خانه > روانشناسی > بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 از چه سنی باید به کودک زبان دوم را یاد داد؟

بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

در سال های اخیر آموزش زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار شده است و بسیاری از والدین علاقه دارند که فرزندانشان به بهترین شکل و هر چه زودتر به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند .

اما آیا آموزش زبان انگلیسی در سنین پایین مناسب است؟ بهترین سن برای آموزش زبان دوم به کودکان چه سنی می باشد ؟

در این زمینه نظریه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه مشاهده می کنید

 از چه سالی باید آموزش زبان به کودکان را شروع کرد؟

 آموزش زبان انگلیسی بعد از ۷ یا ۱۲ سالگی 

دو زبانه بودن از بدو تولد تا ۲ تا ۳ سالگی گاه باعث کند شدن فرایند صحبت کردن کودک می‌شود. بهتر است در شروع زبان اول آموزش پایه کامل شود و ذخیره لغات کودک به شکل نسبی کامل شده و بعد زبان دوم آموزش داده شود ولی اصل، توجه به میزان هوش و توان یادگیری کودک است یعنی از کودکی به کودک دیگر این مسئله متفاوت است. فشار روی یادگیری گاه کودک را از لحاظ یادگیری زبان دچار مشکل کرده و اختلال تکلم ایجاد می‌کند. حضور کودک در مهدهای کودک و پس از اجتماعی شدن او یعنی بعد از ۵/۳ سالگی می‌تواند فرایند یادگیری را تسهیل کند. می‌توان همزمان با شروع مهدکودک، آموزش زبان دوم را، آن هم به طورغیرمستقیم آغاز کرد و آموزش مستقیم را با شروع مدرسه ادامه داد.

 اگر از نظر زمانی و مالی امکان اینکه بچه بتواند ۳ روز در هفته به کلاس برود وجود داشته باشد، بهتر است از زمانی که خواندن و نوشتن را به زبان مادری یاد می گیرد، یادگیری زبان دوم را هم شروع کند؛ یعنی از ۶ یا ۷ سالگی که بچه قدرت کنترل مداد در دست و نوشتن را دارد، اما اگر قرار است بچه هایی در این سن، فقط یک روز به کلاس بروند، حتما در این مدت کوتاه چیز مفیدی یاد نخواهند گرفت، بنابراین بهتر است والدین آنها آموزش زبان را به ۱۲ سالگی موکول کنند؛ یعنی سنی که شناخت بچه کامل تر شده و حتی اگر داده و برخورد کمتری با زبان داشته باشد، بتواند از طریق تفکر خلاقانه براساس آن داده کمتر، فرضیات زبانی بسازد و زبان را بهتر یاد بگیرد.

۳ تا ۴ سالگی برای فرستادن بچه ها به کلاس زبان خیلی زود است. ممکن است آنها در این سن کمی زبان دوم هم یاد بگیرند، اما آن مقدار از زبان دومی که بچه ها از ۳ تا ۶ سالگی یاد می گیرند، می توانند ظرف مدت ۶ ماه و حتی کمتر، از ۶ سالگی به بعد بیاموزند، پس می توان این کار را نوعی صرف هزینه بیهوده دانست؛ مگر اینکه تماس کودک با زبان دوم خیلی زیاد باشد.

آموزش هر چه زودتر زبان دوم به کودکان

بررسی‌های دیگری در مورد یادگیری زبان در سنین پایین نشان داد کودک نه تنها با یادگیری زبان، برخورد اجتماعی‌اش تقویت می‌شود و در ارتباط با دیگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می‌کند، بلکه این مسئله می‌تواند باعث پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بشود

کار‌شناسان آموزش کودک و زبان‌شناسان معتقدند کودکانی که قبل از دوره نوجوانی به یادگیری زبان دوم بپردازند بهتر می‌توانند در زمینه تلفظ کلمات به طور صحیح و نزدیک به صاحبان اصلی زبان عمل کنند. زبان‌شناسان این موضوع را به تغییرات فیزیولوژیکی مربوط می‌دانند که در مغز کودکان در سنین نوجوانی رخ می‌دهد.

تفاوت هجا‌ها و آوا‌ها در زبان‌های مختلف که باعث تفاوت لهجه‌ها می‌شود  در کودکانی که زبان را قبل از شکل‌گیری بخش‌های مربوطه در مغز یاد گرفته‌اند کمتر به چشم می‌آید.

به همین دلیل بهترین سن آموزش زبان به کودک، قبل از ۱۰ سالگی و زمانی است که کودک هنوز در زبان مادری خود هم پیشرفت چندانی نداشته است. البته این مسئله به هیچ وجه کودک را از یادگیری زبان مادری باز نمی‌دارد بلکه به پیشرفت آن هم کمک خواهد کرد.

بعضی از والدین نگران این نکته هستند که یاد دادن زبان دوم در سنین کم ممکن است باعث شود کودک زبان مادری خود را فراموش کند یا این‌که در یادگیری زبان مادری و ادبیات آن دچار مشکل شود. در حالی‌که زبان‌شناسان خلاف این باور را دارند. آن‌ها معتقدند یادگیری زبان دوم به دلیل به کارگیری ذهن کودک در استفاده از ترجمه‌ها و معانی کلمات و ساختار جملات می‌تواند باعث شود زبان مادری خود را هم بار دیگر بیاموزد و آن را در کنار زبان دوم یاد بگیرد. توجه کودک به یک زبان جدید می‌تواند باعث توجه او به ساختارهای زبان و جمله‌بندی‌ها شود. چیزی که ممکن بود تا آن زمان به آن چندان توجهی نشان داده نشود

بعضی ها هم ،ادعا می کنند که هر چه آموزش زبان دوم در کودکان زودتر شروع شود بهتر است.

بهترین سن برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بهترین سن برای آموزش زبان دوم به بچه ها چه سنی است؟

همانطور که مشاهده کردید در مورد زمان دقیق آغاز آموزش زبان دوم تقریبا توافق نظری وجود ندارد و در مورد این موضوع، هر دسته از محققان به نتایج مطالعات خود تکیه می کنند اما به طور کلی احتمالا شما والدین عزیز نیز با توجه به مطالب عنوان شده به این نتیجه رسیده اید که با توجه به توانایی ها و علاقه کودکان به زبان انگلیسی سن مناسب برای آموزش زبان می تواند متفاوت باشد و در صورتی که کودک علاقه داشته باشد هیچ مانعی برای آموزش زبان در سنین پایین وجود ندارد اما بهتر است کودکان را برای یادگیری زبان دوم تحت فشار قرار نداده و تا ۷ سالگی آنها صبر کنید.

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *