خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > با این ویتامین ۲۴ ساعت شبانه روز سرحال باشید

با این ویتامین ۲۴ ساعت شبانه روز سرحال باشید

ویتامین D در سلامت اندام‌های بدن مانند استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی سیستم ایمنی بدن نقش بسیار زیادی دارد، اما ویتامین D به سختی از منابع غذایی معمولی جذب شده و برای تامین میزان مورد نیاز بدن، باید از فرآورده‌هایی مانند شیر یا غلات غنی شده با این ویتامین استفاده کرد.

با این ویتامین 24 ساعت شبانه روز سرحال باشید

اگر بدن این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، عوارض زیادی به دنبال دارد که یکی از آن‌ها تاثیر کمبود این ویتامین در خلق و خوی افراد است.

دکتر اسکات شرایبر پزشک و متخصص در زمینه توانبخشی و مراقبت تغذیه‌ای درباره اهمیت ویتامین D در سلامت بدن گفت: این ویتامین خواص و تاثیرات زیادی دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند.

بیشتر افراد از تاثیر ویتامین D در استخوان سازی باخبرند، اما پژوهش‌ها نشان داده است که همه سلول های بدن دارای گیرنده‌های ویتامین D بوده و تاثیر زیادی در سلامت بدن دارد.

به گفته دکتر شرایبر، در بسیاری جوامع بیش از ۸۰ درصد جمعیت از کمبود ویتامین D و اثرات منفی آن بر سلامتی افراد رنج می‌برند.

دکتر لیزا اش درمورد کمبود ویتامین دی و نشانه‌های آن در افراد گفت: به طور معمول بسیاری از افراد هیچ نشانه یا علامتی مبنی بر کمبود این ویتامین در بدن خود ندارند، اما فقط با یک آزمایش خون ساده می توان از پایین بودن سطح ویتامین D در بدن باخبر شد.

وی افزود: با مراجعه به پزشک و بیان برخی علائم پزشکی می‌توان تا حد زیادی از کم بودن میزان ویتامین دی در بدن آگاه شد اما برای تجویز دارو به میزان مناسب نیاز به آزمایش خون است.

کمبود این ویتامین در بدن شما را افسرده می‌کند

دکتر شرایبر در مورد تاثیر ویتامین دی در رفتار افراد گفت: ویتامین D در فعالیت ژن هایی که انتقال دهنده پیام های عصبی هستند ، نقش داشته و به طور مستقیم در تکامل و عملکرد مغز تاثیرگذار است و به همین دلیل در تحقیقات نشان داده شده که کمبود ویتامین D با افسردگی و به ویژه اختلال رفتاری مربوط به تغییرات آب و هوایی فصول مرتبط است به عنوان مثال احساس افسردگی در فصل زمستان در افراد مربوط به کاهش نور خورشید و در نتیجه آن میزان ویتامین دی در بدن است.

دکتر شرایبر گفت: مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که کاهش سطح ویتامین D در بدن خطر بروز افسردگی را افزایش می‌دهد و از طرفی در تحقیقات ثابت شده علائم افسردگی با مصرف مکمل‌های ویتامین D در افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

خستگی را با این مکمل از پای در آورید

جیلان بارکیومب متخصص تغذیه با اشاره به یکی از علائم کمبود ویتامین دی گفت: یکی از علائمی که اغلب افراد آن را نادیده می‌گیرند خستگی است که می‌تواند مربوط به کمبود ویتامین D در بدن باشد، زیرا پایین بودن سطح ویتامین D می‌تواند بر روی میزان انرژی تاثیر منفی گذاشته و فرد در بیشتر ساعات روز با وجود فعالیت کم احساس خستگی می کند.

در یک مطالعه دیگر نیز به تازگی نشان داده شده که استفاده از مکمل ویتامین D به طور قابل توجهی در کاهش خستگی افراد تاثیرگذار است در این مطالعه به یک گروه دارونما و به گروه دیگر مکمل ویتامین دی داده شد که در نتایج تحقیقات محققان مشاهده کردند با مصرف مکمل ویتامین دی افراد کمتر احساس خستگی می‌کردند و انرژی بیشتری برای فعالیت‌های روزانه خود داشتند.

این بیماری گوارشی را با ویتامین دی درمان کنید

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی است که بین ۲۵ تا ۴۵ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر آن قرار دارند که ۶۷ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند، اسهال، یبوست و درد شکم به طور ناگهانی از علائم این اختلال گوارشی است که به کمبود ویتامین دی و استرس و اضطراب مرتبط است.

در مطالعات نشان داده شده است که مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشیده و به روند درمان و کاهش علائم این اختلال گوارشی کمک شایانی کند.

گفتنی است، علاوه بر موارد فوق کمبود ویتامین دی با درد ماهیچه‌ها و عضلات، ریزش مو، تعریق بیش از حد و سردرد نیز مرتبط است به همین دلیل بسیاری از متخصصان مصرف روزانه یا هفتگی یک قرص مکمل ویتامین دی را بسته به دوز آن توصیه می‌کنند.

منبع:جام جم آنلاین 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ ماده غذایی جوان کننده برای افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر و جوان ماندن چی بخوریم ؟ تغذیه سالم نقش بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *