنگش تغییر خواهد کرد.

سپس هر قاچ را پوست میگیریم و با کمک این وسیله که در شکل میبینید قاچها را برش میزنیم یا خلال می کنیم و درون تشت یا لگنی میریزیم.

مربا کدو حلوایی

می توانید برای تهیه مربای کدو تنبل ، کدوها را  قالب بزنید

مربا کدو حلوایی

اکنون درون یک تشت، آب خنک ریخته و آهک را درون آن میریزیم، آهک به محض ریختن درون آب، شروع به عمل کردن خواهد کرد و کف کرده و آب داغ خواهد شد و صدایی از آن شنیده خواهد شد. برای همین ابداً از دستتان برای هم زدن آن استفاده نکنید، چون ممکن است دستتان بسوزد. با یک قاشق چوبی، آب و آهک را خوب مخلوط کنید و سپس اجازه بدهید تا آهک ته نشین بشود.

بعد از ته نشین شدن، آب آهک را به آرامی درون ظرف حاوی کدو تنبل می ریزیم و اجازه می دهیم حدود ۲۴ ساعت در درون آب آهک بماند. گاهی مواد را به آرامی هم میزنیم.

اکنون بعد از ۲۴ ساعت کدو تنبلها را آبکش کرده و با آب خنک چند بار می شوئیم.

سپس کدوتنبلها را درون تشتی حاوی آب خنک میریزیم. آب، بایستی روی کدوتنبلها را خوب بپوشاند. بارها آب کدوتنبل را عوض می کنیم. مرحله قرارگیری درون آب خنک و تمیز، حدود ۲۴ ساعت طول می کشد. در انتها یکی از کدوتنبل را زیر دندان قرار می دهیم. خواهیم دید که کدوتنبل حالت شق و رقی دارد. اگر کدوتنبل باعث شود زبانتان نوعی جمع و منقبض شود کدوتنبل هنوز حاوی آهک می باشد. ولی نگران نباشید. بعد از ۲۴ ساعت به احتمال قوی آهک برطرف شده است.

مربا کدو حلوایی

اکنون کدوتنبلها را درون قابلمه بزرگی ریخته و رویش آب میریزیم. به طوریکه روی کدوها را بپوشاند، سپس روی حرارت قرار می دهیم کدوها بایستی حدود ۵ دقیقه بجوشد تا هم بپزد و هم آهک احتمالی آن برطرف شود. اکنون آن را آبکش می کنیم. آبش را دور میریزیم و کدوها داخل آبکش باقی بماند.

آب (حدود ۳ الی ۴ لیوان) و شکر را درون قابلمه ریخته و اجازه می دهیم بجوشد و شکر در آب حل شود و شربت رقیقی به دست بیاید. میزان آب نبایستی زیاد باشد چون کدوها خودشان آب پس خواهد داد.

اکنون کدوها را به شربت می افزائیم و اجازه می دهیم کمی بجوشد.

مربا کدو حلوایی

همچنین جوهر لیمو را درون مقداری آب حل کرده و به مربا می افزائیم و اجازه می دهیم چند جوشی بزند.

کدوتنبلها بعد از جوشیدن شروع به جذب شربت خواهد کرد. اکنون حرارت را خاموش کرده و دستمالی را به حالت دمکنی روی در قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم حدود ۲۴ ساعت کدو داخل شربت بماند تا شربت را به خوبی به خود جذب کند. بعد از یک روز اگر دیدیم شربت رقیق است، میزانی شکر اضافی به آن افزوده و مجدداً می جوشانیم.

اکنون مربا را درون ظرفهای تمیز و خشک و فاقد بو بریزید و در ظرفها را محکم ببندید.

این مربا با نان و کره بسیار خوشمزه است. همچنین به حالت دسر بعد از غذا با مقداری گردو نیز واقعاً لذیذ است.

نوش جانتان.

مربا کدو حلوایی

نکات:

برخی درون این مربا از وانیل، زعفران، هل، یا گلاب نیز استفاده می کنند. ولی ما هیچکدام را استفاده نمی کنیم.

برای نگهداری طولانی مدت، می توان این مربا را فریز کرد.

آهک، قابل تهیه از لوازم قنادی فروشی ها می باشد.

خلال کن فوق قابل تهیه از سوپرمارکتهای بزرگ و لوازم آشپزی و قنادی فروشی ها می باشد.

منبع: مجله تصویر زندگی

 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *