خانه > فرهنگ و هنر > عید قربان ۹۶ چه روزی است؟ + اعمال عید قربان

عید قربان ۹۶ چه روزی است؟ + اعمال عید قربان

عید قربان ۹۶ چه روزی است؟ + اعمال عید قربان

روز دهم ذی الحجه هجری قمری برابر با جمعه ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۶  عید قربان نام دارد که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است .

عید قربان، روز اثبات عشق و تسلیم در برابر امر الهی، روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم خلیل الله و حضرت اسماعیل علیه السلام که از آن سربلند بیرون آمدند.

عید قربان , تاریخ عید قربان , اعمال عید قربان

عید قربان

عید قربان یکی از مهم ترین مراسم ها نماد اتحاد بین مسلمانان است. تاریخ این عید بزرگ در تقویم هجری قمری روز ١٠ ذوالحجه است که در احادیث دینی ذکر شده در این روز خدا به حضرت ابراهیم فرمان می دهد اسماعیل پسرش را باید قربانی کند.

در این روز ابراهیم نبی از آزمایش قربانی کردن پسر خود اسماعیل موفق بیرون آمد در قرآن آیه است در این رابطه : فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنادَیناهُ اَنْ یا اِبراهیم، قد صدّقت الرّؤیا انّا کذلک نجزِی المحسنین؛ ای ابراهیم خوب وظیفه ات را انجام دادی …

روزه در روز عید قربان مانند روز عید فطر در اسلام حرام است

عید قربان سال ۱۳۹۶

در سال ۱۳۹۶ تاریخ عید سعید قربان در روز جمعه ۱۰شهریور ۱۳۹۶ و در تقویم میلادی در روز  ۱۰ اگوست ۲۰۱۷ مصادف با  ١٠ ذوالحجه سال ١۴٣٨ هجری قمری می باشد. با توجه به تفاوت تقوم های شمسی ، قمری و میلادی تاریح این عید تفاوت دارد.

داستان عید قربان

حضرت ابراهیم خلیل پیامبر خوابی دیده بود که به فرمان خداوند باید فرزندش اسمائیل را قربانی کند در هنگام قربانی کردن حضرت ابراهیم سر حضرت اسمائیل را بر زمین گذاشت و تیغ تیز بر گردن او گذاشت اما کارد گردن او را نمی تواند ببرد و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان خداوند را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول کرد و حضرت ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.

سنّت قربانى کردن در روز عید قربان به مناسبت قربانی حضرت اسماعیل می‌باشد. طبق برخی از احادیث تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند فدیه حضرت اسماعیل می‌باشند.

مراسم عید

برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همه افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می آورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود – مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.

اعمال عید قربان چیست

روز گرفتن در روز عید قربان حرام است و همچنین از امام صادق (ع) حدیثی نقل شده که از پدرانش چنین روایت شده: «امام علی (ع) دوست داشت چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان» به نظر می‌رسد که منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام حسین (ع) مستحب است.

اعمال عید قربان در اسلام

  • نماز عید قربان
  • غسل روز عید قربان
  • دعای ندبه و دعاهای وارده
  • قربانی کردن

گردآوری: حیاط خلوت 

منابع:

ویکی پدیا

daryaiha.com

apnaz.ir

 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۱۳ پرسش و پاسخ جالب درباره امام زمان و نیمه شعبان

سوالات متداول در مورد امام زمان  با توجه به نزدیک شدن به نیمه شعبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *