خانه > مجله سلامت > اگر قصد انجام لیپوساکشن دارید،بخوانید

اگر قصد انجام لیپوساکشن دارید،بخوانید

غالبا افراد اشکالی در سوخت‌و‌ساز یا جذب و دفع غذا دارند که باعث می‌شود انرژی دریافتی‌شان از طریق غذا در بدن صرف سوخت‌و‌ساز نشده و در عوض به‌صورت چربی زیر جلدی ذخیره شود یا باعث بزرگ شدن غیرطبیعی احشاء شکم شود. این بیماران بهتر است از ابتدای دوران نوجوانی به انجام ورزش مرتب و خودداری از مصرف کالری بیش از حد، از ازدیاد وزن خود جلوگیری کنند. در افراد با گذشت سن و کاهش میزان سوخت‌وساز بدن در دوران میانسالی انرژی دریافتی به‌صورت چربی ذخیره می‌شود. پرخوری و کم‌فعالیتی این حالت را تشدید می‌کند. در مردان غالبا چربی در ناحیه شکم و مخصوصا داخل شکم ذخیره می‌شود یا علت چاقی بزرگ بودن احشاء داخل شکمی است و در خانم‌ها چربی غالبا در اطراف لگن و ران‌ها تجمع می‌یابد و چاقی آنها زیر پوستی است. هر چاقی اعم از موضعی، زیر جلدی یا داخلی شکمی درمان مربوط به خود را دارد که لیپوساکشن و جراحی‌های تناسب‌اندام یکی از روش‌هایی است که درباره موارد علمی و اصولی کاربرد آنها در متن ذیل توضیح داده می‌شود:

  • چربی‌کشی یا لیپوساکشن
  •  ( Liposuction )|کشیدن چربی زیر پوست
  • چربی‌تراشی ( liposculpture ) |
  • چربی‌پیرایی ( lipoplasty )

لیپوساکشن یا کشیدن چربی از زیر پوست با لوله‌های متصل به دستگاه‌های مکنده یکی از روش‌های درمانی است که مزایا و محدودیت‌های خود را دارد. تجمع چربی زیر جلدی در بعضی نواحی بدن مثلا در قسمت تحتانی شکم در مردان، قسمت‌های خارجی ران در خانم‌ها و در جلوی گردن (غبغب) در هر دو جنس به رژیم‌های غذایی معمولی و فعالیت‌های ورزشی پاسخ نمی‌دهند و غالبا جنبه ژنتیکی دارد، از این رو درمان آنها لیپوساکشن است.

لیپوساکشن فقط روی چربی‌های زیر جلدی موثر است!

 در بیمارانی که چاقی داخل شکمی، بخش یا تمام چاقی آنها را سبب شده، لیپوساکشن مناسب نیست. برای اینکه بدانید چاقی شما داخل شکمی است یا زیر جلدی، پوست خود را بین انگشتان شست و سبابه خود فشار دهید. در صورتی که ضخامت بافت به‌دست آمده بیش از ۳سانتی‌متر باشد، چاقی شکم شما زیر جلدی است.

جراحی چربی شکم , لیپوساکشن

اگر قصد انجام لیپوساکشن ندارید!

در صورتی که تمایل به انجام لیپوساکشن ندارید، سعی کنید از رژیم‌های شدید غذایی و فعالیت‌های ورزشی بیش از حد سنگین دوری کنید و این برنامه‌ریزی کاهش وزن را در زمان طولانی و با ورزش‌ها و رژیم‌های متعادل انجام دهید. ورزش‌ها و رژیم‌های سنگین هر چند فورا چربی‌های زیر جلدی را از بین می‌برند اما پوست ناحیه چاق و نیز پوست صورت را چروکیده و شل می‌کند. اگر چاقی زیر پوستی شما به رژیم و برنامه ورزشی جواب نمی‌دهد، به لیپوساکشن متوسل شوید.

لیپوساکشن به این افراد پیشنهاد نمی‌شود!

در خانم‌هایی که به‌دنبال بارداری‌های متعدد پوست شکم‌شان چروکیده و افتاده است یا بعد از کاهش وزن ناگهانی به‌دنبال ورزش‌ها و رژیم‌های شدید پوست شکم، ران و بازوی‌شان افتاده است، نباید پیشنهاد لیپوساکشن داده شود زیرا پوست آنها شل و آویزان می‌شود.

در یک جلسه به‌دنبال لاغری نباشید!

انجام لیپوساکشن نواحی وسیع بدن در یک جلسه که متاسفانه به‌عنوان یک باور غلط کاهش وزن در جامعه شکل گرفته، بیهوده و گاهی خطرناک است. در چاقی‌های عمومی بدن غالبا چربی زیر جلد نقش کمی در اضافه وزن و بالا بودن سایز بیمار ایفا می‌کند و بیمار بعد از انجام لیپوساکشن غالبا از نتیجه عمل ناراضی است. برای این بیماران برنامه‌های اصولی رژیم درمانی و ورزش بهترین راه لاغری است. در موارد چاقی‌های مرضی (وزن بیش از ۱۵۰کیلوگرم یا اندکس چاقی بیش از ۴۰کیلوگرم) روش‌های جراحی شکم مثل کوچک کردن معده و بای‌پس روده هرچند بی‌عارضه نیست اما تنها راه نجات بیمار از ابتلا به انواع بیماری و انزوای اجتماعی و مرگ زودرس است.

عوارض دارد؟

لیپوساکشن مانند هر عمل جراحی دیگری بدون خطر نیست، اما اگر به‌صورت محدود در زمان کوتاه و در مراکز درمانی، مجهز به امکانات مراقبت‌های ویژه انجام شود، خطر آن از بسیاری از اعمال جراحی کمتر است. متدهای مختلف و تکنولوژی‌های متنوع لیپوساکشن تفاوت چندانی از نظر نتیجه عمل ندارد و آنچه اهمیت بیشتری دارد رعایت اصول صحیح توسط انجام دهنده آن مانند جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، استفاده از کانول‌های باریک و دقت در یکنواختی انجام ساکشن است.

مولیپکتومی یا برداشتن همزمان پوست و چربی در جراحی شکم:

در این روش با برش جراحی، پوست و چربی اضافی برداشته شده و در ناحیه شکم عضلات شل نیز به‌صورت پلیسه تودوزی می‌شود. اگر پوست شما شل و چروکیده است نه هیچ ورزشی آن را سفت می‌کند و نه هیچ‌گونه دارو یا رژیم غذایی، ساکشن هم آن را بدتر می‌کند. روش‌هایی از قبیل کمربند یا گن‌های لاغری هیچ مبنای اصولی علمی ندارند و تاثیر آنها روی چربی زیرجلدی نیز از نظر علمی ثابت نشده است و در صورت تاثیر، بسیار جزئی و موقتی است.

بهترین کاندیداهای مولیپکتومی در جراحی شکم عبارتند از:

زنانی که شکم آنها بر اثر چند زایمان شل و افتاده است و در نمای نیم‌رخ برجستگی شکم آنها رو به پایین است و نه رو به جلو.

افرادی که بعد از رژیم‌های سنگین فعالیت‌های ورزشی شدید یا اعمال جراحی کوچک کردن معده یا روده، پوست شکم، بازوها و ران و لگن آنها شل و افتاده شده است.

و بیمارانی که علت بزرگی شکم آنها شلی جدار شکم است، در صورتی که پوست و چربی اضافی داشته باشند، کاندیدای مولیپکتومی هستند، در غیر این صورت عضلات شل را می‌توان با ورزش‌های مناسب تقویت کرد.

منبع:الو دکتر 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *