خانه > روانشناسی > ۱۰ روشی که به شما کمک می کند از زندگی بیشتر لذت ببرید

۱۰ روشی که به شما کمک می کند از زندگی بیشتر لذت ببرید

در این مطلب قصد داریم ۱۰ راهکار و روش ساده رو به شما معرفی می کنیم برای اون هایی که زیادی فکر و خیال می کنن تا بهشون کمک کنه این عادتشون رو مهار کنن و از زندگی بیشتر لذت ببرن.

10 روشی که به شما کمک می کند از زندگی بیشتر لذت ببرید

فکر و خیال اگه محدود و سطحی باشه خیلی هم بد نیست؛ فکر کردن خوبه، درسته؟

اما فکر و خیال زیادی می تونه خیلی مشکل ساز باشه.

فکر و خیال زیادی، تاثیر بدی روی قضاوت های شما می زاره و استرس و فشار عصبی شما رو بالا می ره. این فرآیند سبب می شه بیشتر وقت مفیدتون رو صرف افکار منفی کنین که این می تونه در روند عملکرد شما مشکل ساز بشه. اگه احساس می کنین چنین روحیه ای دارین، در اینجا ۱۰ ایده و راهکار ساده رو به شما معرفی می کنیم که می تونن به شما کمک کنن تا دست از فکر و خیال زیادی بردارین.

۱- آگاهی و هوشیاری، لازمه شروع تغییره

قبل از هرگونه اقدام برای دست برداشتن از این عادت، لازمه این مهارت رو در خودتونن تقویت کنین که هروقت این فرآیند داره تو ذهنتون اتفاق می افته، زود متوجه بشین. هر وقت شک کردین که باز داره فکر و خیال به سرتون می زنه یا احساس استرس و اضطراب کردین، یه مرحله به عقب برگردین و یه نگاهی به وضعیت تون بندازین ببینین چه عکس العملی داره ازتون سر می زنه. هر وقت بتونین در این زمینه به خودآگاهی برسین، می شه نسبت به ایجاد تغییر هم امیدوار بود.

۲- به چیزایی فکر کنین که می تونن خوب پیش برن، نه چیزایی که ممکنه خراب شن

در خیلی از موارد، overthinking می تونه ناشی از یه احساس بد باشه: ترس. تمرکز روی چیزای منفی که ممکنه اتفاق بیافتن، خیلی راحت زندگی شما رو فلج می کنه. دفعه بعد که شروع به فکر کردن می کنین، احساس می کنین دارین تو یه لوپ دور خودتون می چرخین. وایسین، به چیزای خوب فکر کنین، چیزایی که می تونن خوب پیش برن و افکار مثبت رو به ذهنتون بسپارین و سعی کنین اونها رو پیش ببرین.

۳- حواستون رو پرت چیزایی کنین که شما رو خوشحال می کنن

گاهی اوقات پیدا کردن راه هایی که می تونن شما رو به سمت شادی، افکار مثبت و راهکارهای سالم سوق بدن می تونه در دفع این عادت سودمند باشه. کارایی مثل مدیتیشن (تمدد اعصاب)، رقص، ورزش، یادگیری طرز کار با یه وسیله، بافندگی، طراحی و نقاشی می تونن حواس شما رو به حد کافی از این تجزیه و تحلیل های فکری که هیچ فایده ای هم برای شما ندارن، پرت کنن.

۴- سعی کنین مسائل رو خیلی بزرگ نکنین و از اونها یه دورنما و چشم انداز واسه خودتون بسازین

خیلی راحت میشه هر چیزی رو بزرگتر و منفی تر از اون چیزی که هست جلوه داد و از کاه، کوه ساخت. دفعه بعد که به یه موضوع فکر می کنین، با خودتون بگین این موضوع پنج سال دیگه چقدر اهمیت داره؟ همین یه سوال ساده، یعنی تغییر چارچوب زمان، می تونه به آروم کردن ذهن شما کمک کنه.

۵- دست از انتظار کشیدن برای رسیدن به کمال بردارین

این مورد خیلی اهمیت داره. همه ماهایی که منتظر رسیدن به کمال هستیم، می تونیم درست همین الان دست از انتظار کشیدن برداریم و این روند بی فایده رو متوقف کنیم. بلند پرواز بودن عالیه، اما نشونه رفتن برای کسب کمال، یه چیز واهی، خیالی و نشدنیه که تمام انرژی و توان ما رو هدر می ده. وقتی این فکر به ذهنتون خطور می کنه که “این یکی باید عالی از کار دربیاد” لحظه ایه که باید به خودتون بیاین و بگین، “انتظار کشیدن، هیچوقت به اندازه پویایی و طی کردن مسیر پیشرفت، جواب نمی ده.”

۶- دیدگاه تون رو نسبت به ترس تغییر بدین

ترس شما چه ناشی از متحمل شدن شکست در گذشته باشه یا هراس از اینکه ممکنه تلاش شما در یک زمینه منجر به شکستی دوباره بشه، اینو بدونین اگه به هر دلیل با شکست مواجه شدین، دلیلی نداره اثر و پیامد اون همیشه رو زندگی شما تاثیر بزاره و شما رو رها نکنه. همیشه به یاد داشته باشین که هر فرصتی یه شروع تازه است، نقطه ای برای شروع دوباره.

۷- برای کارتون تایم بزارین

به خودتون یه تایم و محدوده زمانی بدین. به خودتون پنج دقیقه وقت بدین تا فکر کنین، نگران بشین و تو ذهنتون تجزیه تحلیل کنین. همین که پنج دقیقه تموم شد، ۱۰ دقیقه وقت بزارین و با یه خودکار و کاغذ، همه اون چیزایی رو که شما رو نگران می کنن، سبب استرس شما می شن، یا شما رو مضطرب می کنن بنویسین. اجازه بدین رشته افکارتون پاره شه و ذهنتون رو تخلیه کنین. وقتی ۱۰ دقیقه تمام شد، کاغذ رو بیرون بریزین و بلند شین قدم بزنید، با این ذهنیت که به یه چیز جالب و مفرح فکر کنین.

۸- درک کنین که شما نمی تونین آینده رو پیش بینی کنین

هیچ کس نمی تونه آینده رو پیش بینی کنه؛ هرچی داریم مال همین لحظه است. اگه لحظه های حال خودتون رو به نگرانی درباره آینده بگذرونین، دارین زمان حال رو از خودتون می دزدین. وقت گذرانی در آینده واقعا هیچ سودی نداره. وقتی رو که صرف فکر کردن به آینده می کنین، صرف چیزایی کنین که به شما لذت می دن.

۹- بهترین های خودتون رو بپذیرین

فکر و خیال زیادی غالبا از این ترس ناشی می شه که شما احساس می کنین به حد کافی خوب نیستین؛ به حد کافی باهوش، سختکوش یا خاص نیستین. همین که تلاش می کنین بهترین های خودتون رو ارائه بدین کافیه و این رو بدونین که خیلی وقتا ممکنه موفقیت شما وابسته به یه سری چیزایی باشه که شما هیچ کنترلی روی اونا ندارین و اختیار اونا دست شما نیست. همیشه فکر کنین اون چیزی رو که در حد توانتون بوده و از پسش بر میومدین انجام دادین.

۱۰- قدردان و شکر گذار باشین

شما نمی تونین همزمان هم متاسف و پشیمان و هم شکر گذار باشین، پس چرا وقت تون رو با افکار منفی تلف می کنین و به چیزهای مثبت فکر نمی کنین؟ هر صبح و عصر، لیستی از اون چیزایی رو که بخاطرشون شکرگذار هستین تهیه کنین. با یه آدم قدرشناس و مثبت اندیش دوست بشین و لیست هاتون رو با هم رد و بدل کنین، این طوری یه شاهد هم واسه چیزای خوبی که دور و برتون هست دارین.

فکر و خیال زیادی می تونه ذهن هرکسی رو درگیر کنه. اما اگه شما هم مستعد اون هستین و زمینه اون رو دارین، حداقل می تونین افکار منفی، اضطراب و پریشانی رو از خودتون دور کنین و ذهنتون رو با افکار مثبت و مفید، مولد و موثر پر کنین

منبع: کوکا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

6 دیدگاه

  1. مدانیسا

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

  2. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

  3. تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو
    بهترین سایت ها هستید.

  4. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *