خانه > اسرار خانه داری > ۱۰ نشانه عمومی خرابی خودرو

۱۰ نشانه عمومی خرابی خودرو

نشانه های خرابی خودرو

هر خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و استفاده مداوم از آن سبب استهلاک این بخش‌ها می‌شود.

کارکرد خودرو سبب فرسایش قطعات و اجزای داخلی آن می شود و ادامه فعالیت خودرو را از حالت طبیعی خارج می‌کند تا جایی که دیگر نمی‌توان با وجود یک قطعه خراب از خودرو به طور طبیعی استفاده کرد. آشنا نبودن به مکانیسم کار هر کدام از این قسمت‌ها و نداشتن آگاهی از نشانه‌های خرابی آنها، سبب اتلاف وقت و صرف هزینه‌هایی برای دارندگان خودرو می‌شود.

این در صورتی است که اگر رانندگان از دانش مختصری در این حوزه برخوردار باشند، همان ابتدا و با صرف هزینه‌های نسبتا کمتری می‌توانند سلامت خود و وسیله نقلیه‌شان را تضمین کنند.

در ادامه با ده نشانه عمومی خرابی خودرو آشنا خواهیم شد که به آسانی می‌توان آنها را تشخیص داد و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

 10 نشانه عمومی خرابی خودرو

۱٫ خراشیدگی رنگ و بدنه

بیشتر رانندگان و مالکان خودرو نسبت به تمیزی و زیبایی وسایل نقلیه خود حساس هستند و معمولا با وسواس خاصی با آن برخورد می‌کنند. در این میان رانندگانی نیز هستند که به خراش‌های ایجاد شده روی بدنه و رنگ خودروی خود اهمیت نمی‌دهند و از آن به آسانی می‌گذرند. دانستن این نکته بسیار ضروری است که از بین رفتن رنگ و حتی لایه‌های حفاظتی خودرو علاوه بر زشت و ناپسند کردن ظاهر خودرو، می‌تواند به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی و خوردگی فلزی وسیله نقلیه شود.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که هرگاه به قسمت زنگ‌زده خودرو فشار و ضربه‌ای به دلیل تصادف یا… وارد شود؛ سطح فلزی بدنه که قبلا دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شده، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد و باعث خسارت‌های بیشتری خواهد شد. حال در نظر بگیرید قدری فشار و ضربه وارد شده بیشتر از حد طبیعی باشد، آن وقت است که می‌توان انتظار داشت سرنشینان نیز چوب پوسیدگی و رنگ‌پریدگی بدنه خودرو را بخورند.

۲٫ لامپ‌های سوخته

از ابتدای ساخت خودرو، چراغ‌هایی در جلو و عقب وسیله نقلیه جاگذاری شد که علاوه بر بخشیدن زیبایی به ظاهر آن، کار روشن کردن فضای مقابل راننده و دادن اخطار به ماشین‌های روبه‌رو و پشت سر را نیز به عهده داشتند.

بازدید دوره‌ای لامپ‌های به کار گرفته شده در داخل چراغ‌ها ازجمله اقداماتی است که رانندگان نباید آنها را فراموش کنند. نسل قدیم لامپ‌ها از نوع رشته‌ای بود و به مرور زمان به علت خشک شدن رشته‌های فنری داخل آنها و پاره شدنشان، عملا از چرخه فعالیت خارج می‌شدند. هرچند لامپ‌هایی که امروزه برای خودروها طراحی و ساخته می‌شوند از نوع ال‌ای‌دی و با طول عمر بالاتری هستند؛ اما آنها نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرند و بازرسی نشوند. خرابی آنها علاوه بر این که شما را با پرداخت جریمه پلیس مواجه می‌کند، باعث افزایش احتمال تصادف نیز خواهد شد. تصور کنید لامپ راهنمای سمت راننده خودرویتان سوخته باشد و بخواهید به سمت چپ دور بزنید. عدم اطلاع راننده روبه‌رو از تصمیم شما فاجعه‌ وحشتناکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. همین خطر وقتی چراغ‌های ترمز عقب خودرو با مشکل موجه شده نیز شما، سرنشینان و خودرویتان را تهدید می‌کند.

۳٫ برجستگی‌های غیرطبیعی روی لاستیک

تایر خودروها از لایه‌های به هم چسبیده شده‌ای از جنس لاستیک تشکیل شده‌اند. کیفیت پایین ساخت تایرها، قدیمی بودن آنها، برخورد تایرها با موانع و اتفاقاتی از این دست سبب جدا شدن لایه‌های داخلی تایر و نفوذ هوا به داخل آنها می‌شود. این مساله سبب نازک‌تر شدن ضخامت ناحیه برجسته شده روی لاستیک می شود و خطر ترکیدگی آن را بشدت افزایش می‌دهد. همچنین وجود این برجستگی‌ها سبب ایجاد تکان‌های غیرطبیعی در خودرو می‌شود و به قسمت‌های مهمی مثل اتصالات جلوبندی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. ضروری است در بازدیدهای دوره‌ای، از سلامت ظاهر تایر خودرو مطمئن شوید.

۴٫ صدای غیرطبیعی تسمه‌ها

اجزای داخل موتور خودرو با تعدادی تسمه با یکدیگر در ارتباط هستند. تسمه‌ها که معمولا از جنس لاستیک ساخته می‌شوند به مرور زمان در مواجهه با گرمای موتور، خاصیت نرم و انعطاف‌پذیری خود را از دست می دهند و شکننده می‌شوند. پاره شدن هر یک از آنها ادامه کار یکی از بخش‌های حیاتی موتور را مختل یا غیرممکن می‌کند. اگر هنگام کار کردن موتور با صداهای غیرطبیعی و سوت‌مانندی از داخل کاپوت روبه‌رو شدید، نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. این صداها آغاز خرابی تسمه‌ها و اجزایی همچون هرزگردهای داخل موتور است. رانندگان و مالکان خودرو باید هر چند وقت یک بار وضع ظاهری تسمه‌ها را بازرسی کنند و در صورت وجود ترک‌های ریز روی آنها و همچنین صداهای غیرطبیعی نسبت به رفع مشکل و تعویض سریع آنها اقدام کنند. تسمه تایم، یکی از مهم‌ترین آنهاست که اگر در زمان فعالیت موتور پاره شود، معمولا هزینه‌ زیادی روی دست مالکان خودرو خواهند گذاشت.

۵٫ ترمزهایی که صدای سوت می‌دهند

اگر هنگام ترمز گرفتن با صداهایی شبیه سوت و زوزه مواجه شدید بدانید سامانه ترمز شما دارای مشکل است. این صداها می‌تواند حاکی از اتمام لنت ترمز، پایین بودن کیفیت ساخت آن و همچنین قرار نگرفتن لنت‌ها در جای مناسبشان باشد. از آنجا که ترمز نقش حیاتی در خودرو بازی می‌کند هیچ گاه نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید و در بازدیدهای دوره‌ای از میزان ساییدگی سطح لنت و میزان خلاصی آن مطمئن شوید. هرچند در خودروهای جدید، چراغی برای اتمام لنت ترمز در مجموعه آمپر تعبیه شده است، اما باز هم بازرسی دوره‌ای آن همچنان از مهم‌ترین وظایف یک راننده حرفه‌ای به شمار می‌رود.

۶٫ اگزوز و خروجی آن

اگزوز خودرو که در اصل نقش هدایت گازهای حاصل از احتراق موتور به بیرون را به عهده دارد، می‌تواند از مهم‌ترین معیارهای سلامت خودروی شما باشد. اگر از اگزوز خودروی شما بوی بد بیرون می‌آید و چشمتان را می‌سوزاند، بی‌تفاوت نباشید. این مساله نشان‌دهنده وجود اشکالاتی در سیستم سوخت‌رسانی و برق خودروست که باید خیلی سریع نسبت به رفع آنها اقدام کنید. همچنین اگر وقتی موتور سرد است شاهد خروج دود سیاه رنگ از اگزوز هستید بدانید موتور شما به روغن‌سوزی افتاده و هر چقدر نسبت به آن بی‌تفاوت‌تر باشید، میزان هزینه شما در رفع آن بیشتر خواهد بود.

شما ممکن است ابتدا با تعویض لاستیک‌های ساق سوپاپ بتوانید مشکل را به طور کامل برطرف کنید، اما سرسری گرفتن آن هزینه تعمیر اساسی موتور را روی دستتان خواهد گذاشت.

۷٫ دنده‌هایی که راحت تعویض نمی‌شوند

اگر خودرویی دارید که به مکانیسم تعویض دنده دستی مجهز است و می‌بینید مثل همیشه تعویض دنده‌هایتان به آسانی انجام نمی‌شود، بی‌تفاوت نباشید. تعویض سخت و معمولا همراه با صداهای غیرطبیعی دنده‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از تنظیم نبودن کلاچ، کاهش سطح روغن واسگازین گیربکس، خرابی دنده برنجی‌های داخل گیربکس و خرابی دیسک و صفحه باشد. هر چقدر نسبت به این مورد بی‌تفاوت‌تر باشیم هزینه برطرف کردن آن افزایش پیدا خواهد کرد. تصور کنید فقط به دلیل کم بودن سطح روغن واسگازین و سرریز نکردن آن دنده‌های داخل گیربکس دچار ساییدگی شوند. این اتفاق علاوه بر ایجاد صداهای ناهنجار زوزوه مانند در زمان حرکت، می‌تواند در نهایت به تعویض کامل مجموعه گیربکس و پرداخت هزینه‌های هنگفت منجر شود.

۸٫ لرزش‌های فرمان

اگر هنگام سواری متوجه شدید عملکرد غربیلک فرمان مثل همیشه نیست و اختلالی در آن ایجاد شده باید کمی نگران شوید و در پی رفع مشکل برآیید. ممکن است غربیلک فرمان زیر دست شما خیلی ریز بلرزد. این حالت نشان از اختلال در سیستم برق خودروی شماست که باید کوئل، شمع، وایرها و حتی تایم بودن موتور را بررسی کنید. ممکن است در صورت رها کردن فرمان، خودرو به چپ یا راست کشیده شود. این حالت نشان‌دهنده ایراد در سیستم جلوبندی خودروی شماست و باید بسرعت نسبت به رفع آن اقدام کنید. در حال حاضر بیشتر خودروها به سامانه هیدرولیک فرمان مجهز هستند. اگر می‌بینید فرمان خودروی شما مانند قبل نرم نیست و برای چرخاندن آن به نیروی بیشتری نیاز دارید باید این موارد را کنترل کنید: اطمینان از میزان باد چرخ‌های جلو، اطمینان از میزان استاندارد سطح مایع هیدرولیک در پمپ هیدرولیک و اطمینان از سالم بودن تسمه هیدرولیک.

۹٫ بوی سوختگی داخل اتاق

اجزای الکتریکی خودرو با سیم‌های روکش‌دار مسی به یکدیگر متصل شده‌اند. در بعضی مواقع به علت فرسودگی یا وجود اتصالی در مدار سیم‌کشی، سیم‌ها داغ می شوند و روکش پلاستیکی روی آنها شروع به سوختن می‌کند. در این حالت شما در داخل کابین خودرو بوی سوختگی غیرطبیعی‌ای را استشمام می‌کنید. به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی و آتش‌زا در ساخت ادوات داخلی خودرو، امکان آتش‌ گرفتن آنها زیاد است. در این زمان توصیه اکید می‌شود خودرو را به مکان خلوتی انتقال دهید و پس از خاموش کردن موتور بسرعت اتصالات مثبت و منفی باتری را بردارید و تا رفع نقص از روشن کردن خودرو خودداری کنید.

۱۰٫ چراغی که نباید روشن شود

روشن شدن همه چراغ‌های خودرو بخصوص چراغ‌های پشت آمپر نشانه سلامت خودرو و فعالیت طبیعی آنهاست. فقط در این میان یک چراغ وجود دارد که روشن شدن آن باید خیلی سریع راننده را نگران کند. در خودروهای جدید سلامت و طبیعی بودن مکانیسم برق و سنسورهای خودرو با ای‌سی‌یو (ECU) و از طریق چراغی که به چراغ چک (Check) معروف است به راننده اطلاع داده می‌شود. روشن شدن این چراغ در هر زمان از خرابی و وجود نقص در یکی از قسمت‌های الکترونیک خودرو حکایت دارد. روشن‌شدن آن را جدی بگیرید و برای رفع مشکل به تعمیرگاه‌های مجاز و آشنا به تعمیر خودروی خود مراجعه کنید.

منبع: jamejamonline.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

آموزش ماساژ دست برای بازگرداندن نشاط و زیبایی

ماساژ دست برای بازگرداندن نشاط و زیبایی نزدیک عید  است. بسیاری از خانم ها سخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *