خانه > سرگرمی > کنترل حجم اینترنت همراه با این راهکارها

کنترل حجم اینترنت همراه با این راهکارها

زمانی اینترنت تلفن همراه سرعت چندانی نداشت و مصرف آن در بارگذاری چند صفحه‌ وب و چک کردن ایمیل خلاصه می‌شد. آن زمان‌ و با آن سرعت‌، نگرانی چندانی بابت مصرف بالا وجود نداشت، اما امروزه اوضاع متفاوت شده است.

کنترل حجم اینترنت همراه با این راهکارها

نسل به نسل اینترنت‌های موبایل سریع‌تر شده‌اند و اکنون با اینترنت نسل چهارم و LTE تا چشم بر هم می‌گذارید، چند مگابایت از بسته‌ اینترنت‌تان رفته است و احتمالا هر بار با تمام شدن ناغافل حجم بسته‌تان با خودتان گفته‌اید باید مصرف اینترنتم را کنترل کنم تا دوباره این اتفاق پیش نیاید. پس اجازه‌ دهید با هم تعدادی از راهکارهای کنترل مصرف اینترنت روی تلفن همراه را مرور کنیم.

 

۱ حواستان به مصرف باشد!

شاید با دیدن عنوان این بخش پیش خود فکر کنید «این که نشد راه‌حل»! ولی به شما اطمینان می‌دهم که در بسیاری از اوقات اصلا حواسمان به این نیست که اینترنت موبایلمان با سرعت زیادی در حال مصرف شدن است. آن هم با اینترنت‌های سریع نسل سوم و چهارم. بنابراین مشخصا نیاز به یک یادآور برای میزان مصرف اینترنت احساس می‌شود.

 

خوشبختانه در سیستم‌عامل اندروید، ساختار بسیار خوبی برای نمایش آمار میزان مصرف و هشدار مصرف بالا تعبیه شده است. با رفتن به تنظیمات اصلی گوشی‌ یا تبلت‌تان و بخش مصرف داده (Data Usage) از قسمت اتصالات (Connections)، می‌توانید میزان مصرف داده‌ کل یک ماه اخیر و همچنین فهرست برنامه‌های پرمصرف را مشاهده کنید.

اگر دقت کنید، روی نمودار مصرف، خطی افقی کشیده شده و در کنار آن عددی به گیگابایت نوشته شده است.

 

این خط عملا سقف مصرفی ماهانه‌ داده را مشخص می‌کند که شما می‌توانید آن را برای اندازه‌ای که می‌خواهید تنظیم کنید. هنگامی که مصرفتان به این حد برسد، سیستم از طریق اعلان‌ها به شما هشدار می‌دهد تا حواستان جمع شود!

 

اگر بخواهید از این هم سخت‌گیرانه‌تر عمل کنید، در بسیاری از مدل‌های تلفن همراه، امکانی برای قطع اتصال داده در صورت رسیدن به حد تعیین‌شده وجود دارد تا کاملا مطمئن شوید که از حد مجاز بالا نمی‌زنید. متأسفانه در سیستم‌عامل iOS این کارکرد به صورت سیستمی وجود ندارد و باید از نرم‌افزارهای جانبی برای تعیین حد مصرف و هشدار بهره بگیرید، اما در این سیستم‌عامل هم می‌توانید در قسمت Cellular میزان مصرف‌ کلی و مصرف مربوط به هر برنامه را مشاهده کنید.

 

 

۲- اولویت را به وای‌فای بدهید

سرعت بالاتر اینترنت موبایل گاهی تشویقمان می‌کند که حتی در مکان‌هایی که به اینترنت وای‌فای دسترسی داریم هم از آن استفاده کنیم. این کار را نکنید! به این فکر کنید که هزینه‌ای که شما بابت هر کیلوبایت داده‌ روی موبایل پرداخت می‌کنید بسیار بیشتر از اینترنت ADSL است.

 

علاوه بر سوئیچ دستی به وای‌فای تا حدی که امکان دارد، به نرم‌افزارهایی که گزینه‌اش را دارند، دستور استفاده از وای‌فای را بدهید. یکی از مهم‌ترین این نرم‌افزارها در اندروید، پلی‌استور است که در حالت پیش‌فرض، به‌روزرسانی نرم‌افزارها را به‌صورت خودکار و بدون در نظر گرفتن نوع اینترنت انجام می‌دهد. برای تغییر این حالت، از منوی کناری به تنظیمات آن بروید و در قسمت عمومی (General)، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را یا به طور کامل غیرفعال کنید یا به آن اجازه‌ دهید این عمل را فقط هنگامی که به شبکه وای‌فای متصل هستید انجام دهد.

 

۳- ترمز داده را در شبکه‌های اجتماعی بکشید!

در کشور ما، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اینترنت‌ موبایل، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است و بنابراین طبیعی‌ است که هنگام مصرف بالای داده، این شبکه‌ها متهم ردیف اول باشند! اما چگونه می‌توان میزان مصرف داده در این‌گونه شبکه‌ها را کنترل کرد و کاهش داد؟

 

تلگرام از این نظر تنظیمات بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار داده است. هنگامی که در تنظیمات آن به قسمت داده و مصرف (Data and Storage) بروید، علاوه بر مشاهده‌ ریز مصرف داده‌ موبایل در بخش مصرف داده‌ موبایل (Mobile Data Usage)، با انجام تغییراتی در بخش دانلود خودکار، میزان مصرف‌تان را تا حد خوبی تحت کنترل دربیاورید. با زدن روی بخشِ «هنگام مصرف داده‌ موبایل» (When using mobile data) می‌توانید تعیین کنید که چه مواردی در زمان استفاده از داده‌ موبایل به صورت خودکار دانلود شوند.

 

توصیه‌ ما این است که در این فهرست تنها تیک تصاویر و حداکثر گیف‌ها را بگذارید و از خیر دانلود خودکار بقیه بگذرید. دیگر موارد را در هر زمان که بخواهید می‌توانید با در نظر داشتن حجمشان به‌صورت دستی دانلود کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی دیگر به اندازه‌ تلگرام کاربران را تحویل نمی‌گیرند! اینستاگرام فقط یک گزینه برای مصرف کمتر داده (Use Less Data) در قسمت Cellular Data Use در اختیارتان می‌گذارد که تنها کاری که می‌کند این است که از پیش‌بارگذاری (Preloading) ویدئوها جلوگیری می‌کند، ولی ویدئوها کماکان به‌صورت خودکار پخش می‌شوند! البته فیسبوک کمی بهتر عمل کرده و در آن می‌توانید با رفتن به قسمت ویدئوها در تنظیمات، پخش خودکار کلیپ‌ها را به طور کامل غیرفعال یا به وای‌فای محدود کنید.

 

۴- کش دوست ماست!

کم نیستند کسانی که ساختار سیستم‌عامل‌ها را به درستی نمی‌دانند و به شما توصیه می‌کنند در اندروید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که به طور متناوب برنامه‌های در پس‌زمینه را می‌بندند (task killerها)، اما دوستانه از ما بپذیرید که ضرر استفاده از این برنامه‌ها بیشتر از سودشان است.

 

غیر از دخالت در سیستم مدیریت حافظه‌ سیستم‌عامل که دردسرهای خودش را خواهد داشت، این نوع برنامه‌ها روی مصرف داده‌ شما هم تاثیر منفی خواهند داشت. می‌پرسید چگونه؟ عموم این نرم‌افزارها هنگام بستن یک برنامه‌ در حال اجرا در پس‌زمینه، داده‌های کش یا همان داده‌های موقت برنامه را هم پاک می‌کنند. این به آن معناست که وقتی شما دوباره آن برنامه را باز کنید، داده‌های حذف‌ شده از حافظه‌ موقت دوباره از اینترنت دریافت خواهند شد و این یعنی افزایش بی‌دلیل مصرف داده!

 

علاوه بر این، خودتان هم می‌توانید با کش کردن دستی برخی از انواع داده‌ها، در مصرف اینترنت‌ موبایل‌تان صرفه‌جویی قابل‌ توجهی داشته باشید. برای مثال، اگر از نرم‌افزارهای نقشه استفاده می‌کنید، می‌توانید با بهره‌گیری از امکان مناطق آفلاین (Offline areas) در نقشه‌‌ گوگل یا دانلود نقشه‌ در نرم‌افزارهای دیگر با اینترنت وای‌فای خانه، از بارگذاری آنها به‌صورت مداوم جلوگیری کنید.

منبع:jamejamonline.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

نکات حرفه‌ای در انتخاب نام مناسب برای انلاین شاپ محصولات آرایشی

نکات حرفه‌ای در انتخاب نام مناسب برای انلاین شاپ محصولات آرایشی راه اندازی یک آنلاین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *