خانه > اخبار ایران و جهان > گمانه زنی ها درباره حضور زنان در کابینه جدید دولت روحانی؛ تعداد وزرای خانم

گمانه زنی ها درباره حضور زنان در کابینه جدید دولت روحانی؛ تعداد وزرای خانم

به گزارش حیاط خلوت به نقل از شریان نیوز حضور بانوان در کابینه دوازدهم به یکی از موضوعات داغ و چالشی هفته ها و ماه های اخیر تبدیل شده است؛ اما آیا این حضور ، انتظار بانوان از دولت یا حق ۵۰ درصد جمعیت کشور است؟

از زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت دوازدهم انتخاب شده است گمانه زنی هایی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم وجود دارد که برخی از حضور سه زن،بعضی از حضور یک زن و حتی برخی از نبود هیچ وزیر زنی در کابینه دولت دوازدهم خبر می دهند.

گمانه زنی ها درباره حضور زنان در کابینه جدید دولت روحانی؛ تعداد وزرای خانم
هر چند انتخاب وزیر یا هر مسئول دیگری در وهله نخست باید بر اساس شایستگی نه بر اساس جنسیت باشد اما کارشناسان معتقدند که در جامعه زنان کشور نیز بانوانی با شایستگی هایی حتی بیشتر از مردان بسر می برند . شماری دیگر از بانوان کشور نیز اگر بیشتر از مردان همتای خود شایستگی نداشته باشند کمتر هم نیستند.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معتقد است زنان بسیاری در ایران می‌ توانند در قامت وزارتخانه ‌های مختلف قد علم کنند و تنها راه چاره ، اعتماد به زنان متخصص و باتجربه کشور است.

او در همین زمینه از تدوین اسامی و شاخص‌ های زنان وزیر در قالب کمیته‌ ای خبر داده است.

** سه وزیر! نه یک وزیر!

اما گمانه زنی های این روزها در خصوص وزیری زنان چگونه است ؟ گمانه زنی ها و اطلاعاتی که در مورد حضور زنان کابینه دولت دوازدهم از طریق رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود جالب توجه است، جالب از این نظر که هر کسی فهرستی اعلام می کند.

یک روز نام سه وزیر در کابینه دولت دوازدهم دیده می شود، یک روز هم در فضای مجازی با ارسال فهرست های متفاوت، هیچ نامی از زنان در این کابینه دیده نمی شود، اما واقعیت چیست؟ چرا هر بار اطلاعاتی از این موضوع در فضاهای مجازی منتشر می شود که نمی دانیم تا چه حد واقعیت دارد ؟ آیا اینهایی را که می بینیم یا می شنویم فقط در حد گمانه زنی است یا واقعیت دارد؟

** واقعیت حضور زنان در کابینه دوازدهم چیست؟

حسن روحانی رئیس جمهوری از روزهای اول دولت یازدهم که روی کار آمد، نگاه ویژه ای به حوزه بانوان داشت و تعداد زیادی از بانوان در پست های مختلف مدیریتی حضور داشتند، البته سه زن نیز به عنوان معاونان رئیس جمهوری در کابینه انتخاب شدند.

این توجه ویژه دولت به حوزه زنان، توانمندی و پتانسیل بالای بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را نشان داد و این انتظار از سوی بانوان وجود دارد که با این توانمندی ها در کابینه آینده نیز وزیر زن داشته باشیم .

رئیس جمهوری همچنین در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، سخن از این موضوع به میان آورد که چرا باید نیمی از افراد جامعه (زنان ) را از فعالیت در اجتماع منع کرد، اینها هم حق دارند و باید وارد عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه شوند.

با این تفاسیر و سخنان رئیس جمهوری، اینکه دولت دوازدهم در کابینه خود نام چند بانوی ایرانی را ثبت کرده است، هنوز مشخص نیست و به همین دلیل است ، گمانه زنی هایی در این زمینه وجود دارد و هر کسی یک آمار و اطلاعات از حضور زنان در کابینه دوازدهم در رسانه ها یا فضای مجازی منتشر می کند.

**زنان وزیر منتخب در گمانه زنی ها چه کسانی هستند؟

فهرست های مختلفی از وزرای کابینه دولت دوازدهم به چشم می خورد که در هر کدام از فهرست ها نامی از بانوان یا بانویی برده شده است.

در برخی از این فهرست ها ، شهیندخت مولاوردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، الهام امین زاده به عنوان وزیر دادگستری و معصومه ابتکار به عنوان وزیر جهادکشاورزی انتخاب شده اند.
همچنین رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یکی از گزینه های وزارت آموزش و پرورش در میان فهرست های احتمالی است.

اما اینکه تا چه حد این انتخاب وزرای زن واقعی است، هنوز مشخص نیست، باید منتظر اعلام فهرست نهایی اسامی وزرا از سوی حسن روحانی باشیم.

**آمار وزرای زن در کابینه دوازدهم مشخص نیست

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره گمانه زنی ها و اینکه چند زن در کابینه دولت دوازدهم هست به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: هنوز مشخص نیست که چند زن به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهند داشت.

مولاوردی ادامه می دهد: رایزنی هایی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم انجام شده است هنوز نمی دانم چند تن در این کابینه انتخاب می شوند.

وی ابراز امیدواری می کند که حضور بانوان در کابینه دوازدهم دولت پررنگ باشد.

** چرا به وزیر زن نیاز داریم؟

ترانه علیدوستی بازیگر سینما نیز در توئیتی با این عنوان که «چرا به وزیر زن نیاز داریم» از حسن روحانی درخواست حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم را مطرح می کند.

علیدوستی در این توئیت با عنوان «چرا وزیر زن نیاز داریم؟» نوشته است: «چون «زنان» یعنی نیمی از جمعیت.چون ممکن نیست بین۵۰ درصد جمعیت کشور کسی پیدا نشود که شایسته این مقام باشد و اگر چنین ادعایی کنیم بی شک متهم به تبعیضیم. گذشته از این، چون شما به ما قول دادید آقای روحانی.»

** رئیس جمهوری حتما از یک وزیر زن در دولت آینده استفاده کند

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز درنشست خبری تاکید می کند: حضور زنان در کابینه می تواند بسیار تاثیر گذار و مثبت باشد، ما بارها از رئیس جمهوری خواسته ایم که در دولت دوازدهم از بانوان استفاده و فرصتی را برای حضور آنان فراهم کنند.

پروانه سلحشوری ادامه می دهد: زنان توانمند و نام آشنای بسیاری داریم که می توانند سکاندار اعضای هیات دولت باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: ما اعتقاد داریم یکی از راهکارهای توسعه سیاسی کشور استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است،مطالبه ما همواره این بوده است که دولت از زنان در کابینه استفاده کند.

سلحشوری خاطرنشان می کند که ۵۱ درصد از افرادی که به دکتر روحانی رای دادند، زنان بودند، این افراد مطالبه شان این است که ما وزیر زن داشته باشیم؛ ضمن اینکه ۱۵۷ نماینده زن و مرد در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار حضور زنان در دولت آینده شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی در دولت آینده از زنان استفاده می کند، می گوید: متاسفانه ما هنوز جوابی از ایشان نداشته ایم ولی در مراسم افطاری رئیس جمهوری، تلویحا اعلام کرد که وزیر زن نخواهد داشت و آن بدان دلیل است که بانوان در ایران نتوانسته اند مراحل مدیریتی را طی کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم اضافه می کند: ولی نظر ما این است که زنان ایرانی توانمند هستند، ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، در بسیاری مواقع آقایان هم خوب عمل نکرده اند که ما با مشکلات امروز روبرو هستیم پس بهتر است این بار فرصت به زنان داده شود.

** نظر رئیس جمهوری برای حضور زنان در کابینه مثبت است

اما مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در مقابل اظهارات سلحشوری نظری دیگر دارد ؛ او معتقد است که نظر و نگاه رئیس دولت دوازدهم برای حضور زنان در پست های وزارتی مثبت است.

مولاوردی این اظهارات را در حاشیه نشست هیات دولت بیان و اظهار امیدواری کرده است که شمار زنان در کابینه دوازدهم بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در حال معرفی و پیگیری حضور زنان و ارایه گزینه های مختلف در دولت آینده هستیم، همچنین درباره شاخص ها و توانمندی های این افراد به منظور حضور در کابینه دولت دوازدهم، اظهار می کند: این افراد باید حداقل شاخص های لازم برای تصدی پست های مدنظر را دارا باشند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تایید این مطلب که با حضور وزیر زن در دولت گذشته(مرضیه وحید دستجردی ، وزیر بهداشت دولت گذشته) تابوی حضور زنان در پست ‌های وزارتی شکسته شده است، می افزاید: این تابوها شکسته شده است و دیگر استفاده از وزیر زن در کابینه به عنوان یک اتفاق خیلی بزرگ تلقی نمی شود.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

اسرائیل به سیم آخر زد!

با این اقدامات ضد بشری و زیرپاگذاشتن همه قوانین بین المللی و ارزش های اخلاقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *