خانه > فرهنگ و هنر > تاریخ شب آرزو های ۹۶ + اعمال شب آرزوها

تاریخ شب آرزو های ۹۶ + اعمال شب آرزوها

شب آرزو ها چیست

اولین شب جمعه ماه رجب

در سال ۱۳۹۶ اولین شب جمعه ماه رجب برابر شده است با روز اول ماه رجب که مناسبت دارد با ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام

رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. پیامبراکرم صلوات الله علیه فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود. اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم. با سایت آسمونی همراه باشید

در ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی، اولین شب جمعه آن با نام لیله الرغائب یا شب آرزوها خوانده می‌شود، رغائب جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌ سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان از آن یاد می‌شود.

شب آرزوها در سال ۱۳۹۶

تاریخ دقیق شب آرزوها امسال پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ خورشیدی برابر ۳۰ مارس ۲۰۱۷ میلادی و مصادف با ۱ رجب ۱۴۳۸ هجری قمری می باشد

از غروب پنجشنبه ۱۰ فروردین تا غروب جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵٫

Laylatul Raghaib night is on Thursday ۱۰th of Farvardin ۱۳۹۶ Hijri Shamsi, 30th of Mars ۲۰۱۷, ۱th Rajab

اعمال شب آرزو ها

شب آرزوها چیست؟

لیله الرغائب به معنی شب آرزوها به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود. به باور مسلمانان در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنندتا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند. لیله الرغائب در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می شود.

کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می‌باشد. بنابراین معنای اول «لیله‌الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.

بنا بر معنای دوم، «لیله‌الرغائب» یعنی شبی که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می‌گردند.

همچنین لیله الرغائب یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند، در این شب عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روی آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانه حق می‌شوند.

اعمال شب لیله الرغائب

اعمال شب آرزوها

به نقل از پیامبر اسلام اعمالی برای این شب ذکر شده‌است:

روز پنج شنبه اول ماه رجب در صورت امکان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر«اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکه والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوزز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکه والروح» گفته شود.

در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

 پیامبر اسلام در فضیلت این نماز گفته‌است که:

کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

 اعمال لیله الرغائب یا شب آرزوها

سایر اعمال لیله الرغائب یا شب آرزوها

محدّث قمی در مفاتیح‌الجنان در ذیل اعمال ماه رجب برای لیلهالرغائب اعمالی را به نقل از رسول خدا بیان می‌کند، که به شرح زیر است:

در صورت امکان و بلامانع بودن روزه گرفته شود.

همچنین نماز مخصوصی برای این شب در نظر گرفته شده است که پیامبر اکرم (ص) در فضیلت آن می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد.

زمان ادای این نماز بین نماز مغرب و عشاء است و باید ۱۲ رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، ۱۲ مرتبه سوره توحید خوانده شود.

هنگامی که ۱۲ رکعت به اتمام رسید، ۷۰ بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» گفته شود.

پس از آن در سجده ۷۰ بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَالرُّوحِ» گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، ۷۰ بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود.

سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد. ان‌شاء‌الله به استجابت می‌رسد.

پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این نماز فرموده است: ” کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد.

پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. فوت شده می‌پرسد تو کیستی؟

به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوییده‌ام.

آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جای آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.”

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۱۳ پرسش و پاسخ جالب درباره امام زمان و نیمه شعبان

سوالات متداول در مورد امام زمان  با توجه به نزدیک شدن به نیمه شعبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *