خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اجتماعی > همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

تمایلی برای مطرح‌شدن در رسانه‌ها ندارند، افکار عمومی با وجود اینکه همسرانشان را به خوبی می‌شناسد، از آن‌ها تصویری در ذهن ندارد. خواسته یا ناخواسته، پشت پرده، نقش‌های سیاسی و اجتماعی‌شان را ایفا می‌کنند، با این حال نقش اصلی‌شان، همان‌ نقش سنتی همسری دلسوز و مادری مهربان است. همتایان آن‌ها در عالم سیاست در برخی کشورها به عنوان «بانوی اول» تلاش می‌کنند نقشی متفاوت از قبل داشته باشند و مستقل از همسرانشان شخصیت حقوقی متمایزی برای خود ایجاد کنند، اما در عرف سیاست ایران این جایگاه تعریف نشده و شاید خود این افراد هم چندان تمایلی برای کسب آن ندارند.

با این حال ، همسران روسای جمهور ایران اگرچه از الگوی کشورهای غربی در کسب جایگاه بانوی اول پیروی نکرده‌اند، اما قطعاً همواره در کنار همسرانشان، آنها را در پیشبرد کارها یاری داده‌اند.

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۱- «عذرا حسینی» هنگامی که در سال‌های آخر دبیرستان بود با «ابوالحسن بنی‌صدر» که بعدها به عنوان اولین و بحث‌برانگیزترین رئیس جمهور ایران بعد از انقلاب، انتخاب شد، ازدواج کرد.

بنی‌صدر در کتاب دو جلدی “درس تجربه” که انعکاس‌دهنده خاطرات وی است و در آبان‌ماه ۱۳۸۰ در آلمان به چاپ رسیده در مورد ازدواجش می‌گوید “درصدد ازدواج بودم که خواهرم به من گفت در همدان در همسایگی‌مان که خانواده همسر کنونی‌ام در آنجا اقامت داشتند و من هم با برادر ایشان با هم به مدرسه می‌رفتیم دختری است و… . به رسم ایران خواستگاری شد و ترتیب عروسی و ازدواج داده شد. عقد در همدان صورت گرفت ولی در تهران عروسی کردیم”.

ابوالحسن بنی‌صدر و همسرش در ۷ شهریور ۱۳۴۰ با یکدیگر ازدواج کردند و در پاییز ۱۳۴۲ برای ادامه تحصیل و زندگی به پاریس رفتند و سپس همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به تهران برگشتند.

 

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۲- «عاتقه صدیقی» یا «پوران رجایی» تنها همسر رئیس جمهوری است که در عرصه سیاسی کشور به صورت رسمی در قالب نماینده مجلس شورای اسلامی و عضویت در احزاب فعالیت کرده است.

پوران در سال ۱۳۲۲ در قزوین در خانواده‌ای متدین متولد شد، او در سال ۱۳۴۱ با شهید رجایی که نسبت فامیلی با او داشت ازدواج کرد.

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۳- «منصوره خجسته باقرزاده» در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی، سنتی و بازاری متولد شد. پدرش حاج محمداسماعیل خجسته باقرزاده از کاسبان دین دار و باسواد مشهد بود.

منصوره توسط خدیجه میردامادی (مادر مکرمه رهبر معظم انقلاب) به «سیدعلی» معرفی شد و در نهایت در پاییز ۱۳۴۳ در حالی که ۱۷ سال بیشتر نداشت توسط آیت‌الله میلانی به عقد سیدعلی خامنه‌ای درآمد.

 

۴- زهره کاظمی مشهور به زهرا رهنورد (زاده ۱۳۲۴ در بروجرد) نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند اهل ایران است.

وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران دارد و ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده داشته‌است. وی هم‌اکنون به همراه همسرش میرحسین موسوی از رهبران جنبش اعتراضی ایران در حصر خانگی به سر می‌برد.

پدر زهرا رهنورد، «صادق کاظمی» سرهنگ ارتش شاهنشاهی ایران و مادرش، «احترام‌السادات نواب صفوی»، دختر عموی سید مجتبی نواب صفویاست. او و میرحسین موسوی سه دختر به نام‌های کوکب، زهرا و نرگس دارند.

تغییر نام: او نام خود را از زهره کاظمی به زهرا رهنورد تغییر داده است. خود در این باره می‌گوید:

من پیش از ورود به مسائل مذهبی، تمام حس‌های مبارزاتی را تجربه کرده‌ام اما پس از انتخاب راه مذهب و لباس مذهبی نام خود را از زهره به زهرا و نام خانوادگی‌ام را از کاظمی به رهنورد که به معنای ره‌نورد در مسیر اسلام، قرآن و پیروزی اسلام بود تغییر دادم.

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۵- «عفت مرعشی» در سال ۱۳۱۴ در خانواده‌ حجت‌الاسلام سید محمد صادق مرعشی به دنیا آمد. او که عضوی از فامیل بزرگ خانواده مرعشی و از نوادگان آیت‌الله سیدکاظم طباطبایی است، در سال ۱۳۳۷ با مهریه «مقداری باغ پسته» به همراه «آب» با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی ازدواج کرد.

عفت مرعشی که شاید بتوان او را از بین همسران روسای جمهور بعد از انقلاب، خبرسازترین و سیاسی‌ترین فرد در سال‌های اخیر دانست در کتاب خاطراتش که با عنوان «پا به پای سرو» از سوی دفتر نشر معارف انقلاب منتشر شده خود را این گونه معرفی می‌کند: «من، عفت مرعشی، همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران زمین، تربیت‌یافته مکتب اهل بیت (ع)، انسان شریف و بزگوار حضرت آیت‌الله آشیخ اکبرهاشمی رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال ۱۳۵۸ که در نجات معجزه‌وار ایشان صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ و صحنه‌ رای دادن در حسینیه جماران که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندروها شد.»

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۶- زهره صادقی: همسر «سیدمحمد خاتمی» سال ۱۳۲۹ در قم در خانواده‌ای اصیل، ریشه‌دار و شناخته شده به دنیا آمد. مادرش خواهر امام موسی صدر و پدرش دکتر حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی بود، پدر اهل علمی که ۳۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه شهید بهشتی را داشت و فروردین امسال دار فانی را وداع گفت.

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۷- اعظم‌السادات فراحی: همسر «محمود احمدی‌نژاد» در سال ۱۳۳۷ در منطقه رسالت تهران در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. او پدر و مادری با اصلیتی مشهدی دارد که او را برای تحصیل به دانشگاه علم و صنعت فرستادند؛ دانشگاهی که زمینه‌ساز ازدواج او با رئیس دولت‌های نهم و دهم شد.

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

۸- صاحبه روحانی: اطلاعات چندانی از خانم «صاحبه روحانی» و فرزندانش در فضای مجازی منتشر نشده است؛ به نحوی که در برخی از گزارش‌های خبری در مورد خانواده‌ حسن روحانی در دوران انتخاب نیز، به این موضوع اشاره شده است.

اما بر اساس آنچه در کتاب خاطرات حسن روحانی نوشته شده «صاحبه در سال ۱۳۳۳ در سرخه‌ی سمنان در یک خانواده‌ مذهبی و سنتی به دنیا آمده و پدرش عبدالعظیم عربی راننده‌ مینی‌بوس بوده که بین سرخه و سمنان تردد می‌کرده است».

همه همسران رؤسای جمهور ایران از ابتدای انقلاب تاکنون+ تصاویر

گردآوری: بخش سیاسی حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم! خواب، طبیعی‌ترین بخش زندگی است؛ …

2 دیدگاه

  1. به چه حقی عکس همسر مردم که بیشتر جوان هستند رو میذارید؟ اجازه گرفتید؟

    • دوست عزیز، با یک جستجو در اینترنت متوجه خواهید شد این تصاویر بخشی از مصاحبه و یا زندگی نامه این اشخاص سیاسی می باشد که آن مصاحبه ها با تائید شخص آن مقام محترم منشر شده است. و تنها یک شخصیت تمایل به انتشار تصاویر همسر خود نداشته اند که ما هم به دلیل عدم رضایت ایشان این تصویر را منتشر نکرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *