خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > ۶ روش آرام کردن تپش قلب

۶ روش آرام کردن تپش قلب

به گزارش بهداشت نیوز، قلبتان به در و دیوار قفسه ی سینه تان می کوبد؟ منظورمان این است که ضربان قلب تان تند و سریع تر شده است؟ گاهی پیش می آید که ضربان قلب افزایش می یابد.

6 روش آرام کردن تپش قلب

تپش قلب

در اغلب موارد زمانی که قلب سالم باشد، تپش قلب مشکلی به بار نمی آورد، اما با این حال نباید تپش های تند، مداوم و طولانی مدت را نادیده گرفت.در این مطلب چند راهکار ساده برای کاهش و آرام کردن تپش قلب داریم. لطفا با ما همراه باشید.

۱- بنشینید و نفس عمیق بکشید

اگر احساس می کنید که بدون انجام فعالیت بدنی خاصی، قلب تان تند می زند و اگر سابقه ی بیماری قلبی ندارید، اولین کاری که برای غلبه بر این وضعیت باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید.

در حالت کلی افراد آرام کمتر دچار تپش قلب می شوند.اگر بدون دلیل خاصی دچار تپش قلب می شوید و این مشکل به طور مکرر بروز می کند و شما را از کار و زندگی می اندازد یا اینکه باعث نگرانی تان می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت تپش قلب تان را بررسی کند، چون احتمال دارد در معرض بیماری های قلبی باشید

چه باید کرد؟

بنشینید و به آرامی نفس عمیق بکشید، به طوری که در هر بار تنفس شکمتان کاملا حجیم شود. چند دقیقه تنفس آرام و منظم باعث می شود که ضربان قلب به حالت عادی برگردد.تنفس روی سیستم عصبی خودکار که ضربان قلب را تنظیم می کند، تاثیر می گذارد. باید بدانید که هنگام دم ضربان قلب به آرامی افزایش یافته و هنگام بازدم ضربان قلب کاهش می یابد.

۲- از نوشیدن قهوه بپرهیزید

در بین برخی افراد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و کولاها و حتی شکلات سیاه باعث بروز تپش قلب می شود و یا آن را تشدید می کند.توجه داشته باشید که مصرف الکل و دخانیات نیز می توانند جزو این عوامل باشند.

چه باید کرد؟

اگر افزایش ضربان قلب تان بعد از مصرف این قبیل نوشیدنی ها اتفاق می افتند، بهتر است بعد از این نوشیدنی ها آب مصرف کنید تا راحت تر و زودتر دفع شوند.توصیه می کنیم از مصرف سیگار و الکل به شدت بپرهیزید.

۳- از گیاه زالزالک استفاده کنید

برای کاهش تپش قلب (در صورتی که قلب سالم باشد)، مصرف برخی از گیاهان مانند زالزالک موثر است. اگر تپش قلبتان به دلیل استرس و مشکلات عصبی باشد، می توانید به این گیاه اعتماد کنید.مزیت زالزالک این است که مورد منع مصرف خاصی ندارد.

روش استفاده

برای هر فنجان آب جوش، یک تا دو قاشق غذاخوری گل خشک زالزالک بریزید و اجازه دهید دم بکشد. می توانید روزانه بین ۲ تا ۳ بار از این دم کرده میل کنید.توجه داشته باشید که حدود شش هفته طول می کشد تا این گیاه، تاثیر مثبت خود را نشان دهد.توصیه می کنیم زمانی که برای اولین بار دچار تپش قلب شدید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مصرف هر نوع گیاه یا دارویی، از بی خطر بودن تپش قلب تان مطمئن شوید.

۴- پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید

ورزش منظم برای قلب مفید است و شما را از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نجات می دهد.علاوه بر این ورزش باعث گشادتر شدن رگ ها شده و فشار خون و میزان هورمون های استرس را کاهش می دهد.

چه باید کرد؟

برای تقویت قلب تان بهتر است ورزش های سبک و طولانی (حداقل نیم ساعت) مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا انجام دهید تا مقاومت بدن و بخصوص قلب تان بالا برود.

۵- ماهی چرب بیشتری میل کنید

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و ساردین سرشار از امگا۳ ها بوده و برای بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق بسیار مفید هستند.این ماهی ها مانع از چسبندگی پلاکت های خون می شوند و از تشکیل لخته های خونی و خطر بروز آنفارکتوس میوکارد(سکته قلبی) پیشگیری می کنند.

چه باید کرد؟

مصرف منظم ماهی برای قلب و عروق شما مفید است و تپش قلب نازنین تان را آرام می کند.

بیماری مردان

۶- تپش قلب به همراه علائم دیگر: حتما به پزشک مراجعه کنید

در اغلب موارد، تپش قلب اگر بدون بروز علائم دیگر باشد، خطرناک نیست. این مسئله معمولا بعد از ورزش یا احساسات شدید بروز می کند و طبیعی است.

با این حال اگر بدون دلیل خاصی دچار تپش قلب می شوید و این مشکل به طور مکرر بروز می کند و شما را از کار و زندگی می اندازد یا اینکه باعث نگرانی تان می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت تپش قلب تان را بررسی کند، چون احتمال دارد در معرض بیماری های قلبی باشید.

توجه داشته باشید اگر تپش قلب تان با علائم دیگری مانند سرگیجه، درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی همراه باشد، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید، چون تمام این علائم نشان دهنده بروز آنفارکتوس میوکارد است.در صورت مشاهده این علائم در خود و اطرافیان تان، بدون فوت وقت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

آزمایشات پزشکی برای تشخیص تپش قلب

رایج ترین روش برای تشخیص دلیل تپش قلب، الکتروکاردیوگرام یا همان نوار قلب است. با این روش می توان فعالیت های الکتریکی قلب را ثبت کرد.از دیگر روش های تشخیصی تکمیلی می توان به اکوکاردیوگرافی اشاره کرد.البته روش های دیگری نیز وجود دارد که پزشک بر حسب شرایط شما تجویز خواهد کرد.اگر تپش قلب خود را غیرعادی ارزیابی می کنید، حتما به پزشک مراجعه کرده و سلامت قلب تان را بررسی کنید

منبع: سلامتی

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *