خانه > اسرار خانه داری > روش کاشت سبزه با خاک ژله ای

روش کاشت سبزه با خاک ژله ای

“خاک ژله ای” محصولی جدید و زیباست که مدتی است به عنوان جایگزین مناسبی برای خاک به بازرا آمده و زیبایی وصف ناپذیری به گلدان ها خواهد داد.
خاک ژله ای نوعی پلیمر می‌باشد که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به  تدریج در اختیار گیاه قرار می‌دهد . خاک ژله ای کاملا غیر  سمی بوده ولی خوردن آن توصیه نمی‌گردد. خاک ژله ای در رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود که حتی در مقابل  نور خورشید کاملا ثابت می‌باشند و تغییر نمی‌کنند. این خاک‌ها برای  مدت ۷ سال ماندگاری دارند.
خاک ژله ای پس از جذب آب بین ۴۰ تا ۸۰ برابر حجم اولیه‌اش افزایش حجم خواهد داشت. بر روی خاک‌های ژله ای می توان انواع بذرها مثل سبزه هفت سین را سبز کرد اما مهم‌ترین استفاده از این خاک‌ها برای تزیین گلدان‌های منزل و دفاتر محل کار است که پس از حجیم شدن می توان گیاه ریشه‌دار را به خوبی شسته تا خاک و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری که حاوی خاک‌های ژله ای هست منتقل نمایید .
در خاک ژله‌ای اکثر گیاهان را می‌توان کاشت که در زیر نمونه‌هایی را که بیشتر استفاده می‌شوند و آزمایش خود را پس داده‌اند به شما معرفی می‌کنیم: گل گندمی، سانسوریا، نخل مرداب، دیفن باخیا، سین گینیوم، آکلونما، لیلیوم، شاهپسند، پاپیتال، پتوس، انواع پیچ، یوکا و … .
گفتیم که انواع گل‌ و گیاه و همچنین انواع بذرها را می‌توان روی خاک ژله‌ای کاشت. حال می‌خواهیم از این ویژگی استفاده کرده و روش کاشت سبزه با خاک ژله ای را به شما آموزش دهیم. باما همراه باشید.
کاشت سبزه با خاک ژله ای

کاشت سبزه با خاک ژله ای:

  1. برای کاشت سبزه با خاک ژله ای، ابتدا یک بسته خاک ژله ای را داخل یک ظرف شیهشه‌ای یا بلوری ریخته و یک لیوان آب به آن اضافه کنید.
  2. بعد از حدود ۱۲ ساعت، خاک ژله ای خیس خورده و متورم می‌شود.
  3. وقتی دانه‌های رنگی خام ژله ای به اندازه کافی بزرگ شدند، آن ها را داخل آبکش ریخته و آن را داخل ظرف اصلی که می‌خواهید سبزه در آن سبز شود بریزید.
  4. جام یا ظرف مودر نظر را پر از خاک ژله ای کنید به طوری که فقط ۲ سانت از لبه ظرف خالی باشد.
  5. سپس مقداری خاک ژله ای برداشته و خوب له کنید و به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح جام بریزید و با دست مرتب کنید.
  6. حالا بذر مورد علاقه (گندم، عدس، ماش، …) را بدون خیس‌کردن، فقط یک لایه روی خاک ژله ای له شده بپاشید.
  7. یک نایلون روی آن بکشید. (تا وقتی نایلون روی آن است نیازی به آب دادن نیست.)
  8. سبزه را در یک محل پرنور به دور از آفتاب مستقیم قرار داده و بعد از دو روز که جوانه‌ها نمایان شدند، نایلون را بردارید و هر دو یا ۳روز یکبار آن را سیراب کنید.
  9. سبزه پس از ۱۵ روز آماده خواهد بود.

روش کاشت سبزه با خاک ژله ای

نکته:
برای بذر ارزن ۵ روز قبل عید هم بکارید سبز و زیبا می‌شود اما فراموش نکنید که بذر ارزن وقتی سبز می‌شود، خیلی کوتاه‌تر از بذر گندم خواهد بود.
به همین راحتی سبزه با خاک ژله ای شما آماده است و شما می‌توانید از این سبزه متفاوت، در سفره هفت سین خود استفاده کنید. امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را ببرید و از این ایده برای سبزه هفت سین امسال خود استفاده کنید.
منبع:setare.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

پیام تبریک عید نوروز عاشقانه | پروفایل تبریک عید نوروز به همسرم

عکس نوشته تبریک عید نوروز به عشقم  در ادامه مجموعه ای از متن و عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *