خانه > روانشناسی > نکاتی مهم در تربیت کودکان

نکاتی مهم در تربیت کودکان

یک در آغوش گرفتن ساده، کمی تشویق کردن گاهی اوقات تحسین نمودن و حتی یک لبخند کوچک ولی از روی عشق و محبت باعث می‌شود تا فرزندتان احساس اعتماد به نفس و خوشبختی بیشتری کند. متأسفانه بسیاری از کودکان از چنین محبت‌هایی محروم هستند.
همواره مهر و محبت خود به فرزندان‌تان را نشان دهید.
یک در آغوش گرفتن ساده، کمی تشویق کردن گاهی اوقات تحسین نمودن و حتی یک لبخند کوچک ولی از روی عشق و محبت باعث می‌شود تا فرزندتان احساس اعتماد به نفس و خوشبختی بیشتری کند. متأسفانه بسیاری از کودکان از چنین محبت‌هایی محروم هستند.هر روز به آنها بگویید که دوست‌شان دارید.

آنها را بسیار ببوسید و در آغوش بگیرید. بدون قید و شرط آنها را دوست بدارید.نباید به زور و جبر آنها را مجبور به انجام هر آنچه که می‌خواهید، کنید و یا اینکه آنها را تبدیل به کسی که خودتان می‌خواهید نکنید. اجازه دهید تا بدانند و مطمئن شوند که شما آنها را همواره و بدون وجود هیچ دلیل خاصی دوست دارید.

نکاتی مهم در تربیت کودکان
فرزندتان را تحسین و تشویق کنید
هیچ‌گاه فرزندتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید مخصوصاً با سایر خواهر و برادرهایشان هر کودک ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد. شما باید آنها را به خاطر تفاوت‌هایش تشویق و تحسین کنید و هر یک را در رسیدن به علایق و آرزوهایشان کمک و راهنمایی کنید شکست خوردن باعث به وجود آمدن فرایند پیچیده‌ای در شخصیت و روحیه کودکان می‌شود به طوری که ممکن است احساس کنند هرگز نمی‌توانند در نظر دیگران به اندازه کافی خوب باشند.
به کودکان خود بیاموزید که می‌توانند گاهی اوقات متفاوت باشند و لازم نیست که همیشه از هر جمع و گروهی تبعیت کنند به آنها درست و نادرست را یاد بدهید. وقتی که کوچک‌تر هستند تصمیم‌گیری کردن به طور مستقل را یاد می‌گیرند.به خاطر داشته باشید که فرزندتان ادامه شما نیست. او فردی جدا و مستقل ولی تحت مراقبت و نظارت شماست نه اینکه او را به چشم فرصتی برای عملی کردن خواسته‌ها و رویاهای‌تان ببینید. از انتقاد کردن‌های زیادی و بی‌مورد پرهیز کنید و روی رفتارهای فرزندتان تمرکز کنید. از اینکه همواره به شکل یک قاضی در مورد کارها، رفتارها و حرکات فرزندتان نظر دهید و از او انتقاد کنید، پرهیز نمایید این کار را در مورد دوستان کودکان‌تان نیز انجام دهید و هر کسی را که برای دوستی انتخاب می‌کنند مورد انتقاد خود قرار ندهید.

وقتی که فرزندتان حرکت و یا رفتار نادرست و یا حتی خطرناکی می‌کند از گفتن جملاتی مثل «تو خیلی بدی» و «برو گمشو» و … پرهیز کنید. در چنین شرایطی نمی‌توانید از او انتظار مثبت بودن داشته باشید.
شما نمی‌توانید ادعای مثبت بودن و رفتار درست و صحیح داشتن کنید ولی خودتان نادرست و غلط رفتار نمایید. در چنین شرایطی باید رفتار جدی داشته باشید ولی جدی بودن نیز نباید شما را از مسیر اصلی خارج کند. هیچ‌گاه در یک جمع، رفتار نادرست آنها را به رخ‌شان نکشید و تحقیرشان نکنید و برعکس چنین نکاتی را باید به طور خصوصی دور از دیگران به او گوشزد کنید.

به طور منطقی و معقول الگوی رفتاری فرزندتان باشید. همان رفتاری که می‌خواهید از فرزندتان مشاهده کنید را خودتان داشته باشید تنها از این طریق می‌توانید انتظار داشته باشید که اونیز به این رفتارها و حرکات توجه کند و قوانین را رعایت نماید. کودکان گرایش زیادی به انجام کارهایی که می‌بینند، دارند مگر آنکه شما از قبل هشیاری تشخیص خوب و بد را در آنها تقویت کرده باشید.

به آنها گوش کنید

همواره فضایی را در محیط خانوادگی خود فراهم سازید که فرزندتان همه مشکلاتش اعم از کوچک و بزرگ را به شما بگوید.
اجازه دهید تا علایق و خواسته‌هایشان را به شما بگویند و همواره از این طریق شما را درگیر زندگی‌شان کنند و سعی نکنند تا از شما فاصله بگیرند و دوری کنند.یک الگوی خوب برای آنها باشید

کودکان خردسال مانند اسفنج هستند. آنها به همه‌چیز توجه می‌کنند. به عنوان پدر و مادر ما نخستین الگوهای فرزندان‌مان هستیم پس لازم است که آن چیزهایی که می‌گوییم و به آن کارهایی که انجام می‌دهیم بسیار توجه کنیم. اگر می‌خواهید که فرزندتان به حرف‌های شما گوش بدهد و توجه کند باید ابتدا خودتان اینکار را انجام دهید یعنی به حرف‌های او گوش بدهید. اگر می‌خواهید تقسیم کردن را به او یاد بدهید، باید اول خودتان اینکار را انجام دهید تا آنها نیز ببینند و الگوبرداری کنند.به کودک خود کمک کنید تا احساس امنیت کند

به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید همانگونه که دوست دارید به حریم خصوصی شما احترام گذاشته شود. بگذارید فرزندتان راحت زندگی کند و در زندگی تصمیم‌گیری‌های خودش را داشته باشد. در حضور فرزندتان با همسر خود جر و بحث نکنید و اگر مسئله یا مشکلی دارید، زمان خواب آنها را برای اینکار اختصاص دهید. کودکان با مشاهده جنگ و نزاع والدین، احساس ناامنی و ترس می‌کنند و در ضمن یاد می‌گیرند که با سایر کودکان مشاجره و جنگ داشته باشند. به کودک خود کمی فضا بدهید تا خودش انتخاب کند. مسلماً شما برای خود علایقی دارید ولی بدون شک آنها نیز علایقی دارند.صبوری کنید

به کودک خود قوانینی را بیاموزید که به کارگیری‌شان باعث می‌شود هر فرد، زندگی شاد و مفیدی داشته باشد، نه قوانینی که باعث می‌شوند کودک‌تان در آینده فرد رویاهای شما شود.
همواره قوانین مشخص و معینی را پیاده کنید و از آنها پیروی نمایید و مرتباً قوانین خود را تغییر ندهید و اگر فرزندتان تلاش فراوان نمود تا در این قوانین دستکاری کند و شما استثناء قائل شوید، زیر بار نروید.
روی رفتار و حالات خود کنترل داشته باشید.
با او به طور واضح و شفاف ارتباط برقرار کنید. کودکان باید با نتایج و عواقب اعمال و رفتارها‌یشان بسیار آشنا باشند.
زندگی، بزرگ‌ترین معلم است. برای نجات دادن کودک‌تان از نتایج کارهایی که انجام داده است، خیلی زود و سریع واکنش نشان دهید بهتر است او نیز تا حدودی با نتایج کارهایش روبرو شود.از اینکه مدام آنها را نجات دهید، پرهیز کنید

شرایطی را فراهم سازید تا کودک‌تان بداند و بفهمد که وقتی انتخاب می‌کند باید نتیجه آن را نیز بپذیرد. بگذارید فرزندتان زندگی را برای خودش تجربه کند. به جای او تصمیم‌گیری نکنید و اجازه دهید تا خودش فکر کردن را یاد بگیرد اینکار به آنها کمک می‌کند تا در آینده بهتر و موفق‌تر تصمیم‌گیری کنند.استقلال یافتن فرزندتان را جلو بیندازید

به وجود آوردن برخی محدودیت‌ها و حریم به کودک‌تان کمک می‌کند تا سریع‌تر حس کنترل و استقلال را به دست آورد. چنین کودکانی در زندگی آینده خود موفقیت بیشتری به دست می‌آورند.با فرزند خود با احترام برخورد کنید

با کودک‌تان همانگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کند. با او با ادب و احترام حرف بزنید. به عقاید و نظراتش احترام بگذارید وقتی که با شما حرف می‌زند به حرف‌هایش گوش دهید. رابطه شما با فرزندتان پایه و اساس رابطه او با دیگران در آینده است.
منبع: زندگی آنلای

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

آیا چپ دست ها باهوش تر اند؟

آیا چپ دست ها باهوش تر اند؟ حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *