خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > توصیه‌های کلی برای داشتن اندامی متناسب در نوروز ۹۶

توصیه‌های کلی برای داشتن اندامی متناسب در نوروز ۹۶

کاهش وزن تا عید نوروز

اگر شما هم از مشکل چاقی رنج می برید نگران نباشید، چون به کمک چند توصیه ساده طی چند هفته پایانی سال می توانید چند کیلو وزن کم کنید.

کوروش صمد پور متخصص تغذیه و ر‍ژیم درمانی بیان کرد: اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع کشور ایران محسوب می‌شود که بسیاری از افراد جامعه در گروه‌های مختلف سنی به آن دچار هستند.

وی ادامه داد: برای سنجش چاقی از شاخصی به نام BMI‍ (شاخص توده بدنی) استفاده می‌کنیم که از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد به متر به دست می‌آید که اگر عدد حاصله بین ۱۸. ۵ تا ۲۵ باشد، وزن شخص در محدوده طبیعی قرار دارد و در صورتی که بین ۲۵ تا ۳۰ باشد فرد دچار اضافه وزن است و اگر بین ۳۰ تا ۳۵ باشد فرد به چاقی درجه یک مبتلا است. همچنین BMI بین ۳۵ تا ۴۰ نشان دهنده چاقی درجه ۲ و بین ۴۰ تا ۴۵ بیانگر چاقی مفرط است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه اضافه وزن علاوه بر اینکه در ایجاد بیماری‌های بسیاری دخالت دارد، عنوان کرد: اکنون که در روزهای پایانی سال و در آستانه عید نوروز قرار داریم، بسیاری از افراد به دنبال گرفتن رژیم‌های لاغری گوناگون هستند تا افزون بر حفظ سلامتی از اندامی زیبا و متناسب نیز بهره‌مند شوند.
صمدپور افزود: افراد باید در تمام طول سال رژیم غذایی سالم و طبیعی داشته باشند بنابراین داشتن اندامی متناسب نباید فقط مختص به زمان خاصی از سال مانند نوروز باشد. همچنین افراد باید توجه داشته باشند که رژیم‌های لاغری که منجر به کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌شوند، آسیب‌های جدی را به سلامتی بدن وارد می‌کند.
وی تاکید کرد: به طور کلی بهترین شیوه کاهش وزن این است که افراد هفته‌ای یک کیلوگرم (ماهی چهار کیلوگرم) وزنشان را کاهش دهند.
توصیه‌های کلی برای داشتن اندامی متناسب در نوروز ۹۶
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افراد باید از مصرف انواع تنقلات، سس، نوشابه، فست فود، شیرینی، چیپس و پفک‌ها خودداری کنند، یادآور شد: اشخاص باید از گرفتن رژیم لاغری تک وعده‌ای یا تک نوعی پرهیز کنند، زیرا حذف برخی وعده‌های غذایی از برنامه غذایی روزانه سبب می‌شود که افراد نتوانند رژیم لاغری پایدار داشته باشند بنابراین اشخاص باید روزانه سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، نهار و شام) را مصرف کنند.
صمدپور تصریح کرد: استفاده از یک ماده غذایی خاص به تنهایی مانند مصرف فقط سوپ یا شیر موجب می‌شود بدن دچار کمبود برخی از ریز مغذی‌ها شود. بنابراین افراد باید از تمام گروه‌های غذایی به مقدار مورد نیاز در طول روز استفاده کنند.
وی توصیه کرد: اشخاص بهتر است از نان‌های سبوس دار در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند و روزانه مصرف ۲ میان وعده (ترجیحا میوه) غیر از سه وعده غذایی اصلی ضروری است. همچنین میان غلات در وعده صبحانه باید متناسب با وزن، سن و جنس فرد باشد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: در وعده ناهار نصف بشقاب باید شامل سالاد، ۵ تا ۶ قاشق برنج، مقداری پروتئین و اندکی ماست باشد که این میزان برای فردی با اندام متوسط در نظر گرفته شده است.
صمدپور عنوان کرد: افراد باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی تا حد امکان امتناع کنند و مواد غذایی بخارپز را جایگزین غذاهای سرخ کردنی کنند.
وی افزود: افراد باید در وعده شام غذایی سبک میل کنند که استفاده از حبوبات یا سالاد همراه با مقداری پروتئین در وعده شام مناسب است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه اشخاص باید از مصرف روغن جامد خودداری کنند، عنوان کرد: افراد باید استفاده از روغن مایع را به حداقل برسانند و روغن هایی مانند، زیتون، کنجد، هسته انگور، ذرت، آفتابگردان و کانولا را در رژیم غذایی روزانه شان بگنجانند. همچنین برای سرخ کردن نیز از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: افراد برای داشتن اندامی متناسب علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم و طبیعی باید روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشند، همچنین اشخاصی که فرصت رفتن به کلاس ورزشی و باشگاه را ندارند، می‌توانند در مسیر رفت و آمد روزانه شان به محل کار یا دانشگاه مقداری از مسیر را پیاده رویی کنند.
این مواد غذایی را بخورید تا دیرتر دچار احساس گرسنگی شوید
صمد پور توصیه کرد: افراد برای اینکه دیرتر دچار احساس گرسنگی شوند، می‌توانند در میان وعده‌ها چند عدد بادام مصرف کنند، همچنین استفاده از مواد پروئینی مانند یک عدد تخم مرغ آب پز در وعده صبحانه یا در وعده شام سالاد همراه با مقداری فیله مرغ یا حبوبات کمک می‌کند که احساس گرسنگی کاهش پیدا کند با وجود اینکه این ترکیبات کالری بالایی ندارند، ولی با مصرف کربوهیدرات، نشاسته و قندهای ساده به دلیل هضم سریع آن‌ها شخص زودتر دچار احساس گرسنگی می‌شود.

وی یادآور شد: به طور کلی افراد باید از گرفتن رژیم‌های لاغری غیر اصولی و خود سرانه جدا خودداری کنند، زیرا این رژیم‌ها آسیب‌های جدی را به بدن وارد می‌کند، همچنین ممکن است اشخاص مجددا دچار اضافه وزن و چاقی شوند

منبع: باشگاه خبرنگاران

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

پیام تبریک عید نوروز عاشقانه | پروفایل تبریک عید نوروز به همسرم

عکس نوشته تبریک عید نوروز به عشقم  در ادامه مجموعه ای از متن و عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *