خانه > مجله سلامت > طب سنتی و داروی گیاهی > ۲۰ کاربرد شگفت انگیز سرکه سیب

۲۰ کاربرد شگفت انگیز سرکه سیب

۲۰ کاربرد شگفت انگیز سرکه سیب

مصرف سرکه‌ سیب یکی از دو راه درمان طبیعی مورد علاقه‌ی من است که هر روز آن را به همراه روغن زیتون در رژیم غذایی و برخی امور دیگر به کار می‌برم. همواره مصرف سرکه سیب را به بیماران‌ام توصیه می‌کنم و شخصا نیز به دلایل فراوان آن را در زندگی‌ام استفاده می‌کنم؛ از جمله‌ی این دلایل می‌توان به خاصیت سم‌زدایی، بهبود هاضمه و افزایش فوری انرژی اشاره کرد.

هم‌چنین از سرکه سیب در مسائل مربوط به بهداشت شخصی‌ام نیز استفاده ‌می‌کنم، مسائلی نظیر نرم کردن موها، سفید کردن دندان‌ها و هم‌چنین، تمیز کردن خانه.

خواص سرکه سیب برای سلامتی

هم‌چنین پژوهش‌های جدید پزشکی نشان داده‌اند از سرکه‌ی سیب می‌توان در درمان بازگشت اسید معده، کاهش فشار خون، بهبود دیابت، و کاهش وزن کمک گرفت.

فواید سرکه سیب به دلیل وجود ترکیبات درمانی قدرتمندی نظیر اسید استیک، پتاسیم، منیزیوم، پروبیوتیک‌ها، و آنزیم‌ها است.

اسید استیک قادر است باکتری‌های “‌بد‌”‌ را که برای بدن خطرناک هستند، از بین ببرد و هم‌زمان، باعث رشد باکتری‌های “‌خوب‌”‌ شود که برای انسان مفید هستند. از آن‌جا که اسید استیک هنگام تماس با باکتری‌های نامطلوب، آن‌ها را از بین می‌برد، می‌توان گفت که اساسا مانند آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند. از این رو باید اعتراف کرد سرکه‌ی سیب به شکل طبیعی و بدون هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی فواید متعددی برای پوست، هاضمه، و سلامت دستگاه ایمنی‌مان دارد.

به علاوه، سرکه‌ی سیب منبع خوبی برای پلی‌فنول‌ها به شمار می‌رود. پژوهشگران نقش پلی‌فنول‌ها را در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های زوال دستگاه عصبی نظیر آلزایمر، پوکی استخوان، و دیابت تایید می‌کنند.

هنگام خرید سرکه سیب حتما دقت کنید آن را به صورت خام و به همراه “مادر سرکه‌” تهیه نمایید تا مطمئن شوید حاوی تمام ترکیبات مفید نظیر پروبیوتیک‌ها است.
۲۰ کاربرد سرکه سیب

در ادامه به ۲۰ دلیل مهم اشاره می‌کنیم که چرا باید در زندگی روزمره از سرکه سیب استفاده کنید!
۱. سم‌زدایی از بدن

سرکه‌ی سیب داروی مقوی کبد و دستگاه لنفاوی است، و از این طریق می‌تواند به سم‌زدایی از بدن کمک کند. این سرکه pH بدن را تنظیم می‌کند و باعث تحریک دستگاه گردش خون، تحرک روده‌ها، و تخلیه‌ی لنف می‌شوند.
۲. نرم‌کننده‌ی طبیعی برای درخشانی مو

سرکه سیب را می‌توان به عنوان نرم‌کننده‌ی طبیعی استفاده کرد تا موهای‌تان را نرم و درخشان کند! یک ظرف خالی شامپو را بردارید و آن را با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۱ فنجان آب پر کنید. پس از آن‌که موهای‌تان را با شامپو شستید، این محلول را روی موهای‌تان بریزید؛ برای دستیابی به بهترین نتیجه، این کار را هفته‌ای سه بار تکرار کنید.
۳. سفیدکننده‌ی طبیعی دندان

یکی از کاربردهای سرکه سیب، استفاده از آن در سفید کردن دندان‌ها است. انگشت‌تان را به سرکه سیب آغشته کنید و ‌آن را به مدت ۱ دقیقه روی دندان‌های‌تان بمالید. سپس دهان‌تان را با آب بشویید. pH سرکه سیب می‌تواند لکه‌های روی دندان‌های‌تان را برطرف کند و به طور طبیعی آن‌ها را سفید نماید.
۴. درمان بازگشت اسید و ترش معده

برخی دلایل عمده‌ی بازگشت اسید و ترش معده به عدم تعادل pH معده و فقدان آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها مربوط می‌شوند. مصرف سرکه‌‌ی سیب می‌تواند این مشکل را برطرف کند، زیرا سرشار از این مواد مغذی است. افزودن ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک فنجان آب، و نوشیدن این محلول پنج دقیقه پیش از غذا می‌تواند مشکل بازگشت اسید را حل کند.
۵. از بین بردن قارچ کاندیدا و افزایش پروبیوتیک‌ها

میلیون‌ها آدم در سراسر جهان با کاندیدا و عفونت مخمری دست و پنجه نرم می‌کنند. از عوارض جانبی این بیماری می‌توان به بوی بد دهان، کمبود انرژی، عفونت مجاری ادراری، و مشکلات گوارشی اشاره کرد. سرکه‌ی سیب حاوی پروبیوتیک‌ها و نوعی اسید است که باعث رشد پروبیوتیک‌هایی می‌شود که به از بین بردن کاندیدا کمک می‌کنند. قند را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید و به عنوان بخشی از راه درمان کاندیدا روزی سه مرتبه به اندازه‌‌ی ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف نمایید.
۶. تنظیم pH بدن

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که علی‌رغم طبیعت اسیدی‌اش، روی نقاط مختلف بدن دارای تاثیر قلیایی است. تنظیم pH بدن می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر سرطان شود، و هم‌چنین به شکلی خارق‌العاده انرژی‌تان را افزایش دهد.
۷. کمک به سوخت و ساز و کاهش وزن

طبق یافته‌های مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی مراقبت‌های دیابتی به چاپ رسید، مصرف سرکه‌ی سیب می‌تواند فرایند کاهش وزن را تسریع کند. تاثیر مصرف سرکه سیب بر سرعت بخشیدن به فرایند چربی سوزی دلایلی فراوان دارد، از جمله این‌که سرکه سیب می‌تواند ولع مصرف قند را کاهش دهد و فرایند سم‌زدایی را در بدن بهبود بخشد. طبق نتایج مطالعه‌ای دیگر، اسید استیک موجود در سرکه سیب به عنوان عامل مکمل توانست چربی بدن موش‌های آزمایشگاهی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
۸. ماده‌ی تمیزکننده‌ی کاملا طبیعی برای خانه

خواص ضد باکتری و pH متعادل سرکه سیب باعث شده‌اند این ماده به محصولی فوق‌العاده برای تمیز کردن خانه تبدیل شود. یک ظرف اسپری خالی را بردارید؛ نصف آن را با آب و نصف دیگرش را با سرکه‌ی سیب پر کنید. از این محلول می‌توانید برای تمیز کردن پنجره و سطوح آشپزخانه‌تان استفاده نمایید.
۹. درمان آفتاب‌ سوختگی

یکی از موارد کاربرد محبوب سرکه سیب، استفاده از آن در درمان آفتاب سوختگی است. ۱ فنجان سرکه سیب را به همراه یک‌چهارم فنجان روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس به آب ولرم وان حمام‌تان اضافه کنید تا پوست آفتاب سوخته‌تان تسکین یابد.
۱۰. تنظیم قند خون و بهبود وضعیت دیابتی‌ها

پژوهش‌های پزشکی ثابت کرده‌اند اسید استیک موجود در سرکه سیب می‌تواند میزان قند خون را متعادل کند و وضعیت بیماران دیابتی را بهبود ببخشد. توصیه می‌شود از سرکه سیب در سالادهای‌تان استفاده کنید یا پیش از مصرف غذا یک قاشق غذاخوری از آن را میل نمایید.
۱۱. خنثی کردن التهاب‌های پوستی ناشی از تماس با پیچک سمی

مواد معدنی موجود در سرکه سیب نظیر پتاسیم می‌توانند به کاهش تورم‌ها و التهاب‌ها مانند آن‌چه هنگام تماس با پیچک سمی اتفاق می‌افتد، کمک کند. سرکه سیب هم‌چنین می‌تواند به خروج سم از پوست‌تان کمک نماید؛ و از این طریق، به فرایند درمان التهاب‌های پوستی ناشی از تماس با پیچک سمی سرعت بخشد.
۱۲. دور کردن کک‌ها از حیوانات خانگی‌تان

تشتی را بردارید و نصف آن را با سرکه سیب و نصف دیگرش را نیز با آب پر کنید؛ سپس حیوان خانگی‌تان را در آن قرار دهید. این کار را روزی یک بار به مدت چندین هفته انجام دهید تا حیوانات‌تان از شر هجوم کک‌ها در امان بمانند.
۱۳. کاهش فشار خون

پژوهشگران طی انجام مطالعه‌ای ۱۲ هفته‌ای در ۲۰۰۹ دریافتند مصرف سرکه سیب می‌تواند تری‌گلیسرید و فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
۱۴. مبارزه علیه حساسیت (آلرژی) فصلی

از دیگر فواید درمانی شگفت‌انگیز سرکه سیب می‌توان به تاثیر آن بر حساسیت‌ها (آلرژی‌ها) اشاره کرد. سرکه سیب به نرم شدن مخاط بدن و تخلیه‌ی لنف کمک می‌کند؛ هم‌چنین، باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و پاکسازی سینوس‌های‌تان نیز می‌شود. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان بزرگ پر از آب بریزید و برای درمان حساسیت‌تان آن را روزی سه مرتبه بنوشید.
۱۵. از بین بردن قارچ‌ها از انگشت‌های پا و پوست‌تان

ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی موجود در سرکه‌ی سیب، استفاده از این ماده را به راه درمانی طبیعی فوق‌العاده‌ای برای از بین بردن قارچ‌ها از روی ناخن‌های پا و پوست تبدیل کرده است. به راحتی می‌توانید روزی دو مرتبه سرکه‌ی سیب را در نواحی مبتلا به قارچ بمالید. هم‌چنین، استفاده از ترکیب روغن نارگیل و روغن ارگانو نیز برای از بین بردن قارچ‌ها بسیار مفید است.
۱۶. رفع اگزما و آکنه

pH مناسب و متعادل سرکه سیب، آن را به ماده‌ای فوق‌العاده برای رفع مشکلات پوستی تبدیل کرده است. سرکه‌ سیب را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید یا آن‌که ناحیه‌ی مورد نظرتان را با سرکه‌ی سیب بشویید؛ سپس برای کمک بیش‌تر به درمان مشکل پوستی‌تان روغن نارگیل یا دیگر انواع روغن‌های معطر را روی آن نواحی بمالید.
۱۷. تسکین رگ‌های واریسی

استفاده از سرکه سیب راهی عالی برای تسکین رگ‌های واریسی است زیرا می‌تواند گردش خون را در دیواره‌های رگ‌ها بهبود ببخشد و با خاصیت ضد التهابی‌اش نیز باعث کاهش تورم رگ‌ها می‌شود. سرکه سیب را با عصاره‌ی فندق افسونگر ترکیب کنید و به شکل دایره‌وار روی رگ‌های واریسی‌تان بمالید؛ ظرف دو هفته، حتما شاهد بهبود مشکل‌تان خواهید بود.
۱۸. خوشبو کننده‌ی طبیعی

باکتری‌ها و قارچ‌های مضر از عوامل اصلی بوی نامطبوع بدن هستند. رطوبت زیر بغل نیز فضای مساعدی را برای رشد این قبیل باکتری‌ها فراهم می‌کند. به سادگی می‌توانید با آغشتن سرکه‌ی سیب نوک انگشتان‌تان و مالیدن آن‌ها بر پوست زیر بغل، قارچ‌های آن ناحیه را از بین ببرید و بدن‌تان را به صورت طبیعی خوشبو نگه دارید.
۱۹. درمان سرماخوردگی و گلو درد

استفاده از سرکه‌ی سیب راه درمانی فوق‌العاده برای درمان سریع سرماخوردگی و گلودرد نیز به شمار می‌رود! سرکه‌ سیب به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و اسید استیک که باعث افزایش پروبیوتیک‌ها می‌شود،‌ راه درمانی طبیعی بسیار خوبی برای این دو بیماری است. دو قاشق‌ غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و برای درمان سرخوردگی‌تان روزی سه مرتبه آن را بنوشید.
۲۰. سرکه سیب به درمان زگیل کمک می‌کند

سرکه سیب را به صورت موضعی روی زگیل بمالید و آن ناحیه را با چسب زخم یا باند ببندید. این کار را پیش از خواب انجام دهید؛ و صبح فردا، باند یا چسب زخم را باز کنید. با تکرار این کار در طول یک هفته یا کمی بیش‌تر، شاهد نتایج خوبی خواهید بود. به شهادت بسیاری از آدم‌ها، استفاده از سرکه سیب توانسته است زگیل یا دیگر مشکلات پوستی را برطرف کند.

آن‌چه تا این جا گفته شد، برخی از کاربردها و فواید فراوان طبیعی سرکه سیب بود. در ادامه به مسائل شگفت‌انگیز دیگری درباره‌ی سرکه سیب اشاره می‌کنیم.
سرکه سیب از حدود ۵۰۰۰ سال پیش تاکنون استفاده می‌شود!

شواهد تاریخی نشان می‌دهند آدم‌ها از پیش از ۵۰۰۰ سال پیش با تخمیر آب سیب سرکه درست می‌کردند. در طول دوران مختلف تاریخی، از سرکه سیب برای تحریک گردش خون، کمک به سم‌زدایی از کبد، تصفیه‌ی خون، پاکسازی غدد لنفاوی، و تقویت واکنش دستگاه ایمنی استفاده می‌شد. در واقع، بقراط غالبا ترکیب عسل و سرکه سیب را برای درمان سرفه و سرماخوردگی تجویز می‌کرد.

سرکه سیب، درست مانند دیگر محصولات تخمیری نظیر کامبوچا، کفیر با استفاده از مخمر با ترکیب قند ساخته می‌شود. قند موجود در سرکه‌ی سیب به طور طبیعی از خودِ سیب‌ها به دست می‌آید. این قارچ مخمر در واقع با مصرف و استفاده از قند باعث رشد باکتری‌های مفید می‌شود؛ و این همان فرایند تخمیر است.

در تولید بهترین نوع سرکه سیب برای مصارف درمانی و سلامتی باید از سیب‌های ارگانیک و مورد تایید استفاده شود. سرکه سیب به پاستوریزه کردن نیاز ندارد، ‌و استفاده از سرکه سیب پاستوریزه برای آدم‌هایی که به دنبال فواید آن برای سلامتی‌شان هستند، توصیه نمی‌شود؛ زیرا پاستوریزه کردن باعث از بین رفتن همه‌‌ی مواد مغذی و آنزیم‌های حساس موجود در سرکه سیب می‌شود. همان خاصیت اسیدی سرکه برای جلوگیری از رشد باکتری‌های ناسالم (مانند اشریشیا کلی E.Coli) کافی است. اسید استیک، به عنوان اصلی‌ترین و مفیدترین ترکیب موجود در سرکه سیب، پس از پایان فرایند تخمیر به وجود می‌آید.
سرکه سیب ممکن است دارای ظاهری تیره و رشته‌های تار عنکبوتی شکل باشد که از نشانه‌های کیفیت آن است

در واقع، ظاهر قهوه‌ای تیره‌ی سرکه سیب به همراه وجود رشته‌هایی از قارچ‌های مخمر در آن، نشانه‌ای از این حقیقت است که آن سرکه از کیفیت بالایی برخوردار است. این رشته‌ها توده‌هایی از قارچ‌های زنده هستند؛ این قارچ‌ها واقعا زنده‌اند. این رشته‌‌ها حاوی باکتری‌هایی هستند که به محض ورودشان به بدن انسان فواید درمانی فراوانی را به همراه خود می‌آورند.
میزان کالری و قند سرکه سیب بسیار اندک است

علی‌رغم این‌که سرکه‌ی سیب با استفاده از قند ساخته می‌شود، قند موجود در آن در فرایند تخمیر مصرف می‌شود، و میزان بسیار اندکی از آن در محصول نهایی باقی می‌ماند. حدود ۳ تا ۵ کالری در هر قاشق غذاخوری سرکه سیب وجود دارد، بنابراین با مصرف سرکه‌ی سیب مقدار بسیار کمی کالری وارد بدن‌تان می‌شود. بر این اساس،‌ شما نوشیدنی بسیار مفیدی در اختیار دارید که تقریبا هیچ قند یا کالری در خود ندارد. در واقع، یکی از بزرگ‌ترین فواید مصرف سرکه‌ی سیب این است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر سطوح قند خون داشته باشد، و به تثبیت قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی کمک کند.
سرکه سیب نخستین بار (و هم‌چنین امروزه) به عنوان یک ماده‌ی ضد عفونی کننده‌ی طبیعی مورد استفاده قرار گرفت

سرکه به خاطر قابلیت‌های ضد قارچی‌‌اش شهرت دارد و می‌تواند باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد؛ به همین دلیل، آدم‌ها به شکل سنتی از سرکه برای تمیز کردن خانه و بدن، و برای جلوگیری از تشکیل قارچ‌ها استفاده می‌کردند. امروزه، بسیاری از آدم‌ها هم‌چنان از سرکه سیب و دیگر انواع سرکه برای انواع و اقسام تمیزکاری‌ها استفاده می‌کنند.
چگونه سرکه سیب مناسب و باکیفیت تهیه کنیم؟

نکته‌ی مهمی که هنگام تهیه‌ی سرکه سیب باید به آن دقت کنید این است که همه‌ی سرکه سیب‌ها به یک صورت تولید نمی‌شوند. برای بهره‌مندی از حداکثر فواید آن برای سلامتی حتما باید سرکه سیب را به صورت خام و به همراه “‌مادر سرکه‌” سالم و دست‌نخورده تهیه کنید تا کاملا حاوی ترکیبات مفیدی نظیر پروبیوتیک‌ها باشد. برای بهره‌مندی از فواید فراوان سرکه سیب برای سلامتی و زیبایی‌تان حتما باید سرکه سیب ارگانیک، تصفیه نشده و غیر پاستوریزه تهیه نمایید.

بهترین نشانه‌ی تشخیص سرکه‌ی سیبِ با کیفیت: همیشه به دنبال خرید سرکه سیب‌های کدر و تیره باشید؛ این نشان می‌دهد آنزیم‌ها و باکتری‌های مفیدی که باعث خواص درمانی سرکه سیب هستند، هم‌چنان در آن وجود دارند. به این رشته‌های تیره‌ رنگ “‌پروبیوتیک‌های مادر‌”‌ می‌گویند.
برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

منبع:salamatnews.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *