خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > نکات مهم رابطه زناشویی در دوران بارداری

نکات مهم رابطه زناشویی در دوران بارداری

نکات مهم رابطه زناشویی در دوران بارداری

رابطه‌ی زناشویی یک بخش طبیعی و عادی بارداری است، البته اگر بارداری‌تان عادی و بدون مشکل است.

مسئله داشتن یا نداشتن رابطه‌ی جنسی در طول بارداری برای زنان باردار و همسرانشان همیشه یک سؤالی مبهم بوده است. سؤالاتی که این زوج‌ها با آنها مواجه هستند عبارت‌اند از:
آیا رابطه‌ی جنسی منجر به سقط جنین می‌شود؟ آیا رابطه‌ی جنسی به نوزاد آسیب می‌رساند؟ آیا حالت‌های نزدیکی که باید از آنها اجتناب کرد وجود دارد؟ اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید و همیشه به دنبال آن بوده‌اید در ادامه آمده است. رابطه‌ی جنسی یک بخش طبیعی و عادی بارداری است، البته اگر بارداری‌تان عادی و بدون مشکل است. بهتر است بدانید دخول و حرکاتی که در حین نزدیکی و رابطه‌ی جنسی انجام می‌شود به کودکتان آسیبی نمی‌رساند چرا که شکمتان و دیواره‌های عضلانی رحم از او محافظت می‌کند. همچنین اطراف کودکتان را کیسه‌ی آب آمنیوتیک گرفته است.
جالب است بدانید انقباضات ارگاسم (اوج لذت جنسی) شبیه به انقباضات زایمان نیست. با این وجود، بعضی از پزشکان به‌عنوان یک احتیاط و ایمنی عمومی اجتناب از رابطه‌ی جنسی را در هفته‌های آخر بارداری توصیه می‌کنند، چرا که معتقدند هورمون‌های موجود در منی که به پروستاگلاندین ها معروف‌اند باعث تحریک انقباضات می‌شوند؛ اما این مسئله زنانی را که وقت زایمان شان فرا رسیده است و نیاز به تحریک دارند مستثنا می‌کند. بعضی از پزشکان بر این باورند که پروستاگلاندین موجود در منی باعث تحریک زایمان در بارداری‌های کامل و از موعد گذشته می‌شود، چون ژلی که برای آماده کردن دهانه‌ی رحم و تحریک زایمان استفاده می‌شود نیز شامل پروستاگلاندین است؛ اما پزشکان دیگر معتقدند که این منی و ارتباط آن با زایمان فقط یک نظریه است و رابطه‌ی جنسی باعث تحریک زایمان نمی‌شود.
چه زمانی باید از رابطه‌ی جنسی در بارداری اجتناب کرد؟
در صورت داشتن یکی از بارداری‌های پر خطر زیر ممکن است پزشکتان شما را از داشتن رابطه‌ی جنسی منع کند.
– اگر خطر سقط جنین یا سابقه سقط جنین‌های گذشته در شما وجود دارد.
– اگر خطر زایمان زودرس وجود دارد (انقباضات قبل از هفته ۳۷ بارداری).
– اگر خون ریزی واژینال، ترشح، یا انقباضات بدون علت شناخته شده دارید.
– اگر کیسه‌ی آمنیوتیک تان چکه می‌کند یا غشاء آن پاره شده است.
– اگر دهانه‌ی رحم تان خیلی زود باز شده است.
– اگر جفت تان در قسمت پایین رحم قرار دارد (جفت سرراهی).
– اگر دوقلو، سه‌قلو یا چند قلو باردار هستید.
به یاد داشته باشید وقتی پزشکتان می‌گوید از رابطه‌ی جنسی اجتناب کنید فقط خود رابطه‌ی جنسی نیست بلکه این مسئله شامل هر چیزی که منجر به ارگاسم (اوج لذت جنسی) یا تحریک جنسی می‌شود، نیز هست.
رابطه‌ی جنسی دوره‌ی بارداری
تجربیات هر زنی در دوره‌ی بارداری متفاوت است، این تفاوت تجربیات در باره‌ی احساس آنها در باره‌ی رابطه‌ی جنسی نیز هست. میل به رابطه‌ی جنسی در دوره‌ی بارداری برای بعضی از زنان از بین می‌رود؛ اما تمایلات جنسی در زنان دیگر عمیق‌تر می‌شود و در زمان بارداری‌شان تحریک پذیر تر می‌شوند. در دوره‌ی بارداری تمایلات جنسی هم‌زمان با تغییراتی که در بدن زن باردار اتفاق می‌افتند در حال نوسان است. ممکن است با بزرگ شدن شکمتان خجالتی‌تر شوید. یا ممکن است با سینه‌های بزرگ‌تر و پرتر شهوانی‌تر به نظر برسید. توصیه می‌شود در باره‌ی احساساتتان به همسرتان بگویید و اینکه چه چیزی دوست دارید او انجام دهد. ممکن است برای پیدا کردن یک حالت تحریک پذیر و راحت نیاز به امتحان کردن حالت‌های مختلف رابطه‌ی جنسی باشید، مخصوصاً در اواخر بارداری‌تان. از خوابیدن به پشت در حالت طاق باز برای رابطه‌ی جنسی بعد از ماه چهارم بارداری خود داری کنید. با این کار می‌توانید از تنگ شدن یا منقبض شدن رگ‌های اصلی و بزرگ که توسط وزن نوزاد در حال رشدتان اتفاق می‌افتد جلوگیری کنید. روش دیگری که می‌توانید از طریق آن یک رابطه‌ی جنسی لذت بخش و راحتی را تجربه کنید در کنار هم به پهلو خوابیدن است. یا می‌توانید حالت‌های دیگری مثل وضعیت سوارکاری را امتحان کنید که در این حالت مرد به پشت دراز می‌کشد و زن بر روی او و به گونه‌ای که صورت ایشان مقابل هم باشند می‌نشیند و دخول به‌آرامی و با کمک زن صورت می‌گیرد.
رابطه‌ی جنسی بعد از بارداری
شش هفته‌ی اول بعد از بارداری را دوره‌ی پس از زایمان می‌گویند. رابطه‌ی جنسی در طول این زمان ممکن است آخرین خواسته‌ی تان باشد. ممکن است به خاطر دلایل زیر میل به رابطه‌ی جنسی در شما کاهش یابد:
– بهبودی اپی زیاتومی (برشی که در طول زایمان طبیعی انجام می‌شود.)
– بهبودی برش‌های شکمی که به خاطر زایمان سزارین انجام شده‌اند.
– خون ریزی عادی پس از زایمان که در چهار هفته بعد از تولد شایع است.
– تغییرات سطح هورمون
– درد سینه‌ی ناشی از شیردهی
– مسائل احساسی مثل افسردگی پس از زایمان، اضطراب بچه داری یا مسائل مربوط به رابطه با پدر.
به‌طور کلی رابطه‌ی جنسی بعد از بهبودی کامل هر گونه برشی و همچنین زمانی که از بهبودی بافت‌های نازک و ظریف واژنتان اطمینان حاصل کردید بی‌خطر و امن است. این دوره‌ی بهبودی به‌طور معمول چندی هفته طول می‌کشد. همچنین می‌توانید در این زمینه به توصیه‌های پزشکتان گوش دهید. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند برای برقراری رابطه‌ی جنسی حداقل ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنند. آنچه به همین میزان اهمیت دارد آمادگی احساسی، راحتی جسمانی و احساس آرامش است. آنچه به نفع شما و همسرتان هست این است که صبور باشید. جالب است بدانید با در نظر گرفتن واقعیت‌ها، استرس و اضطراب‌های که ممکن است به‌عنوان کسانی که به‌تازگی والدین بودن را تجربه می‌کنند، ممکن است عادی شدن رابطه‌ی جنسی‌تان و بازگشت آن به اوج شکوفایی یک سال طول بکشد.
منبع:مادری

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۷ نشانه اینکه شوهرتان از ازدواجتان راضی است

دوست دارید بدانید که شوهرتان از ازدواج با شما رضایت دارد یا نه؟ این لیست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *