خانه > گردشگری > اگر قصد سفر تابستانی دارید،بخوانید

اگر قصد سفر تابستانی دارید،بخوانید

تعطیلات تابستانی یکی از بهترین فرصت‌ها برای سفر کردن است؛ سفرهایی که از خرداد اوج  می‌گیرند و تا اواخر شهریور ادامه دارند. اما متاسفانه کم نیستند افرادی که به دلایل مختلف مثل بررسی نکردن سلامت خودرو و نداشتن معاینه فنی، بی‌احتیاطی، رعایت نکردن بهداشت فردی، انتخاب نامناسب اقامتگاه و… دچار مشکلات ناشی از سفر می‌شوند و هیچ لذتی از مسافرت نمی‌برند. اگر قصد سفر دارید باید حواستان به سلامت‌تان باشد.

اگر قصد سفر تابستانی دارید،بخوانید

یکی از مهم‌ترین مواردی که سفرهای تابستانی شما را خراب می‌کند، ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در طول سفر است؛ بنابراین هر طور شده باید جلوی بروز این بیماری‌ها را که عمدتا هم منشأ ویروسی دارند، بگیرید. دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ساده‌ترین راه، شستن مداوم دست‌ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی است. البته همه ما شستن دست‌ها را از دوران کودکی یاد می‏گیریم، اما بنابه دلایل مختلف این کار را با دقت انجام نمی‏دهیم یا حتی با وجود آگاهی، شستن دست‌ها را فراموش می‏کنیم.

برای شستن دست‏ها حتما سراغ آب و صابون یا مایع دستشویی (آب به تنهایی بی‌فایده است) بروید، هنگام شست‌وشو دست‌هایتان را به مدت حداقل ۳۰ ثانیه به هم بمالید و بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید. در صورتی هم ‌که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از ژل‌های ضد عفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید که همان کارایی را دارند. داروهای ضروری سفر مثل مسکن، قطره استریل چشمی، قرص ضدآلرژی، پماد سوختگی و… هم حتما همراهتان باشد.

غذای نیم‌پز ممنوع

به گفته دکتر عمادی، برای مسافرت‌های تابستانی نباید غذاها را نیم‌پز کنیم، بلکه توصیه می‌شود آنها را خام یا پخته همراه خود ببریم، چون میکروب‌ها در غذاهای نیم‌پز بخوبی رشد می‌کنند، اما در غذاهای کامل پخته شده از بین می‌روند. از طرفی، میکروب‌ها در محیط مرطوب بخوبی رشد می‌کنند، بنابراین اگر قصد دارید ساندویچ بخورید، نباید مواد غذایی را از ابتدای سفر داخل نان قرار دهید، بوی‍ژه در فصل تابستان که درجه حرارت هوا بالاست توصیه می‌شود ظرف نان و مواد غذایی دیگر مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنید.

حتی بهتر است از فلاسک‌های اسفنجی برای خنک نگهداشتن مواد غذایی استفاده کنید یا در یک نایلون بزرگ تر قالب‌های یخ و در نایلونی کوچک‌تر، مواد غذایی را قرار داد. این کار باعث می‌شود مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.

کجا چه غذایی بخوریم؟

بدون شک ظاهر غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف‌‌کننده از مهم‌ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران‌ها هستند، ولی آیا توجه به همین موارد در انتخاب غذا کافی است؟ دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: پیش از انتخاب رستوران باید همه جوانب را در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که برای رستوران‌های بین جاده‌ای سراغ آنهایی بروید که شلوغ‌تر هستند چون احتمال این که دچار مسمومیت شوید به مراتب کمتر خواهد بود.

برای انتخاب رستوران در شهرهای مختلف هم سراغ بهترین‌ها را از محلی‌ها بگیرید. از طرفی در طول سفر حداکثر روزی یک وعده غذای بیرون بخورید و چه بهتر این یک وعده،‌ ناهار باشد. در انتخاب غذا بهتر است به جای انتخاب غذاهای سرخ شده ‌از غذاهای گریل شده، کبابی یا بخار‌پز استفاده کنید. به جای کباب کوبیده هم سراغ کباب برگ، شیشلیک، چنجه یا جوجه کباب بروید، چون هم سالم‌ترند و هم کالری کمتری دارند. همچنین یادتان باشد در طول سفر تا حد امکان سراغ نوشیدنی‌های کم کالری بروید.

معضلی به نام آب به آب شدن

اصطلاح آب به آب شدن را شنیده‌اید؟ این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که به دلیل سفر، وضعیت خواب، استراحت و تغذیه فرد به هم می‌ریزد و دچار مشکلات متعدد گوارشی می‌شود. دکتر رمضانی معتقد است مصرف نوشیدنی‌های سالم و طبیعی تا حد زیادی جلوی بروز این حالت را می‌گیرد، اما مصرف میوه و سبزیجات تازه و البته ضدعفونی شده هم تاثیر به سزایی در رفع مشکل ایجاد شده دارد.

سفر با هواپیما یا ماشین؟

حتما شنیده‌اید وقتی برخی‌ها با هواپیما سفر می‌کنند، دچار برخی مشکلات پروازی می‌شوند که آزاردهنده است. به همین دلیل توصیه می‌شود چند روز قبل از مسافرت، سیستم ایمنی خود را با مصرف موادغذایی مفید و ویتامین‌هایی مثل ویتامین C تقویت کنید.

همچنین با مشورت پزشک یک روز قبل از مسافرت‌های طولانی تا سه روز بعد از آن آسپرین مصرف کنید، چرا که مشکل ترومبوز وریدهای عمقی یا تشکیل لخته در عروق جزو مواردی است که بر اثر بی‌تحرکی طولانی ایجاد می‌شود. همیشه سعی کنید همراه خود یک بطری آب خنک و لقمه غذایی کوچک در کیف داشته باشید؛ حتی وقتی مدت زمان پروازتان بسیار کوتاه است. از طرفی حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز از داروهای ضداحتقان برای پیشگیری از بروز مشکلات بینی و گوش استفاده کنید.

از اقامت تا برگشت به خانه

اگر قصد دارید در هتلی ارزان قیمت و مناسب اقامت کنید، می‌توانید سراغ هتل‌آپارتمان‌ها بروید. باید توجه داشته باشید این هتل‌ها مکان‌هایی هستند که در آنها برای مدت کوتاهی از مهمان پذیرایی می‌شود و همه امکانات هتل‌های چندستاره را ندارند. دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست و مو نیز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: اگر قصد کرایه کردن اقامتگاه‌هایی بجز هتل دارید باید ملحفه و روبالشی‌های تمیز حتما همراهتان باشد تا دچار مشکلات پوستی، حساسیت و حتی بیماری‌های عفونی مسری نشوید.

همچنین اتاقی را انتخاب کنید که کمتر آلرژی‌زا باشد. به عنوان مثال اتاق‌های موکت‌دار یا فرش‌هایی با پرزهای فراوان، تخت‌هایی با پتوهای پرزدار، پرده‌های ضخیم و… ممکن است مشکل‌آفرین باشند؛ بویژه برای بچه‌ها، سالمندان و افرادی که زمینه آلرژی‌های پوستی و تنفسی دارند. از طرفی وقتی از سفر به خانه برگشتید حتما باید چمدان‌ها را داخل حمام باز کنید. در این صورت، اگر حشره‌ای را با خودتان به خانه آورده باشید، همان‌جا از شرشان خلاص خواهید شد. وسایل کثیف را همان‌جا بشویید و لباس‌ها را به ماشین لباسشویی انتقال دهید. هر چیز غیرقابل شست‌وشویی را هم باید با الکل سفید ضدعفونی کنید، چون حشراتی مثل کک و کنه براحتی می‌توانند از وسایل شما به نقاط مختلف خانه مهاجرت و مشکلات پوستی زیادی ایجاد کنند.

منبع:sarpoosh.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

راه اندازی کسب و کار در کانادا

راه اندازی کسب و کار در کانادا کانادا که به دلیل ثبات اقتصادی، محیط چند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *