خانه > فرهنگ و هنر > دنیای هنرمندان > نامه مهناز افشار به روحانی

نامه مهناز افشار به روحانی

نامه مهناز افشار به روحانی
مهناز افشار به رئیس جمهور چه نوشت؟

جمعی از هنرمندان سینمای ایران در نامه ای به روحانی خواهان حمایت از کودکان بدسرپرست شدند. این نامه توسط مهناز افشار نوشته شده و باران کوثری ،هانیه توسلی ،بهرام رادان و حامدبهداد با امضای خود از این نامه حمایت کردند.

مهناز افشار که مدتی است به پویش «بدسرپرست تنهاتر است» پیوسته است برای رسیدگی به وضعیت کودکان بد سرپرست، نامه ای خطاب به رئیس جمهور نوشت که چند بازیگر دیگر هم این نامه را امضا کردند.

مهناز افشار سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» طی نامه ای از حسن روحانی رییس جمهور خواست تا با تشکیل کارگروه ویژه ای متشکل از افراد متخصص به وضعیت کودکان بدسرپرست رسیدگی کند.

این نامه امروز( ۲۷ فروردین ماه) توسط مهناز افشار به الهام امین زاده دستار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تحویل داده شد تا به دست رییس جمهور برسد.

 بهرام رادان، باران کوثری، حامد بهداد و هانیه توسلی از جمله افرادی هستند که این نامه را امضا کردند. در این نامه از رییس جمهور خواسته شده هیات ویژه ای متشکل از متخصصان را که مسئولیت دولتی و ارگانی ندارند، مامور رسیدگی به وضعیت کودکان بدسرپرست شود.

آنچه در متن کامل این نامه خطاب به رییس جمهور آمده به شرح زیر است:

«اینجا ایران است. سرزمینی شهره به هنر و فرهنگ که ما به جغرافیای بی نظیرش، به بزرگان و مشاهیرش، به تاریخ و دستاوردهای باشکوهش می بالیم. اینجا ایران؛ سرزمین مهربانی هاست و این خاک مهربان را نشاید که کودکانش با رنج و آزار، در چرخه کمرشکن کار بزرگ شوند. جوهر این غمنامه اما خون جگر است.

به گواهی مسئولان سازمان بهزیستی تاکنون بیش از دوازده هزار مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است، آمار آزار کودکان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و در شش ماهه نخست سال گذشته ۱۰۹۹ کودک به خاطر صدمات وارده بر اثر آزار اطرافیان راهی بیمارستان شده و چهار کودک نیز جان باخته اند.

درد دارد، اما باید گفت که این آمار تنها دربرگیرنده آزارهای «جسمی» کودکان است و متأسفانه آمار دقیقی از آزارهای «روانی» و «عاطفی» که کودکان زیادی را به ورطه افسردگی و بزهکاری می کشاند نداریم. مگر می توان شاهد این همه تلخی و جور بود و خون دل از دیده جاری نکرد؟

دستور به موقع شما و تشکیل هیأت ویژه ای از متخصصان برای بررسی حادثه پلاسکو با هدف پیشگیری از حوادث بعدی مدبرانه بود.

وقتی گزارش هیات محترم منتشر شد؛ شباهت های عجیبی میان نتیجه این گزارش و آنچه که جامعه هنری کشور حدود یک سال است یکصدا بر آن پای می فشارد دیدیم؛ «دستگاه های مسئول به دلایل مختلف از جمله موازی کاری در بروز این حادثه نقش داشته اند، صدا و سیما برخلاف مقررات از آتش نشانی برای آموزش عمومی پول طلب می کرده است!» وقتی گزارش هیات ویژه را خواندیم تصمیم گرفتیم برای شما بنویسیم که در حادثه کودکان «بدسرپرست» نیز با وضعیت بحرانی مشابهی روبه رو هستیم.

اگر همه دستگاه های مسئول به وظایف قانونی خود توجه کنند، اگر بهزیستی برای حمایت کودکان «بدسرپرست» با گرفتاری های قانونی و مالی روبه رو نباشد، اگر صداوسیما در میان انبوه برنامه های خود بخشی را هم به آموزش کودکان و آشنایی آن ها با حقوقشان اختصاص دهد، آیا باز هم شنونده خبرهای تلخ و ناگوار کودک آزاری با این حجم زیاد خواهیم بود؟

به راستی چند درصد از کودکان کشور ما می دانند، جایی به نام «اورژانس اجتماعی» وجود دارد و در صورت مواجهه با خشونت و آزار، می توانند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند، آیا جز این است که آموزش وپرورش و صداوسیما باید وظیفه خطیر آموزش عمومی را بر عهد بگیرند؟

شرط انصاف نباشد که زحمات انجام شده را نادیده انگاریم، انتظارمان اما این است که خروجی این زحمات را در جامعه ببینیم. «اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی» مستقر در تمام نهادهای مسئول به چه کار می آید وقتی در یخبندان زمستان، کودکی کنار خیابان به گفت وگوی سرما و دندان گوش می سپارد و فال می فروشد تا هزینه های اعتیاد پدر و مادر را بپردازد؟!

شما در حادثه پلاسکو ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی را احساس کردید چون بحران دیده می شد و افکار عمومی جامعه در انتظار پاسخ بود، باور کنید «بحرانِ پنهان» کودکان «بدسرپرست» کمتر از آتش پلاسکو نیست، آتشی که اگر زبانه های سرکش اش را مهار نکنیم شعله های دامنگیرش نسل های آینده را خواهد سوزاند.

درخواست مشخص ما از جنابعالی تشکیل هیات ویژه ای متشکل از متخصصان است که مسئولیت دولتی و ارگانی ندارند، این هیات می تواند با بررسی همه جوانب موضوع، نقاط کور این گره گشودنی را شناسایی کند.

اگر ضعف قانونی داریم، اگر دستگاه های اجرایی تقصیر می کنند، اگر نسبت به آموزش عمومی غفلت کرده ایم، اگر به هم افزایی بین بخشی نیاز داریم همه پاسخی است که هیات ویژه بررسی می تواند پاسخی برای آن بیاید، درد که شناسایی شد، درمان آن نیز میسر است.

شایسته این جغرافیای باشکوه است که قصه هیچ کودک بی پناهی در آن پر غصه نباشد. با کودکان این سرزمین مهربان، مهربانی باید.»

الهام امین زاده قول مساعد داد هفته آینده با همکاری پویش «بدسرپرست تنهاتر است» در جلسه ای با حضور مسئولان حوزه های مرتبط و برخی فعالان اجتماعی ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهای اجرایی به دست بیاید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

عکس عاشقانه بوراک اوزچیویت و همسرش فاحریه

عکس جدید بوراک اوزچیویت و همسرش بوراک اوزچیویت بازیگر معروف و محبوب ترکیه ای است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *