خانه > زناشویی > چگونه در اختلافات زناشویی با همسرتان بحث کنید!؟

چگونه در اختلافات زناشویی با همسرتان بحث کنید!؟

یک ازدواج موفق نیازمند کار و تلاش است و ناچارا جر و بحث‌هایی با همسرتان خواهید داشت. جر و بحث بخشی طبیعی از هر رابطه‌ای است، اینکه چطور با همسرتان بحث کنید می‌تواند تعیین کند رابطه‌تان دوام خواهد داشت یا در دراز مدت به جدایی خواهد انجامید. درست بحث کردن به شما و همسرتان کمک می‌کند مشکلات‌تان را راحت‌تر حل کنید و به عنوان یک زوج، رشد کرده و کامل‌تر شوید.
 چگونه در اختلافات زناشویی با همسرتان بحث کنید!؟

برای گفتگوهای‌تان برنامه ریزی کنید
دکتر بتی فیلیپس، روانشناس بالینی و درمانگر در کتابش به نام «چطور هم بحث کنیم و هم رابطه‌مان را حفظ کنیم» می‌نویسد: شما باید سعی کنید زمانی را برای بحث و گفتگو با همسرتان پیرامون مشکلی که دارید تعیین کنید، زمانی که هر دوی شما وقت داشته باشید تا بنشینید و در خلوت خودتان، در مورد مسائل‌تان حرف بزنید.
قبل از اینکه پای بحث با همسرتان بنشینید، راه حل‌ها را بررسی کنید
به این فکر کنید که دوست دارید چه اتفاقی بیفتد و تصمیم بگیرید چه نتیجه‌ای مطلوب شماست. به راه حل‌های گوناگون فکر کنید، ابتکار به خرج بدهید، جوانب را بررسی کنید و مشخص کنید کدام‌ راه حل، برای‌تان قابل قبول است.
خوب به حرف‌های همسرتان گوش دهید
وقتی همسرتان نظرش را می‌گوید، اجازه دهید کاملا حرفش را بزند و کلامش را قطع نکنید. واقعا و با تمام توجه به حرف‌هایش گوش بسپارید. خیلی از روانشاسان عقیده دارند، بسیاری از افراد واقعا به حرف‌های همسرشان گوش نمی‌دهند و درک نمی‌کنند او درباره‌ی چه چیزی حرف می‌زند.
بلکه بیشتر مشغول تدوین یک واکنش به حرف‌های همسرشان هستند. بعد از اینکه همسرتان احساسات و افکارش را کاملا بیان کرد و نگرانی‌ها و دل مشغولی‌هایش را برای‌تان روشن کرد، گفته‌های او را با کلمات خودتان خلاصه و بازگو کنید تا خودتان هم مطمئن شوید او چه منظوری دارد و چه گفته است.
افکار، احساسات و نیازهای‌تان را ابراز کنید
وقتی احساسات خود را بیان می‌کنید به جای اینکه جملات خود را با «تو» شروع کنید، آنها را با «من» آغاز کنید؛ یعنی در مورد احساسات خودتان حرف بزنید. معمولا جملاتی که با تو شروع می‌شوند ممکن است این احساس را به همسرتان بدهند که دارید او را سرزنش می‌کنید در حالیکه جملاتی که با من شروع می‌شوند، به همسرتان این امکان را می‌دهند که بفهمد و درک کند شما در مورد مشکل پیش آمده چه حسی دارید.
مثلا اگر دلگیر هستید چون احساس می‌کنید همسرتان به شما توجه ندارد، نگویید: تو هرگز به من توجه نمی‌کنی؛ این جمله سرزنش‌بار و اتهام آمیز است. در عوض بگویید: تو نسبت به خواسته‌های من واکنشی نشان نمی‌دهی و برای همین من احساس می‌کنم نادیده گرفته می‌شوم. اگر با کلامت به من نشان بدهی حرف‌هایم را شنیده‌ای یا خواسته‌ام را درک کرده‌ای، از تو ممنون خواهم بود.
یادتان نرود که روی موضوع مورد بحث‌تان متمرکز بمانید و از اصل موضوع منحرف نشوید و با به یاد آوردن گذشته، بحث جدید و بی‌ربطی را پیش نکشید.
مشکل را حل کنید
راه‌ حل‌های گوناگون را ارائه دهید و فکرهای‌تان را روی هم بریزید. سعی کنید ذهن‌تان را باز نگه دارید و به طور اتوماتیک نظرات و پیشنهادهای همسرتان را رد نکنید. هر کدام از شما ممکن است نیاز به مدارا و سازش داشته باشد تا بتوانید به یک راه ‌حل قابل قبول در مورد مسئله‌تان برسید.
راه ‌حل‌تان را ارزیابی کنید
با هم قرار دیگری بگذارید تا راه حل بکار گرفته شده را بسنجید و تاثیرات آن را ارزیابی کنید. اگر دیدید راه حل بکار گرفته شده، جواب نمی‌دهد و آنطوری که پیش بینی کرده بودید کارآمد نیست، در همین جلسه‌ی بررسی، راه دیگری پیدا کنید که ایردهای راه حل اول در آن برطرف شده باشد.
نکته مهم
اگر احساسات و هیجانات‌تان حین جر و بحث، شدید شد و احساس کردید کنترل خوبی ندارید، بحث را متوقف کنید. بهتر است حداقل ۲۴ ساعت دیگر، جلسه‌ی دیگری برای ادامه‌ی بحث‌تان در نظر بگیرید. ضمنا زمان بحث را قبل از خواب یا قبل از رفتن به محل کار، نگذارید. این را هم فراموش نکنید که بد خطاب کردن، تهمت زدن و یا تهدید کردن باعث می‌شود فرد مقابل‌تان موضع دفاعی بگیرد و بحث‌تان بی‌نتیجه و حتی اختلاف برانگیزتر بشود.
منبع:برترینها

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *