خانه > مجله سلامت > تغذیه دانش آموزان در مدرسه؛ در کیف بچه ها چه بگذاریم؟

تغذیه دانش آموزان در مدرسه؛ در کیف بچه ها چه بگذاریم؟

تغذیه دانش آموزان در مدرسه چگونه باشد بهتر است؟ نکات مهم درباره تغذیه دانش آموزان در مدرسه
اگر چه مثل سال‌های خیلی دور و تا کمی نزدیک، یعنی سال‌های نخست دهه۶۰، مدارس دو و سه شیفته وجود ندارد، اما برنامه درسی بچه‌ها به‌ گونه‌ای تنظیم شده که اغلب آنها وعده ناهار را در مدرسه می‌گذرانند. بعد از صبحانه که اغلب بچه‌ها از خوردن آن گریزان هستند ناهار وعده اصلی غذای بچه‌هاست.
بنابراین باید برنامه غذایی آنها به درستی تنظیم شود تا دچار مشکلات تغذیه‌ای نشوند. علاوه بر این که با تغییر در ساختار زندگی بچه‌ها باید در وضعیت تغذیه‌ای آنها نیز تغییراتی ایجاد شود تا انرژی لازم را برای فراگیری و فعالیت بدنی داشته‌ باشند. در ادامه خواهیم خواند که برنامه غذایی بچه‌ها با شروع سال تحصیلی جدید باید چطور باشد؟
تغذیه دانش آموزان در مدرسه ؛ در کیف بچه ها چه بگذاریم؟
بچه‌ها به پنج نوبت خوراکی نیاز دارند
وعده‌های غذایی به پنج گروه تقسیم می‌شوند. سه وعده آن، وعده غذایی اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام بوده و دو وعده دیگر بین این وعده‌های اصلی قرار دارند. اگر دوست دارید فرزندتان علاوه بر تغذیه سالم، از نظر وزنی نیز شرایط مناسبی داشته باشد، باید برنامه غذایی او را به درستی تنظیم کنید.آنچه باید کودکان به شکل روزانه دریافت کنند، با واحد «بشقاب» تعریف شده و مقدار خوراکی‌های موجود در این بشقاب نمونه با عنوان «واحد» بیان می‌شود.براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، بشقاب غذایی کودکان باید روزانه حاوی بعضی از خوراکی‌ها باشد تا شیوه تغذیه آنها، شیوه سالم باشد. درغیر این صورت با به هم خوردن تعادل تغذیه‌ای، بچه‌ها آنچه را که باید، دریافت نمی‌کنند. این نکته برای بچه‌ مدرسه‌ای‌ها بسیار مهم است.

در کیف‌ بچه‌ها چه بگذاریم؟

وقتی بچه‌ها مدرسه هستند، امکان مسواک زدن ندارند. بنابراین اگر خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنند، مناسب نباشند، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. برای آماده کردن  سبد غذایی کودکان در مدرسه، به این موارد دقت کنید.شیر

ترکیب‌های مفید موجود در شیر آن را به غذای کاملی تبدیل کرده است. به همین دلیل باید در سبد تغذیه‌ای روزانه دانش‌آموزان حتما یک پاکت شیر یک نفره لحاظ شود. کلسیم موجود در شیر، باعث حفظ سلامت دندان‌ها می‌شود.ماست

کلسیم و اسیدهای موجود در ماست به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کنند.هویج

خوراکی‌هایی مانند هویج، کلم بروکلی، سیب‌زمینی و کدو حاوی ویتامین A هستند. این ویتامین برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. گاز زدن این خوراکی‌ها به تمیز شدن دندان‌ها هم کمک می‌کند.سیب

این میوه، خوراکی شیرین و کم کالری است. هیدرات کربن موجود در سیب به سلامت دندان‌ها آسیب نمی‌زند.ساندویچ‌ها

بهتر است با نان مناسب کم شیرین آماده شوند. برای میان‌وعده می‌توانید کره بادام زمینی و نان به آنها بدهید. ساندویچ بوقلمون یا تخم‌مرغ هم گزینه‌های خوبی هستند. این خوراکی‌ها همگی سرشار از کلسیم، فسفر، ویتامین D هستند. بنابراین برای حفظ سلامت استخوان‌های فک و دندان مناسب هستند.ناهار با طعم سلامت دندان

برای آنکه یک تیر و دو نشان بزنید، بهتراست ناهاری را درنظر بگیرید که سلامت دندان‌ها را به لحاظ ترکیب‌های موجود در آنها حفظ کند. این خوراکی‌ها باید به شکلی باشند که هم به دندان آسیب نزنند و هم دارای ترکیب‌های مفید باشند تا سلامت دندان حفظ شود.
این نکات هم مهم است

  • در وعده غذایی بچه‌ها باید غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها گنجانده شود تا ویتأمین‌های مورد نیاز لثه‌ها تأمین شود.
  • بچه‌ها را به خوردن خوراکی‌هایی مانند ساقه کرفس، سبزی و… عادت دهید. به این ترتیب زمانی که مسواک نمی‌زنند، تأثیر خوراکی‌های شیرین روی دندان‌ها از بین می‌رود.
  • غذاهای نشاسته‌ای را در برنامه غذایی بچه‌ها بگنجانید؛ برای مثال سیب‌زمینی. این خوراکی حاوی نشاسته و پتاسیم است.
  • قبل از خرید هر خوراکی حتما اطلاعات روی بسته را بخوانید تا خوراکی‌های سالم شامل انواع کم شیرین و… را انتخاب کنید.
  • از دادن خوراکی‌هایی که بین فضای دندان گیر کرده یا روی شیارهای دندانی می‌چسبند، خودداری کنید. این خوراکی‌ها مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندانی در کودکان هستند. تافی، چیپس، پفک و… از این گروه خوراکی‌ها هستند.

منبع: برترین ها

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *