خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار انتخابات > رقابتی ترین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی

رقابتی ترین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی

رقابتی ترین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی
اعتماد نوشت: از سال ٨٨ این رویه ایجاد شد که انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره دوم هم حساس و مهم تلقی شود. پیش‌تر اینگونه بود که رییس‌جمهوری مستقر، در دور دوم هم قطعا رییس‌جمهور بود و رقبای جدی با او وارد رقابت نمی‌شدند. در سال ٨٨ احساس خطر برخی از افراد و جریان‌های سیاسی باسابقه، موجب شد که یک رقابت جدی انتخاباتی شکل بگیرد و کار حتی به منازعات اجتماعی بکشد.
امسال هم به نظر می‌رسد حساسیت انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است و بوی رونق و رقابت از همین الان به مشام می‌رسد و افراد زیادی از جریان‌های سیاسی متفاوت وارد صحنه شده‌اند تا با دکتر روحانی رقابت کنند. این امر اگر درست تدبیر شود می‌تواند به نفع کشور شود و اگر خدای ناکرده با بی‌تدبیری همراه شود، استعداد این را دارد که بحران درست کند.
چند نکته مهم برای رقابتی‌تر شدن انتخابات قابل طرح است:
اول- استراتژی اصلی نظام در انتخابات این است که امکان مشارکت حداکثری مردم فراهم شود و این امر ناشدنی است جز اینکه انتخابات رقابتی شود. رقابتی شدن انتخابات به این است که از همه سلایق سیاسی در میان نامزدهای انتخاباتی کسانی حضور داشته باشند و مردم به شوق رای دادن به نامزد مورد علاقه خود در انتخابات شرکت کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم انتخاباتی با مشارکت حداکثری داشته باشیم باید خوشحال باشیم که از همه جریان‌های سیاسی کسانی در صحنه رقابت حضور دارند و شور سیاسی خوبی را ایجاد می‌کنند.
دوم- از لوازم جدی یک انتخابات مشارکتی و رقابتی این است که برگزار‌کنندگان انتخابات در همه حوزه‌ها به قانون پایبند بمانند و باعث ایجاد اعتماد عمومی به روند انتخابات شوند به گونه‌ای که نتیجه انتخابات را بدون هرگونه شایبه‌ای بپذیرند. این امر برای هر انتخاباتی مهم است به خصوص در این مقطع که ما دارای یک نهاد مستقل برگزارکننده انتخابات نیستیم و نهادهای فراوان حاکمیتی هم در جایگاه حقیقی خود قرار ندارند و در امر سیاسی مداخله می‌کنند. باید کاری کرد که نهادهای حاکمیتی در هنگام برگزاری انتخابات کاملا بی‌طرف بمانند و نقشی در طرفداری یا مخالفت با نامزدهای انتخاباتی نداشته باشند.
این امر متاسفانه در انتخابات جاری به درستی رعایت نمی‌شود و کم نیستند رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که وابسته به نهادهای خاص هستند و در انتخابات به نوعی دخالت دارند. باید قدر اعتماد مردم را دانست و چوب حراج بر این سرمایه اجتماعی نزد و از حجم مشارکت مردم نکاست.
سوم- بازی ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری این روزها به یک سرگرمی جالب تبدیل شده است و ده‌ها و صدها تن از هموطنانی که می‌دانند صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارند، در صف ثبت‌نام ایستاده‌اند اما این بازی در چند روز آینده تمام می‌شود و صرفا کسانی تایید صلاحیت می‌شوند که رجل سیاسی یا مذهبی هستند و سابقه مدیریت دارند. احتمال وقوع خطا در روند رسیدگی به صلاحیت‌ها کم نیست اما باید بپذیریم که قرار نیست این همه آدم در انتخابات بمانند و در نهایت چند چهره اصلی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و بقیه حتی اگر تایید صلاحیت هم بشوند از دور رقابت خارج خواهند شد.
 
دراین انتخابات هم می‌توان چند مدل از رقابت را انتظار داشت که مدل دوقطبی، مدل سه‌قطبی و مدل چندقطبی از جمله آن است.
چهارم- اصلی‌ترین مدلی که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال شاهد باشیم یک رقابت دوقطبی است. در کشور ما دو جریان اصلی داریم و طبعا آنها درصددند در درون جبهه خودشان به توافق برسند و یک نامزد اصلی را معرفی کنند. با این حساب ما دو نامزد اصلی خواهیم داشت و بقیه برای تقویت نامزد مورد حمایت جبهه سیاسی خود یا تضعیف نامزد جبهه مقابل در صحنه رقابت انتخاباتی حضور پیدا می‌کنند و در نهایت هم به نفع نامزد مورد حمایت خود کنار می‌کشند. اگر این الگو مورد اجرا قرار بگیرد به نظر می‌رسد که دکتر روحانی باید با رییسی رقابت کند و بقیه از دور رقابت خارج خواهند شد.
پنجم- با به صحنه آمدن احمدی‌نژاد اما اتفاق دیگری رخ داده است و آن احتمال ایجاد یک بستر سه‌قطبی رقابتی است. اکنون چه احمدی‌نژاد بماند یا به نفع بقایی کنار برود یا از نامزد سومی حمایت کند باید توقع داشت که او هم به یک قطب در رقابت انتخاباتی تبدیل شود. البته هنوز موضوع تایید صلاحیت نامزدها مهم است و موضوعیت دارد ولی می‌توان انتظار داشت که احمدی‌نژاد یا یکی از نامزدهای مورد قبول او در صحنه رقابت بمانند و به یک قطب انتخاباتی تبدیل بشوند. در آن صورت ما شاهد یک انتخابات رقابتی سه‌قطبی خواهیم بود که تجربه تازه‌ای در کشور ما است.
ششم- به عنوان یک نیروی حامی دولت روحانی و به عنوان کسی که از الگوهای اصلاح‌طلبانه در عرصه سیاسی کشور با حفظ اصول مورد قبول خودم حمایت می‌کنم، معتقد نیستم که احمدی‌نژاد حق مشارکت در انتخابات را ندارد یا به خاطر مصالح سیاسی باید ردصلاحیت شود. در واقع او باید در رقابت انتخاباتی بماند مگر اینکه واقعا پرونده قضایی داشته باشد که در آن صورت هم باید محاکمه شود و نه ردصلاحیت. با بودن احمدی‌نژاد یکی از رقابتی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ کشورمان شکل خواهد گرفت و ما شاهد مشارکت بسیار وسیع مردم در صحنه انتخابات خواهیم بود. این امر به شرطی اتفاق می‌افتد که جریان اصولگرا در جایگاه فعلی خودش بماند و از نامزد مستقل خودش دفاع کند و برای کسب قدرت به هر قیمت دوباره به سراغ احمدی‌نژاد نرود و به عنوان یک قطب انتخاباتی در صحنه حضور داشته باشد.
هفتم- حامیان دولت و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و اصولگرایان عاقل در یک انتخابات سه‌قطبی بهتر به یکدیگر نزدیک می‌شوند. حتی این احتمال وجود دارد که تصویر سیاسی کشور و جایگاه افراد نسبت به جناح‌های سیاسی تغییر کند. در فضای سه‌قطبی، تلاش اصلاح‌طلبان برای رای آوردن مجدد روحانی باید مضاعف شود اما احتمالا برای آینده سیاسی کشور این وضعیت بهتر است.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

درمان افسردگی با خوردن ماهی

نتایج تحقیقات گوناگون عنوان می کند که مصرف مواد غذایی از جمله ماهی می‌تواند در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *