خانه > مجله سلامت > طب سنتی و داروی گیاهی > خواص شگفت انگیز سویق جو + طرز تهیه

خواص شگفت انگیز سویق جو + طرز تهیه

سویق جو

 

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی؛ در خصوص سویق بیان کرد: سویق از حبوباتی مانند ماش، نخود، عدس و لوبیا و غلاتی مانند گندم و جو به دست می‌آید.

به این صورت که برای مثال گندم را آسیاب می‌کنیم و سبوس و آرد آن را از هم جدا می‌کنیم سپس آرد و سبوس هر یک به صورت جداگانه تفت داده می‌شوند و سبوس پس از اینکه تفت داده شد دوباره آسیاب و الک می‌شود و با آردی که قبلاً تفت داده شد، مخلوط می‌شود، همچنین افراد می‌توانند بعد از اینکه سبوس سرد (خشک) شد به آن مقداری روغن زیتون بیفزایند.

وی تصریح کرد: به غیر از حبوبات و غلات می‌توان از میوه‌هایی مانند سیب، به و کدو تنبل نیز سبوس تهیه کرد که البته آن فرآیند خاص خودش را دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه سویق نقش موثری در حفظ سلامتی و تقویت بدن در کودکان در حال رشد، بزرگسالان و زنان باردار دارد، عنوان کرد: مصرف سویق در زنان باردار موجب تقویت مادر و جنین و مانع از تولد فرزند معلول می‌شود.

عظمایی افزود: اگر زن و شوهر حدود چهار هفته قبل از بارداری اقدام به مصرف سویق کنند، این کار سبب تولد نوزاد با بنیه قوی می‌شود. همچنین دادن مقدار کمی از سویق به همراه شیر نیز به نوزاد مفید است و ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر خشک دارد.

وی تأکید کرد: مصرف سویق برای زنان باردار و افرادی که دچار فقر آهن و کمبود فولیک اسید هستند، ضروری است و استفاده از سویق سبب دفع صفرا از بدن و بلغم از معده می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی توصیه کرد: اگر افراد سویق را به همراه خرما، شیر و عسل میل کنند برای تقویت بدن آن‌ها مفید است همچنین مصرف این معجون برای افرادی که حین راه رفتن دچار خستگی می‌شوند یا مبتلا به شکستگی و پوکی استخوان هستند مفید است.

عظمایی یادآور شد: از آنجایی که امروزه نان‌ها فاقد سبوس هستند بنابراین مصرف سویق که همراه با سبوس است و حاوی انواع گروه ویتامین‌های B و D است و نقش مؤثری در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: سویق جو و گندم چاق‌کننده است و بنابراین مصرف آن در کودکان و افراد لاغر و ضعیف ضروری است همچنین افراد باید برای تهیه سویق از ظرف مسی و سنگی استفاده کنند و به کار بردن ظرف آهنی برای تهیه سویق مناسب نیست.

سویق جو

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص طرز تهیه سویق عنوان کرد: افراد باید آرد به‌دست آمده از حبوبات و غلات را حدود ۲۰ دقیقه در حرارت کم و غیر مستقیم تفت دهند که این زمان برای سبوس حدود ۱۵ دقیقه است و از آنجایی که سبوس زودتر می‌سوزد و کیفیت خود را از دست می‌دهد، نباید با هم تفت داده شوند.

عظمایی افزود: اشخاصی که مشکل استخوانی دارند یا کسانی که از سویق به عنوان رژیم لاغری استفاده می‌کنند می‌توانند برای اثر بخشی بیشتر آن حدود سه تا ۷ بار قبل از تهیه گندم یا جو را بشویند، ولی برای حفظ تمامی خواص آن بهتر است سویق شسته نشود.

وی تصریح کرد: سویق جو علاوه بر خاصیت غذایی ارزش غذایی نیز دارد و برای تهیه سویق باید سبوس و آرد به نسبت مساوی با هم ترکیب شوند همچنین اشخاص می‌توانند پس از سرد شدن سویق مقداری کمی روغن زیتون به آن اضافه کند، ولی باید توجه داشته باشند که روغن زیتون را یه هیچ عنوان هنگام تفت دادن به آن اضافه نکنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه افزودن شکر سرخ یا عسل به همراه شیر و خرما سبب اثر بخشی بیشتر سویق می‌شود تأکید کرد: افراد بزرگسال می‌توانند صبح‌ها و دو قاشق غذا خوری از سویق را مصرف کنند، اما نوزادان باید مقدار کمی از آن را به همراه شیر و شکر سرخ استفاده کنند.

وی عنوان کرد: سویق جو لاغر کننده است، اما مخلوط سویق گندم و جو منجر به چاقی افراد می‌شود، مبتلایان به پوکی اسخوان می‌توانند سویق جو را به همراه سنجد میل کنند، زیرا سبب تقویت مغز استخوان می‌شود همچنین استفاده از آن در افرادی که دچار دیابت هستند نیز مفید هستند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی توصیه کرد: افراد برای تقویت عمومی بدن باید سویق را به مدت ۴۰ روز مصرف کنند، اما پس از سه روز آثار آن مانند افزایش انرژی و قدرت بدنی خصوصاً در شانه‌ها قابل مشاهده است، مصرف سویق برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند و همچنین اشخاصی که ورم پرده حجاب حاجز (دیافراگم) را دارند، مناسب است همچنین بیماران در حین بیماری و دوران نقاحت و اشخاصی که دچار معلولیت و فلج هستند نیز می‌توانند از سویق استفاده کنند.

عظمایی یادآور شد: سویق به عنوان بهترین غذا در سحری برای روزه‌داران توصیه می‌شود همچنین زنان شیرده می‌توانند از انواع سویق‌ها استفاده کنند. مصرف سویق در این گروه از افراد سبب ازدیاد شیر می‌شود همچنین برای رفع ترشی معده، پاکسازی و سالم ماندن روده مخصوصاً روده بزرگ مصرف سویق ضروری است.

وی افزود: اشخاص توجه داشته باشند که باید از مصرف سویق به همراه آب خودداری کنند مردان نیز باید از مصرف شکر همراه سویق به طور اکید اجتناب کنند، زیرا سبب ضعف و ناتوانی جنسی آن‌ها می‌شود، بنابراین بهتر است آن را به همراه خرما، عسل و شیر نیز میل کنند.

 

منبع:yjc.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین دمنوش ها برای روزه داران در ماه رمضان

دمنوش های مفید برای روزه داران دمنوش ها یکی از نوشیدنی های مناسب برای ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *