خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > راه هایی برای کاهش تشنگی در ماه رمضان

راه هایی برای کاهش تشنگی در ماه رمضان

کاهش تشنگی در ماه رمضان 
نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود.

توصیه می شود برای تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، حداقل ۶ لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشید که از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به علت مدر بودن) از بدن می شوند (به خصوص در هنگام سحر) پرهیز کنید.

کاهش تشنگی در ماه رمضان 

پیشنهادی برای کاهش تشنگی

– مزرعه ای را در نظر بگیرید که در کنار یک رودخانه پُر آب است. برای این که بتوانیم این مزرعه را به صورت دائم آبیاری کنیم و از حملات احتمالی آب در فصول گوناگون درامان نگه داریم، سدی مقابل آب می زنیم تا بتوانیم آب را مهار کرده و با ایجاد روزنه هایی در سد به صورت دائم و کنترل شده مزرعه مان را آبیاری کنیم.

– در ماه مبارک رمضان نیز باید سدی در بدن مان بسازیم که بتوانیم آب و مواد غذایی را که در سحری مصرف کرده ایم، به صورت یکنواخت و مداوم در طول روز به قسمت های مختلف بدن مان برسانیم. این کار را می توانیم با مصرف مواد غذایی پر فیبر (سبزیجات و میوه ها) انجام دهیم.

– مصرف میوه و سبزی باعث می شوند آنزیم های گوارشی به تدریج روی مواد غذایی اثر کنند. همچنین با کاهش سرعت جذب مواد غذایی باعث می شوند که بدن به آهستگی و در فرصت مناسب به جذب مواد غذایی اقدام کند تا هم دچار خستگی کمتری شود و هم از افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین بالای بعد از آن جلوگیری کند.

بنابراین توصیه می شود در هنگام سحر از مواد غذایی پر فیبر مانند سبزیجات و میوه ها استفاده کنید، زیرا میوه ها منبع سرشاری از فیبر هستند و قند موجود در میوه ها در حالت خالص و بدون فیبر نیز دیرتر از قندهای ساده جذب می شود که این امر سبب می گردد، فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

– مواد غذایی پر فیبر آب زیادی را در خود جذب کرده و بدن می تواند آب را به آهستگی جذب کند و کمتر احساس تشنگی ایجاد می شود.

– یکی از مکانیسم های احساس گرسنگی، خالی بودن معده است. فیبرها سرعت حرکت مواد غذایی را نیز کاهش می دهند و این مسئله باعث می شود که احساس گرسنگی دیرتر شروع شود.

– مصرف آب به مقدار فراوان در وعده سحری و همراه با غذا توصیه نمی شود، زیرا باعث رقیق شدن اسید و آنزیم های گوارشی شده و اختلال در روند هضم را باعث می شود.

وعده سحری

+ از مواد خوراکی که دارای قندهای مرکب (مانند میوه ها) هستند، بیشتر استفاده شود.

+ از غذاهای حاوی فیبر (سبزیجات و میوه ها) بیشتر استفاده شود.
× از مواد غذایی سرخ شده، پر چرب و شیرین پرهیز گردد.
+ از غلات و حبوبات به میزان دلخواه استفاده شود.
× مصرف بیش از حد گوشت قرمز توصیه نمی شود.
× مصرف آب قبل از شروع سحری و در بین وعده های غذایی توصیه نمی شود.
× مصرف غذاهای حاوی ادویه، کله پاچه و سیرابی توصیه نمی شود.

وعده افطاری و شام

+ شروع افطاری باید با چند عدد خرما و مقداری آب ولرم یا شیر ولرم باشد.

× مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب و شیرین سبب تشنگی و به دنبال آن مصرف زیاد آب می شود، در نتیجه با کاهش غلظت اسید و آنزیم های گوارشی مواجه شده که موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود.
+ سعی شود بین وعده افطار و شام فاصله ای وجود داشته باشد.
منبع:bartarinha.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ ماده غذایی جوان کننده برای افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر و جوان ماندن چی بخوریم ؟ تغذیه سالم نقش بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *