خانه > روانشناسی > فروشگاه اینترنتی دیجی کالا Digikala.com

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا Digikala.com

دیجی‌کالا نام یکی از وب‌گاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وب‌گاه بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است و به طور میانگین روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بازدیدکننده دارد. دفتر مرکزی این شرکت که برای امور مالی و بازرگانی استفاده می‌شود، در نزدیکی میدان ونک در خیابان عطار واقع است. دفتر دوم که مرکز پردازش‌ها نام دارد خارج از تهران در جاده قدیم کرج (فتح) واقع شده است.

حمید و سعید محمدی مدیر و موسسان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جست و جو در اینترنت درباره دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، جرقه اولیه تاسیس شرکت دیجی کالا بود.

 

دیجی‌کالا تاکنون در رتبه سوم الکسا در ایران بعد از گوگل و ورزش سه قرار دارد.

وب‌گاه‌های وابسته به دیجی‌کالا عبارتند از: دیجی‌استایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا Digikala.com

مدیرهای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا از سال ۸۳ تصمیم به راه‌اندازی آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط برادران، حمید و سعید محمدی بنیانگذاری شد. پرسنل اولیه آن ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر رسید. این شرکت در سال ۹۱ پیشنهاد شراکت صندوق سرمایه‌گذاری سرآوا را پذیرفت. محمدی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجی کالا با فروش روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان، سهمی بیش از ۸۵ درصد از بازار خرده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد. مدیران شرکت معتقدند ارزش شرکت در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ایده شکل‌گیری دیجی‌کالا

در مورد ایده و دلیل راه‌اندازی شرکت دیجی کالا، برادران محمدی گردانندگان این وب‌سایت فروش اینترنتی این داستان را بازگو می‌کنند که این دو برادر یعنی حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جست و جو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، جرقه اولیه تأسیس شرکت دیجی کالا بوده است.

تعداد پرسنل دیجی‌کالا
سالتعداد پرسنل
۱۳۸۶      ۵ نفر
۱۳۹۲   ۲۰۰ نفر
۱۳۹۳

   ۷۰۰ نفر

۱۳۹۴ ۱۰۰۰ نفر
۱۳۹۵ ۲۰۰۰ نفر
۱۳۹۶ ۲۷۰۰ نفر

 

 

 

 

 

 

 

اشتغال‌زایی

تا دی ماه ۱۳۹۴، دیجی کالا با اشتغال زایی برای ۱۲۰۰ نفر، عملاً ۱۵ درصد از تعهدات بودجه‌ای دولت در حوزه اشتغال را عملی کرد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی که دولت باید برای ایجاد یک شغل هزینه کند، می‌گوید: «برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه نیاز است. در پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.» حالا اگر ۱۲۰۰ شغلی را که با راه‌اندازی دیجی کالا به وجود آمده با در نظر گرفتن اینکه دیجی کالا یک بنگاه میانی است، ضرب در رقم مبنای آقای وزیر ۵۰۰ میلیون تومان کنیم، می‌شود ۶۰۰ میلیارد تومان. این در حالی است که کل بودجه دولت برای یک سال اشتغال‌زایی ۴ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی دیجی کالا به‌تنهایی بدون محاسبه اشتغال‌زایی دیگر شرکت‌های نوپایموفق در ایران و بدون دریافت پولی از دولت با اشتغال‌زایی برای ۱۲۰۰ نفر ۱۵ درصد از تعهدات دولت را در حوزه ایجاد اشتغال عملی کرده است. صرف نظر از اینکه این تعداد نیروهای مستقیم دیجی کالا هستند و نیروهای بسیار دیگری هم به صورت غیرمستقیم از این فروشگاه ارتزاق می‌کنند که آن‌ها هم بعد از دیجی کالا به گردونه بازار کار پیوسته‌اند.

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا Digikala.com

خدمات و ویژگی‌ها

از جمله اقلام به‌فروش رسیده در فروشگاه آنلاین دیجی کالا می‌توان به گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و انواع رایانه، دوربین دیجیتال، ماشین‌های اداری، خودرو، کنسول‌های بازی، ساعت، لوازم خانگی و نیز ادوات موسیقی و زیور آلات و اسباب بازی و پوشاک و کتاب اشاره کرد. از ویژگی‌های دیجی کالا می‌توان به نقد و بررسی‌های مفصل و کامل آن در مورد انواع محصولات دیجیتال اشاره کرد. دیجی کالا خدمات پس از فروشی برای کالاهایی که می‌فروشد ندارد اما (برای تعدادی از کالاها) خریداران هفت روز فرصت دارند تا اگر کالای خریداری شده ایرادی داشت آن را تعویض کنند. برخی از محصولات دارای گارانتی از نمایندگی‌های مختلف هستند.

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا Digikala.com

افتخارات

بر اساس گزارش مجلهٔ اکونومیست در سال ۲۰۱۴ این وب‌گاه با سرمایهٔ ۱۵۰ میلیون دلار در رتبهٔ اول شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفت البته در اوایل سال ۹۵ این ادعای مجله اکونومیست غیر واقعی دانسته شد بر اساس این گزارش مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این شرکت نسبت به واگذاری ۷٫۸۳ درصد سهام شرکت نوین‌اندیشان سرآوا پارس به سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۷ یورو اقدام کرده است بر طبق این خبر شرکت سرآوا پارس که مالک عمده سهام دیجی کالا می‌باشد قیمت ۷٫۸۳ درصدی سهام کلی آن حدوداً ۷٫۳ میلیون دلار فروخته شده است بنابراین میزان ارزش کلی آن حدود ۹۰ میلیون دلار ارزش گذاری می‌شود که ادعای ۲ سال پیش مجله اکونومیست که فقط دیجی کالا را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بود را رد می‌کند طبق گزارش واشینگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید دارد و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه دارد. این شرکت ۴۵۰ کارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحویل محصولات به مشتریان را کارمندان شرکت به عهده می‌گیرند. برخی منابع دیجی کالا را از نظر سهم گسترده‌ای که در بازار تجارت الکترونیک ایران دارد، با شرکت آمازون مقایسه می‌کنند و به آن لقب «آمازون ایرانی» داده‌اند.

در سال ۱۳۸۷ در همایش ملی تجارت الکترونیکی، به عنوان وب‌گاه برگزیده از سوی وزارت بازرگانی معرفی شد. سایر افتخارات دیجی کالا عبارتند از:

  1. برگزیده به عنوان برترین کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۳
  2. برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرینی دنیا در کنگره جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۴ در مسکو
  3. برگزیده برترین سایت خرده فروش آنلاین در ششمین جشنواره وب ایران در سال۱۳۹۲
  4. برگزیده دومین اجلاس جهانی نشان منتخب در سال ۱۳۹۲
  5. برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱
  6. برگزیده بهترین طراحی کاربردی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال۱۳۹۱
  7. برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در سومین دوره جوایز فناوری ایران در سال ۱۳۹۱
  8. برگزیده همایش ملی توسعه دانایی محور در سال ۱۳۸۸
  9. کسب نشان مرکز کیفیت‌های برتر در سال ۱۳۸۸

منبع:ویکی پدیا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *