خانه > بیوگرافی > داستان زندگی و موفقیت “جک ما” بنیانگذار فروشگاه اینترنتی علی بابا

داستان زندگی و موفقیت “جک ما” بنیانگذار فروشگاه اینترنتی علی بابا

افراد زیادی در دنیا به دنبال موفقیت و کارآفرینی می گردند اما راه آن را نمی دانند. یکی از روش های کارآفرینی در دنیای امروز استفاده از اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی است که می تواند موفقیت های بدون حد و مرزی برای مدیران خود در پی داشته باشد. البته به شرط مدیریت و برنامه ریزی دقیق و همچنین مطالعه زندگی افرادی که در این زمینه به موفقیت رسیده اند.

در این مطلب از حیاط خلوت قصد داریم ماجرای شنیدنی کمپانی قدرتمند علی بابا و بنیانگذار موفق آن “جک ما” را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید

داستان زندگی و موفقیت “جک ما” بنیانگذار علی بابا و کمپانی قدرتمندش

جک ما به انگلیسی: Jack Ma متولد ۱۵ اکتبر ۱۹۶۴در چین می باشد. وی کارآفرین، صنعت‌گر و مدیر ارشد اجرایی چینی است، که در سال ۱۹۹۹ گروه علی‌بابا را تأسیس نمود. وی در حال حاضر به‌ عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره گروه علی‌بابا فعالیت می‌نماید.

جک ما در ماه مارس ۲۰۱۴ با دارایی خالص ۱۰٫۸ میلیارد دلار در رتبه ششم از فهرست ثروتمندترین افراد چین قرار گرفت. وی هم‌اکنون در رتبه ۱۸ از فهرست ثروتمندترین افراد جهان مجله فوربز قرار دارد.

داستان زندگی و موفقیت "جک ما" بنیانگذار کمپانی علی بابا

داستان زندگی و موفقیت “جک ما” بنیانگذار کمپانی علی بابا

اوایل زندگی

ما در Hangzhou 杭州، استان ژجیانگ 浙江، چین 中国 متولد شد. ما در سنین جوانی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد و روزانه با انگلیسی زبانان یک هتل در نزدیکی خانه اش تمرین یادگیری می‌کرد. او آنها را به صورت رایگان در اطراف شهر برای بهبود زبان انگلیسی خود می‌برد. او این کار را به مدت نه سال انجام می‌داد. او با یکی از خارجی‌ها دوست همیشگی شد، که او «ما» را با نام مستعار «جک» صدا می‌کرد، چرا که تلفظ نام چینی «ما» بیش از حد مشکل بود.

بعد از آن «ما» سه بار در آزمون ورودی دانشگاه چینی رد شد. در نهایت، در مؤسسه دبیری هانگزو (در حال حاضر به عنوان دانشگاه هانگزو شناخته می‌شود) رفت و در سال ۱۹۸۸ با رشته دبیری انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. در حالی که «ما» در دانشکده، رئیس شورای دانش آموز بود. پس از فارغ‌التحصیلی، او مدرس انگلیسی و تجارت بین‌المللی در دانشگاه هانگزو دیانزی شد. او بعدها در CKGSB ثبت نام کرده و در سال ۲۰۰۶ فارغ‌التحصیل شد.

رد شدن در آزمون استخدامی KFC

پس از فارغ‌التحصیلی، «جک ما» برای ۳۰ شغل مختلف اقدام کرد و در همه رد شد. وی می گوید: «من برای یک کار پلیسی رفتم؛ آنها گفتند: شما مناسب نیستی. من حتی زمانی که KFC به شهر من آمده بود برای کار رفتم. بیست و چهار نفر برای این کار اقدام کرده بودند. بیست و سه نفر پذیرفته شدند و من تنها نفری بودم که پذیرفته نشدم…!!!»

سفر به آمریکا و آغاز موفقیت جک ما

در سال ۱۹۹۴، در مورد اینترنت شنیده چیزهایی شنیده بود. در اوایل سال ۱۹۹۵، او به ایالات متحده آمریکا رفت و با کمک دوستان خود با اینترنت آشنا شد. در اولین برخورد او کلمه «آبجو» را جستجو کرد. اطلاعات مربوط به «آبجو» از بسیاری از کشورها در نتیجه جستجو آمد، او تعجب کرد که هیچ نتیجه‌ای از چین نبود. علاوه بر این، او سعی کرد اطلاعات کلی در مورد چین را جستجو کند و دوباره با کمال تعجب هیچ اطلاعاتی نبود؛ بنابراین او و دوستش یک وب سایت مربوط به چین ایجاد کردند. در عرض پنج ساعت از ایجاد وب سایت او ایمیل‌هایی از برخی از کاربران چینی دریافت کرد که می‌خواستند بدانند او کیست. این زمان «ما» متوجه شد که اینترنت چیزهای بزرگی برای ارائه دارد. در آوریل ۱۹۹۵، «ما» با کمک همسر و دوستانش مبلغ ۲۰٬۰۰۰ دلار برای ایجاد یک شرکت اینترنتی صرف کرد. شرکت آنها صرفاً برای ایجاد وب سایت برای شرکت‌های خصوصی ایجاد شده بود. او شرکت خود را «صفحات زرد چینی» نام نهاد. در عرض سه سال، شرکت او ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ یوان چین معادل ۸۰۰٬۰۰۰ دلار درآمد کسب کرد.

جک ما مدیر علی بابا و ترامپ رئیس جمهور آمریکا

جک ما مدیر علی بابا و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا

کمپانی قدرتمند علی بابا

کمپانی گروه علی بابا در سال ۱۹۹۹ در آپارتمان مدیر عامل امروز این شرکت جک ما در پکن افتتاح شد. جک ما توضیح می‌دهد:

یک روز در سانفرانسیسکو در کافی شاپ نشسته بودم و فکر می‌کردم که اسم علی بابا خوبه؛ و هنگامی که گارسون آمد از وی پرسیدم علی بابا را می‌شناسی؟ اون گفت بله می‌شناسم، پرسیدم در موردش چه می‌دونی؟ گفت علی بابا و ۴۰ دزد؛ و من گفتم آره خودشه! به خیابان رفتم و از عابران که از ملیت‌های مختلفی چون هندی، آلمانی، چینی، ژاپنی و … بودند همین سؤال را پرسیدم و همگی همان جواب را دادند. علی بابا به راحتی تلفظ میشه و در همه جهان شناخته شده است.

گروه علی‌بابا (به انگلیسی: Alibaba Group Holding Limited) (به چینی: 阿里巴巴集团控股有限公司)، یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف کننده به مصرف کننده، بنگاه به مصرف کننده و بنگاه به بنگاهاز طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

جک ما و کارکنان شرکت علی بابا در زمان شروع کار در سال 2000

جک ما و کارکنان شرکت علی بابا در زمان شروع کار در سال ۲۰۰۰

این گروه در زمینه‌هایی چون: فروشگاه اینترنتی، یک سیستم خرده فروشی، و رایانش ابری فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۲ دو پرتال علی بابا ۱٫۱ تریلیون دلار معادل ۱۷۰ میلیارد دلار فروش داشته است؛ که این رقم بیشتر از مجموع فروش دو رقیب خود یعنی آمازون و ای بی می‌باشد. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ علی بابا ۲۳۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شد. به دنبال عدم توافق در عرضه عمومی با رگولاتوری هنگ کنگی در سپتامبر ۲۰۱۳ این هلدینگ جهت عرضه اولیه وارد ایالات متحده شد. همزمان با عرضه اولیه، ارزش علی بابا به میزان ۲۱٫۸ میلیارد دلار رسید. این وب سایت اینترنتی به ای بی شباهت دارد و در آن میلیاردها کالا ارایه می‌شود، همچنین این وب سایت جز ۲۰ وب سایت برتر دنیا به شمار می‌رود. ۶۰ درصد بسته‌های تحویلی در مارس ۲۰۱۳ مربوط به کاربران چینی بوده است. گروه علی بابا در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما پایه‌گذاری شده است. پرتال علی بابا با ایده ارتباط بین تولیدکنندگان چینی و مشتریان ورای مرزهای چین کسب و کار خود را آغاز نمود. ۸۰ درصد فروش آنلاین در کشور چین توسط گروه علی بابا انجام می‌گیرد.

ساختمان مرکزی کمپانی علی بابا

ساختمان مرکزی کمپانی علی بابا

“جک ما” مدیرعامل ثروتمند گروه علی بابا

جک ما مدیرعامل گروه علی بابا در سال ۲۰۱۴ در زمان عرضه اولیه سهام علی بابا با ۲۰٫۸ میلیارد دلار در جایگاه ۳۶ میلیاردرهای جهان قرار دارد. مجموعه رستوران‌های کی اف سی جک ما را در دورانی که به دنبال شغل برای خود بود را به علت قد کوتاه و لاغر اندام بودن استخدام نکرد.

جک ما مدیرعامل سایت علی بابا

جک ما مدیرعامل سایت علی بابا

روند موفقیت کمپانی علی بابا از ابتدا تا امروز

  • در دسامبر ۱۹۹۸ جک ما و ۱۷ نفر دیگر از مؤسسین، نسخه اولیه فروشگاه اینترنتی علی بابا را افتتاح نمودند.
  • از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ گروه شرکت‌های علی بابا در مجموع ۲۵ میلیون دلار از سافت بانک، گلمن سک و چند مؤسسه دیگر سرمایه جذب نمود.
  • در دسامبر ۲۰۰۱ وب سایت علی بابا به سودآوری رسید.
  • در می ۲۰۰۳ تااوبااو بستر لازم برای تجارت الکترونیکی را فراهم نمود.
  • در دسامبر ۲۰۰۴ درگاه پرداخت علی بابا علی پی بر بستر تااوبااو به عنوان یک کسب و کار جداگانه فعالیت خود را آغاز نمود.
  • در اکتبر ۲۰۰۵ گروه علی بابا همکاری مشترک را با یاهو چین و کمپانی یاهو آغاز نمود.
  • در نوامبر ۲۰۰۷ به طور موفقیت آمیزی وارد بورس هنگ کنک شد.
  • در آوریل ۲۰۰۸ تااوبااو یک وب سایت خرده فروشی به عنوان یک مکمل برای مرکز خرید خود راه اندازی نمود.
  • در سپتامبر ۲۰۰۸ گروه علی بابا بخش تحقیق و توسعه خود را راه اندازی نمود.
  • در سپتامبر ۲۰۰۹ گروه علی بابا در دهمین سالگرد افتتاح، سیستم محاسبه گر ابری خود را راه اندازی کرد.
  • از می ۲۰۱۰ گروه علی بابا برای کمک به محیط زیست ۰٫۳ درصد از درآمد سالانه خود را برای محافظت از محیط زیست سرمایه‌گذاری می‌کند.
  • در اکتبر ۲۰۱۰ تااوبااو نسخه اولیه موتور جستجو خرید آنلاین را راه اندازی نمود.
  • در ژوئن ۲۰۱۱ تااوبااو به سه شرکت تقسیم گردید.
  • در ژوئیه ۲۰۱۱ محاسبه گر ابری علی بابا اولین سیستم موبایلی خود را راه اندازی نمود.
  • در ژانویه ۲۰۱۲ Tmall.com نام چینی خود را برای آغاز برندسازی مجدد تغییر داد.
  • در مارس ۲۰۱۴ علی بابا به قصد خود برای ورود به بازار آمریکا اشاره کرد.
  • در ۶ می ۲۰۱۴ گروه علی بابا به تکمیل مستندات جهت ورود به بازار آمریکا، به عنوان بزرگترین عرضه عمومی در تاریخ آمریکا پرداخت.
  • در ۵ ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا به خرید ۵۰ درصد سهام تیم فوتبال گوآنجو اورور گرند که عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۳ را کسب نمود به مبلغ ۱۹۲ میلیون دلار اقدام نمود.
  • در ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا شرکت ارایه کننده اینترنت در چین UCWeb را خریداری نمود ولی مبلغ این قرارداد هرگز فاش نشد.

تقدیر "جک ما" بنیانگذار علی بابا از دیوید بکهام و همسرش ویکتوریا

تقدیر “جک ما” بنیانگذار علی بابا از دیوید بکهام و همسرش ویکتوریا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۹ راهکار برای آن که در نگاه اول به دل دیگران بنشینید

۹ راهکار برای آن که در نگاه اول به دل دیگران بنشینید کارهای زیادی وجود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *