خانه > بیوگرافی > عکس های زنده یاد داوود رشیدی و همسرش احترام برومند+بیوگرافی

عکس های زنده یاد داوود رشیدی و همسرش احترام برومند+بیوگرافی

عکس های زنده یاد داوود رشیدی و همسرش احترام برومند+ بیوگرافی داوود رشیدی

داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون در بامداد ۵ شهریور ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

احترام برومند، مجری برنامه‌های کودک در تلویزیون همسر او بود و فرهاد رشیدی (دانشمند ایرانی – سوییسی) و لیلی رشیدی ، دختر این دو از بازیگران تلویزیون ایران است.

نخستین سالگرد درگذشت زنده‌یاد داوود رشیدی با اهدای نشان این هنرمند به چهار نفر در حوزه‌های تئاتر، سینما، مطبوعات و ادبیات برگزار می‌شود.

عکس داوود رشیدی و همسرش احترام برومند

عکس داوود رشیدی و همسرش احترام برومند

زنده یاد داوود رشیدی و همسرش احترام برومند

زنده یاد داوود رشیدی و همسرش احترام برومند

احترام برومند و زنده یاد داوود رشیدی

احترام برومند و زنده یاد داوود رشیدی

بیوگرافی زنده یاد داوود رشیدی:

داوود رشیدی حائری متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲، تهران – ۵ شهریور ۱۳۹۵در تهران و هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. او بیشتر با نقش‌هایی مانند «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال هزاردستان و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلمفرار از تله جلال مقدم شناخته می‌شود. داوود رشیدی همراهِ جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشاندرجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

با این وجود سال‌های نخستین پس از انقلاب ایران، پرکارترین دوره فعالیت بازیگری او است. او در چهار-پنج سال اول انقلاب در نزدیک به ۲۰ فیلم بازی کرد. شیلات، خانه عنکبوت،کمال‌الملک و گل‌های داوودی از مشهورترین این فیلم‌ها بودند. در سال ۱۳۶۳ و پس از بازی در دو فیلم کیومرث پوراحمد ناگهان فعالیت سینمایی رشیدی قطع شد و نزدیک به ۱۰ سال متوقف ماند. با این حال او همچنان در اواسط دهه شصت و اوایل دهه هفتاد خورشیدی در حالیکه اجازه فعالیت در سینما را نداشت، حضور پررنگی در سریال‌های تلویزیونی ایران داشت که رسانه به‌ مراتب پرمخاطب‌تری از سینما بود.

سریال‌هایی چون گرگ‌ها و عطر گل یاس و تله‌تئاتر یکی از این روزها (در نقش رئیس‌جمهور ایندولند) تماشاگران زیادی داشت. اما مشهورترین نقشی که از او از آن سال‌ها در خاطره مردم مانده است، مفتش شش انگشتی سریال هزاردستان، به کارگردانی علی حاتمی بود. آوای فاخته، گل پامچال، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه و کلاه پهلوی از دیگر کارهای تلویزیونی مشهور او در سال‌های گذشته بوده است.

در سال ۱۳۷۰ او پیروزی شیکاگو را در تئاتر شهر تهران به روی صحنه برد که به پرفروش‌ترین تئاتر ایران پس از انقلاب تبدیل شد. در سال ۱۳۹۱ نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران از سوی ریاست جمهوری ایران به وی رشیدی اعطا شد. مهمترین ویژگی او فن بیانش بود که کلمات را با دقت خاصی و خیلی شمرده به زبان می‌آورد.

عکس داوود رشیدی و همسرش احترام برومند، لیلی رشیدی و پرویز پرستویی

عکس داوود رشیدی و همسرش احترام برومند، لیلی رشیدی و پرویز پرستویی

بیماری و مرگ داوود رشیدی

رشیدی در سال‌های پایانی زندگی دچارِ آلزایمر شده بود و در بامداد ۵ شهریور ۱۳۹۵ در ۸۳ سالگی در پی ایست قلبی در خانه‌اش درگذشت. حسن روحانی، محمدجواد ظریف، سید محمد خاتمی، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و سید حسن خمینی از جمله سیاست‌ پیشگانی بودند که درگذشت رشیدی را تسلیت گفتند. حسین پاکدل، رسول صدرعاملی، ناصر ملک‌مطیعی و جعفر والی، اهالی سینما بودند که در سوگ داوود رشیدی مطلب نوشتند.

در ۷ شهریور ۱۳۹۵ مراسم تشییع پیکرش در تهران (تالار وحدت) برگزار شد که نخستین سخنران آن علی نصیریان بود؛ سپس جمشید مشایخی و داریوش فرهنگ از او گفتند. خانوادهٔ او، احترام برومند و لیلی رشیدی نیز در پایان سخنانی بیان کردند. او در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. افراد سرشناس بسیاری به‌ویژه هنرمندان و سینماگران در تشییع پیکر او حضور داشتند. مراسم ختم داوود رشیدی عصر همان روز در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار شد.

گردآوری:حیاط خلوت

منبع: ویکیپدیا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بیوگرافی رزا بیات بازیگر نقش پانته آ در نیسان آبی

بیوگرافی رزا بیات  رزا بیات بازیگر ۲۳ ساله ایرانی است که اولین بار با بازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *