خانه > مجله سلامت > فواید فریز کردن اسپرم

فواید فریز کردن اسپرم

فواید فریز کردن اسپرم

مبحث طب تولید مثل به سرعت در حال پیشرفت می باشد .طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۱۵_۱۰ درصد از زوجهای جهان با مشکل نازایی مواجه اند که بیش از ۱٫۵میلیون از این زوج ها ،ایرانی می باشند از این تعداد حدود ۳۰درصد مشکلات ناباروری مربوط به اختلالات شاخص های باروری در مردان و ۲۰ درصد مربوط به اختلالات طرفین بوده که در کل اختلالات ناباروری مردان، در حدود ۵۰درصد موارد ناباروری زوجین را شامل می شود. از سالهای پیش استفاده از جراحی برای رفع نقایص ساختمان دستگاه تولید مثل، استفاده از داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری از جمله روشهای رایج درمانی بوده لیکن این اقدامات برای تنها گروهی از زوجهای نابارور مؤثر است در حالی که روش های جدید از جمله روش انتقال اسپرم به رحم(IUI) ،IVF، ICSI به عنوان گزینه هایی مناسب برای سایر زوج هایی که از روش های قبل بارور نشده اند، استفاده می شود. استفاده از تکنیک های انجماد و نگهداری سلول های جنسی افراد به منظور حفظ قدرت باروری آنها هم برای برخی بیماران به کار گرفته می شود. بکار گیری شیوه های انجماد در بیماران مبتلا به سرطان از لحاظ حفظ قدرت باروری آنها اهمیت ویژه ای خواهد. البته بعضاً دیده شده سرطان ارتباطی به اندام تولید مثلی نداشته، اما شیمی درمانی و پرتودرمانی که برای بیمار انجام می شود به طور غیر مستقیم به تخریب بسیاری از سلول های تولید مثلی (اسپرم و تخمک) می انجامد. شیمی درمانی، اشعه درمانی، جراحی و یا مجموع اقداماتی که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، براساس نوع، میزان و مدت استفاده می توانند موجب عقیمی و ناباروری فرد شود.
همچنین امروزه با گسترش فرهنگ تنظیم خانواده، اغلب مردان تمایل به عمل وازکتومی را نشان داده که بصورت مقطعی مانع از فرزند دار شدن زوجین میشود و پس از درخواست فرد برای برگشت به حالت طبیعی طی عمل بازگشت ممکن است فرد برای مدتی قادر به فرزند دار شدن نبوده ویا عمل با موفقیت انجام نشود، البته قابل ذکر است مدت زمانی که از عمل وازکتومی فرد میگذرد ، کیفیت عمل و نیز حالات روحی روانی فرد پس از بازگشت توان تولیدمثلی، بر روند قدرت باروری وی تأثیر گذار می باشند.
امروزه با کمک شیوه های انجماد سلول های جنسی، می توان قدرت باروری بیماران مبتلا به سرطان را که بعد از شیمی درمانی دچار آسیب می شوند را حفظ کرده و برای ادامه روند درمان از آن ها در پروسه هایی همچون IUI،ICSI،IVF استفاده کرد و نیز با این شیوه مشکلات برگشت قدرت باروری فرد و اضطراب های ناشی از عدم تولید اسپرم برای باروری پس از عمل وازکتومی، از بین خواهد رفت.
فریز اسپرم چیست؟
انجماد شاخه ای از علم کرایوبیولوژی است که به حفظ و نگهداری طولانی مدت سلول در دمای بسیار پایین می پردازد. کشفی که درسال ۱۹۴۸ توسط Polge- Smith –Parks بعمل آمد، نشان داد که اسپرم fowl(ماکیان) می تواند در دمای ۷۰ – درجه سانتیگراد در حضور گلیسرول زنده بماند،که در واقع شروع تئوری انجماد سلولهای جنسی و بافتها بود.
سلول های زایای مرد درمقابل ابتلا به عفونت ها، ضربه، تأثیر عوامل محیطی همانند آلودگی های شغلی و همچنین داروها به خصوص شیمی درمانی و اشعه درمانی بسیار قابل توجه است، به گونه ای که این عوامل می توانند منجر به تخریب فرآیند اسپرماتوژنزشده و تا مرحله توقف کامل روند تولید اسپرم، پیش روند.از روش های تجربه شده و قابل قبول، حفظ باروری مردان مبتلا به سرطان و یا افراد در معرض تخریب اسپرماتوژنز قبل از هرگونه اقدام درمانی، انجماد اسپرم و نگهداری آن در بانک اسپرم می باشد. نزدیک به نیم قرن است که روش فریز اسپرم ابداع شده وامروزه از آن به عنوان یکی از روشهای کمک باروری ART)) مورد استفاده قرار می گیرد.اسپرم ها را میتوان برای استفاده در آینده فریز کرد، استفاده هایی چون لقاح مصنوعی یا سایردرمان های ناباروری ونیز اهداء اسپرم. در بحث اهداء اسپرم ، اسپرم اهدایی بهتر است ۶ ماه قبل از استفاده در درمان ، در بخش مربوطه برای بررسی آزمایشات خاص نگهداری شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
بعد از طی شدن آزمایشات مخصوص، انجماد نمونه های اسپرم در ظروف حاوی نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶_ درجه سانتیگراد صورت می گیرد. پس از انجماد اسپرم، زمانی که فرد نیاز به ذوب نمونه داشته باشد با به کارگیری روش های پیشرفته ، نمونه از حالت فریز خارج شده و برای استفاده در تکنیک های IUI،ICSI،IVF آماده می شود. در واقع تکنیک های لقاح خارج رحمی، به ویژه ICSI اثرات مخرب ایجاد شده برروی سلولهای زایای مرد را پس از پروسه فریز جبران می نماید.

مزایای فریز اسپرم

اسپرم فرد نمونه دهنده برای استفاده وی در موارد ذیل گرفته و فریز می گردد:
• حفظ قدرت تولید مثل در تمام طول زندگی برای همه افراد
• ذخیره و نگهداری اسپرم قبل از اعمال جراحی سیستم تناسلی که توانایی انزال و روند تغییر تولید اسپرم را مختل می نمایند.
• تضمین باروری با ذخیره و نگهداری دراز مدت اسپرم برای مردانی که تحت عمل وازکتومی قرار می گیرند.
• ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی که مایلند اسپرم وی در غیابشان برای همسر در دسترس باشد.
• فرد نمونه دهنده بزودی در معرض درمان های خاص قرار خواهد گرفت (شیمی درمانی، رادیوتراپی و …)
• فرد دارای تعداد کمی اسپرم بوده و یا تعداد اسپرمهای وی در هربارنمونه دهی، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
• فرد در روز نمونه گیری برای انجام عمل IVF نخواهد توانست درزمان و مکان درمان حضور پیدا کند.
• ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی که با موادرادیواکتیو، اشعه X، سموم و مواد شیمیایی خطرناک و مضر برای دستگاه تولید مثل سروکار دارند.
• فرد خواهان اهدای اسپرم باشد.

قبل از انجام پروسه فریز اسپرم، آزمایشگاه موظف است پروسه فریز را برای فرد نمونه دهنده توضیح داده و موافقت و رضایت وی را برای اتمام دوره کسب کند، سپس فرد برای بررسی و کنترل برخی بیماریها مانند:هپاتیت B&C، ایدزو… مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. نمونه گیری منی در خود آزمایشگاه به صورت fresh انجام می گیرد.سپس نمونه با شرایط خاص و طبق قوانین، فریز شده و در تانک نیتروژن نگهداری خواهند شد. زمان استاندارد نگهداری از اسپرم فریز شده ۱۰ سال می باشد اما در هر آزمایشگاه تنها ۱سال از اسپرم فریز شده در قبال رضایت فرد نگهداری می شود، تمدید دوره منوط به درخواست فرد نمونه دهنده می باشد. فرد حق این را خواهد داشت در صورت پشیمانی با رعایت مقررات آزمایشگاه نمونه خود را پس گرفته یا اهدا کرده و یا برای مصارف تحقیقاتی در اختیار سایر موسسات قرار دهد.

شانس فرزند دار شدن پس از فریز اسپرم چه میزان خواهد بود؟
برخی از اسپرم ها در طول پروسه فریز زنده نمانده و یا دچار تغیرات ساختاری می شوند.از این پروسه بیشتر برای درمان ناباروری به روش ICSI((Intra_Cytoplasmic Sperm Injectionاستفاده می شود.اما موفقیت در روشهای IVF و DI نیز نسبی بوده که بیشتر به سن زن گیرنده اسپرم وابسته است .

منبع:ninisite.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *