خانه > سرگرمی > خواندنی و دیدنی > هنگام تصادف چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

هنگام تصادف چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برترینها:خیلی از رانندگان به علت ناشی بودن یا بی اطلاعی از قوانین، بعد از وقوع تصادف دچار سردرگمی می شوند. با این اتفاق علاوه بر اینکه استرس به خودشان و سرنشینان وارد می کنند، باعث ترافیک و مزاحمت سایر راننده ها هم می شوند. البته از این نکته هم نگذریم که چند وقت یکبار قوانین دستخوش تغییراتی می شوند که در بروز این مشکلات بی تاثیر نیست. در این گزارش سعی می کنیم مرحله به مرحله اقدامات لازم بعد از وقوع تصادف را هم مرور کنیم.

هنگام تصادف چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

۱- اولین اقدامی که بعد از وقوع تصادف باید طرفین انجام دهند و همه خوشبختانه از آن اطلاع دارند، تماس گرفتن با ۱۱۰ است. وقتی شما با پلیس تماس می گیرید و آدرس محل وقوع تصادف را می دهید نزدیک ترین واحد راهنمایی و رانندگی یک کارشناس تصادف پیش شما می فرستد تا مقصر را تعیین کند.

نکته ضروری ۱: اگر طرف مقابل شما مقصر بود و به شما گفت خودش صافکاری، نقاشی دارد یا فلان جا آشنا دارد یا خلاصه با این جمله های ابتکاری از شما خواست به پلیس زنگ نزنید به نفع تان است زیر بار نروید. چون طرف مقابل از این راه می خواهد در مصرف کوپن بیمه اش صرفه جویی کند و در نهایت احتمالا شما را به صافکاری می برد که با حداقل قیمت، اتومبیل شما را تعمیر کند. در نهایت اگر خیلی نرم پیچانده نشوید و همه چیز خیلی خوب پیش برود بعید است از وضعیت صافکاری اتومبیل تان راضی باشید. پس بهتر است خسارت را از بیمه بگیرید و خودتان با خیال راحت بروید سراغ یک صافکار و نقاش ماهر.


۲- دومین اقدام کناربردن اتومبیل از مسیر سواره هاست. یعنی اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف کردید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد و مقصر را تعیین کند درصورتی که پلیس ببیند راه را بند آورده اید قطعا هر دو طرف را به دلیل سد معبر جریمه خواهد کرد. اگر مقصر مشخص است و حاضرین سر صحنه می توانند برای پلیس توضیح دهند که مشکلی نیست اما اگر طرف مقابلتان مقصر است و شک دارید بعدا بخواهد ماجرا را وارونه جلوه دهد با موبایل تان از وضعیت خودروها عکس بگیرید و بعد مسیر را باز کنید.

نکته ضروری ۲: تصادف ها به دو دسته خسارتی و جرحی تقسیم می شوند. وقتی حتی از بینی کسی خون جاری شود دیگر تصادف جرحی (و نه خسارتی) محسوب می شود و ماجرای دیگری دارد. ناگفته نماند اگر تصادف منجر به فوت رخ داد نباید موقعیت خودروها را به هم بزنید و تا آمدن پلیس و اورژانس باید صبر کنید.


۳- خیلی از کسانی که تازه گواهینامه گرفته اند و راننده شده اند اسم «کروکی» به گوش شان خورده و فکر می کنند برای هر تصادفی باید کارشناس کروکی بکشد. در صورتی که اصلا این طور نیست. طبق آخرین قانون که از اسفندماه سال ۹۰ اعمال می شود شرکت بیمه موظف است تا سقف دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خسارات «تصادفات خسارتی سازشی» را بدون کروکی پلیس پرداخت کند. بد نیست بدانید کروکی ها دو نوع هستند:

کروکی سازش

در بیشتر موارد و مخصوصا تصادف های داخلی شهری از این برگه ها استفاده می شود. وقتی تصادف خسارتی اتفاق می افتد و دو طرف ماجرا آدم های معقولی هستند و قبول می کنند که چه کسی مقصر است و با هم به توافق می رسند، اگر مدارک هر دو طرف (گواهینامه – کارت خودرو – کارت بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی) کامل بود، برگ کروکی سازش می گیرند و عین انسان های متمدن به بیمه مراجعه می کنند.

کروکی عدم سازش

این کروکی در مورد تصادف های جرحی و فوتی چون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی است و تصادف های خسارتی که طرفین در تصادف با هم سازش نمی کنند یا فکر می کنند حتما دیگری مقصر است، استفاده می شود. اگر هم مدارک تان ناقص باشد، کروکی، این مدلی تنظیم می شود. اگر یکی از مدارک همراهتان نبود و کارشناسی که سر صحنه آمده کمی مهربان بود، زنگ بزنید تا مدارک را برایتان بیاورند؛ این جوری برگه کروکی سازش پر می شود که دردسرش کمتر است.


۴- آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر مراجعه به بیمه است. طرفی که مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند. پس اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید دنبال گرفتن خسارت نباشید. هزینه طرف مقابل را که بیمه شما می دهد اما برای اتومبیل خودتان باید از جیب مبارک هزینه کنید، البته اگر بیمه بدنه داشته باشید می توانید با مراجعه به شرکت بیمه کننده خسارت اتومبیل خودتان را دریافت کنید. فقط این نکته را فراموش نکنید که اگر هزینه تعمیر اتومبیل تان با زیر ۱۰۰ هزار تومان حل می شود اصلا سراغ بیمه بدنه نروید. چون در سال های بعد برای تمدید بیمه نامه تخفیف هایی را از دست می دهید که قطعا از مبلغ خسارت تان بیشتر خواهد بود.

نکته ضروری ۳: قبلا وقتی تصادفی صورت می گرفت طرفین تصادف باید با هم به مراکز تعیین خسارات بیمه مربوطه مراجعه می کردند و دسته جمعی کلا خوش می گذشت. با این روند به طور طبیعی تعداد مراجعه کننده ها بیشتر و جلوی مراکز پرداخت خسارت شلوغ تر می شد اما از چندی پیش اعلام شده نیاز نیست هر دو طرف به مراکز بیمه مراجعه کنند. فرد خسارت دیده می تواند به تنهایی با کوپن طرف مقابل به شرکت بیمه برود.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان در ادامه مجموعه ای از متن مجری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *