خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > حساسیت های بهاری را چگونه درمان کنیم!؟

حساسیت های بهاری را چگونه درمان کنیم!؟

نفس بکشید، بازهم، بازهم؛ عمیق و عمیق و عمیق‌تر و حالا عطسه امان‌تان را می‌بُرد! ببخشید که حساسیت‌تان را به رخ‌تان کشیدیم! ببخشید که اول تله پهن کردیم و بعد از چند نفس عمیق متوجه شدید، جریان از چه قرار است! چرا عصبانی می‌شوید؟ خب! شما که نفس غیرعمیق هم بکشید، حساسیت‌تان عود می‌کند و حال‌تان به هم می‌ریزد! پس از دست ما دلخور نباشید…
حساسیت های بهاری را چگونه درمان کنیم!؟
بهار، با همه زیبایی‌هایش، فصل حساسیت( فصلی) برای بسیاری است و باعث می‌شود حتی کمی مانده به شروع فصل بهار،آنها با حساسیت دست و پنچه نرم کنند.
می‌خواهیم درباره حساسیت و عوامل آن، آمارها و البته راهکارهای کنترل آن آشنا شویم. پس اخم‌های‌تان را باز کنید و بخندید. اینجا کلینیک سلامت است.

عوامل حساسیت‌زا را در جهان بشناسیم

پژوهش‌ها نشان می‌دهد عوامل حساسیت‌زا تقریبا در تمام جهان یکسان بوده و تفاوت‌ها مربوط به گیاهان یا جانوران بومی است.

علت‌های رایج حساسیت در فصل بهار

  •      درخت‌ها و گرده‌افشانی گل‌ها.
  •      هاگ‌ها.
  •      گرد و خاک ناشی از طوفان‌های بهاری و انتشار گرده‌ گل‌ها و ذرات معلق در هوا.
  •      موی حیوانات و فضولات ناشی از زایمان آنها.

در دو کشور کانادا و آمریکا، دوره گرده‌افشانی گل‌ها و درنتیجه مدت حساسیت فصلی، ۲۷ روز بیشتر از سایر نقاط دنیاست.

پزشکان سراسر دنیا، در سال بیش از ۱۲ میلیون مراجع با نشانه‌های حساسیت فصلی را معاینه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد، ۳۵ میلیون آمریکایی به شکل ویژه به گرده‌افشانی گل‌ها و قارچ‌ها حساسیت دارند.

۳۸۵ گونه گیاهی در اروپا، زودتر از سایر کشورهای جهان شکوفه می‌دهند. بنابراین زمان حساسیت فصلی در کشورهای اروپایی معمولا زودتر از برخی از کشورهای جهان مانند کشورهای سردسیری است.

چه کار باید کرد؟

  •      پیش از شروع دوره حساسیت فصلی، ایمنی بدن را تقویت کنید تا نیازی به مصرف دارو، حداقل با دوز بالا نباشد.
  •      شب‌ها، کمی پیش از خواب، آنتی‌هیستامین بخورید. این نکته را فراموش نکنید که آنتی‌هیستامین‌ها یا ضدحساسیت‌ها  خواب‌آور بوده و نباید آنها را در طول روز مصرف کنید.
  •      نظافت کردن از راهکارهای رفع مشکل حساسیت فصلی است. بنابراین سعی کنید هر روز محل کار و خانه تان را نظافت کنید؛ به‌ویژه روی میز کار یا وسایلی که با آنها در تماس هستید.
حساسیت های بهاری را چگونه درمان کنیم
شش روش درمان خانگی حساسیت فصلی
تصور براین است که تنها راه کنترل مساله حساسیت فصلی، استفاده از انواع داروهای ضدحساسیت شیمیایی است. این یکی از روش‌های خوب و البته تایید شده از نظر علم پزشکی است.، اما مصرف این داروها عوارض ویژه خودشان را دارند. به این دلیل که اغلب آنها حاوی ترکیبات کورتنی و آرام‌بخش هستند که هرکدام مضرات مخصوص به خود را دارند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی، روش‌های سالم‌تر دیگری را جایگزین کنید.

آب

نوشیدن مقدار کافی آب، باعث بهبود عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود. تامین رطوبت و آب کافی سلول‌ها، به حفظ سلامت آنها کمک خواهد کرد. آب کافی موجود در بدن باعث رطوبت سینوس‌ها و تسهیل جریان لنف در بدن خواهد شد. اضافه کردن مقدار کمی نمک دریایی به آبی که می‌نوشید – در صورتی که مشکلی برای افزودن این مقدار نمک ندارید- می‌تواند میزان جذب آب توسط سلول‌ها را افزایش داده و از طرفی تخلیه آب از آنها را نیز تسهیل کند. این تبادل خوب و سریع، مانع از تجمع عوامل حساسیت‌زا در سلول‌ها می‌شود.

سیر و پیاز

کوآرستین موجود در سیر و پیاز که عامل اصلی بودار بودن این خوراکی‌هاست، ترکیب ضدالتهابی دارد. بنابراین سعی کنید در اکثر غذاها از سیر و پیاز استفاده کنید. برای مثال خوردن روزانه سوپ پیاز و آب مرغ، برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است.

دانه‌های روغنی، ماهی و آجیل‌های خام

این خوراکی‌ها حاوی اسید چرب امگا۳ و ضدالتهاب هستند. بنابراین نشانه‌های حساسیت فصلی را کنترل خواهند کرد. علاوه براین، این خوراکی‌ها سرشار از سلنیوم هستند. این عنصر، یکی از بهترین ترکیب ذرات برای کنترل علائم التهابی است.

چای

دلیل ایجاد حساسیت و بروز نشانه‌های آن فعالیت عوامل حساسیت‌زا است، اما در زمان برخورد این عوامل با ترکیب‌های ضد حساسیت، فعالیت‌شان متوقف می‌شود. چای سیاه، چای سبز و  دمنوش‌های آرام‌بخش و ضد التهاب حاوی این ترکیب‌ها هستند. ضمن این که با نوشیدن چای، آب مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز، یکی از ترکیب‌های طبیعی و قوی ضد التهاب است. کاتچین، روند تبدیل هیستیدین به هیستامین را متوقف می‌کند. افزودن یک حلقه لیموترش تازه به آن، تاثیر مثبت یاد‌شده را چند برابر می‌کند.

میوه بخورید

میوه‌های حاوی ویتامین C، بهترین خوراکی‌های طبیعی ضدالتهابی هستند. ویتامین C، منجر به کنترل التهاب ریه‌ها و سینوس‌ها می‌شود. بنابراین در طول روز حتما مصرف دو وعده میوه به عنوان میان‌وعده صبح و عصرانه را فراموش نکنید.

اکلیل کوهی

گیاه رزماری یا اکلیل کوهی، حاوی اسید رزمارینیک است. این ترکیب پلی‌فنلی باعث کاهش و کنترل نشانه‌های حساسیت می‌شود. این ترکیب، فعالیت عوامل حساسیت‌زا را متوقف کرده و به این ترتیب نشانه‌ها از بین می‌روند. از این گیاه دارویی می‌توانید برای تهیه دمنوش، طعم‌دار کردن مرغ، ماهی و گوشت و از نوع خشک و کوبیده آن در ماست و سالاد استفاده کنید.

با محافظ از خانه خارج شوید

عینک بزنید
پیش از خروج از خانه و تماس چشم‌ها با عوامل حساسیت‌زا، عینک آفتابی بزنید. عینک را تا زمان بازگشت به خانه، حتی اگر هوا کاملا آفتابی نیست، از چشم برندارید. هرچقدر عینک بزرگ‌تر باشد، تاثیر محافظتی آن بیشتر است.

آب بنوشید

حتما بطری آب معدنی همراه داشته باشید. نوشیدن آب به پاکسازی بدن کمک می‌کند.

قطره چکان کنید

محلول نمکی یک درصد درست کنید. پیش از خروج از خانه و بلافاصله بعد از ورود به فضای بسته از فضای بیرون، چند قطره از آن را با قطره چکان داخل بینی بریزید و بعد بینی را تمیز کنید.

دوش بگیرید

هرچقدر هم که مراقبت کنید، بازهم عوامل حساسیت‌زا مانند گرده گل‌ها، گرد و غبار، هاگ‌ها  و… روی سر و صورت و بدن شما می‌نشینند. بنابراین به محض بازگشت به خانه، لباس‌ها را داخل لباسشویی بیندازید یا با دستمالی نمدار، پیش از قرار دادن داخل کمد لباس، آنها را تمیز کنید. سپس دوش بگیرید. درغیر این صورت تمام ذرات حساسیت‌زا را به داخل خانه، اتاق خواب، رختخواب و … منتقل خواهید کرد.

در خانه بمانید

بهار فصل بسیار زیبا و دلفریبی است. همه دوست داریم از این هوا و زیبایی ناب، لذت ببریم، اما خب! شما که دچار حساسیت فصلی هستید و با هر نفس، بیشتر اذیت می‌شوید، سعی کنید زیبایی بهار را از پشت پنجره تماشا کنید. به این ترتیب آزار هم نخواهید دید. با این همه با گذر از نیمه ماه اردیبهشت، می‌توانید راحت‌تر از خانه خارج شوید.
منبع:برترینها

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *