خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > چرا خون دماغ می شوم ؟

چرا خون دماغ می شوم ؟

چرا خون دماغ می شوم ؟

دکتر محسن نراقی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه خونریزی بینی یک مشکل شایع است، اظهار کرد: به طور کلی اکثر افراد جامعه در طول زندگی خود حداقل یک‌بار خونریزی از بینی را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر جمعیت یک نفر دچار خونریزی شدید بینی می‌شود، افزود: خونریزی بینی یکی از شایع‌ترین عارضه‌های حوزه گوش، حلق و بینی است. بینی یکی از اعضای پر خون بدن است به همین دلیل بیش از سایر قسمت‌های بدن مستعد خونریزی می‌شود.

خون دماغ , دلیل خون دماغ شدن

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل بروز خونریزی دماغ در افراد، گفت: علل بروز خونریزی به دو دسته از قبیل موضعی و بیماری‌های بینی دسته بندی می‌شود.

نراقی با تاکید براینکه علل موضعی شایع‌ترین علت بروز خون دماغ است، یادآور شد:

ضربه به بینی، دستکاری بینی، التهاب، خشکی بینی و .. از جمله علل موضعی خون دماغ است به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از دستکاری بیش از حد بینی خودداری کنند زیرا این عمل موجب پاره شدن مویرگ‌های بینی و خونریزی می‌شود از طرفی بیماران مبتلا به آلرژی نیز باید از التهاب بینی خودداری کنند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران افزود: انحراف تیغه بینی نیز موجب بروز خونریزی می‌شود زیرا هوا به صورت متعادل از بینی عبور نمی‌کند که این امر زمینه خشکی و خونریزی را تشدید می‌کند. البته برخی افراد نیز به دنبال جراحی زیبایی و مصرف مواد مخدر دچار سوراخ تیغه بینی می‌شوند که این امر نیز به خودی خود موجب خونریزی دماغ می‌شود.

وی تصریح کرد: تومورهای بینی یکی از علل نادر بروز خون دماغ است اما پزشکان در معاینات خود باید به این امر توجه کنند.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی در ادامه ابتلا به فشار خون بالا را از دیگر عوامل این عارضه دانست و افزود: فردی که دچار افزایش فشار خون و همزمان خون دماغ شود باید سریع به پزشک مراجعه کند.

نراقی عنوان کرد: تصلب شرایین و مصرف برخی داروها مانند داروهای بیماری‌های قلبی و عروقی و آسپرین نیز موجب بروز خون دماغ می‌شود.

وی درباره روش‌های تشخیصی این عارضه گفت: برای تشخیص علت افرادی که به صورت مکرر دچار خونریزی بینی می‌شوند از آندوسکوپی استفاده می‌شود، که در نهایت بر اساس علت عارضه درمان‌های مختلفی ارائه می‌شود.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران یادآور شد: اما به طور کلی به افرادی که به ندرت دچار خونریزی بینی می‌شوند،توصیه می‌شود قسمت نرم و جلوی بینی را به مدت ۵ دقیقه فشار دهند تا خونریزی مهار شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش سوزاندن رگ‌های بینی برای پیش‌گیری از خونریزی، گفت: متاسفانه برخی افراد بر این امر اصرار می‌کنند اما این در حالی است که سوزاندن رگ تنها برای موارد محدودی استفاده و با رعایت تدابیر خاص انجام می‌شود زیرا سوزاندن رگ فرد را مستعد سوراخ شدن تیغه بینی می‌کند.

منبع:salamatnews.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *