خانه > گردشگری > گردشگری|معرفی پاسارگاد و معماری مقبره کوروش کبیر+عکس

گردشگری|معرفی پاسارگاد و معماری مقبره کوروش کبیر+عکس

در این مطلب از حیاط خلوت تصمیم داریم با به معرفی مجموعه پاسارگاد بپردازیم. مجموعه ای که نشانگر قدرت و عظمت ساسله هخامنشی در ۲۵۰۰ سال قبل می باشد.

پاسارگاد اولین پایتخت سلسله هخامنشی در ایران است. این شهر توسط کورش بزرگ(کورش دوم) در ۵۴۶ سال قبل از میلاد پایه گذاری گردید. این مجموعه شامل بناهایی چون آرامگاه کورش بزرگ، آرامگاه کمبوجیه، کاخ دروازه، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، باغ پادشاهی پاسارگاد، تل تخت، محوطه مقدس است که به عنوان ششمین اثر ثبت شده جهانی در ایران در تیرماه سال ۱۳۸۳ در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

پاسارگاد در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سعادت شهر در مسیر سعادت شهر-صفاشهر در روستای مادر سلیمان(فاصله تا شیراز ۱۱۵ کیلومتر) و در دشت مرغاب قرار دارد.

آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد

در مقایسه با تخت جمشید، شاید پاسارگاد از ابهت کمتری برخوردار باشد و بسیاری از قسمت­های آن از بین رفته است، ولی این مکان به واسطه پیشینه تاریخی آن که اولین پایتخت هخامنشیان بوده، از اهمیت بالایی برخوردار است. پاسارگاد در زمان کمبوجیه پسر کوروش نیز پایتخت هخامنشیان بود و پس از او در زمان حکومت داریوش به تخت جمشید منتقل شد.

سبک معماری پاسارگاد سنگ بنای معماری تخت جمشید است.

آرامگاه کوروش؛ معماری منحصر به فرد

آرامگاه کورش مهمترین اثر این مجموعه است. این آرامگاه با سنگ­های آهکی سفید رنگ معدن سیوند بنا شده است. این تخته سنگ­های بزرگ بوسیله بست­های آهنی و سربی دم چلچله­ای به یکدیگر متصل شده­ بودند. پلان این بنا مستطیل شکل بوده و با ۶ پله که پیرامون آرامگاه را فراگرفته به شکل هرم به بالا می­رود.

در بالای پلکان اتاق آرامگاه قرار گرفته که ابعاد ۱۱٫۳* ۱۷٫۲ متر و ارتفاع ۵٫۳ متر را دارد. دری سنگی بر اتاق آرامگاه قرار داشته که امروزه وجود ندارد. این آرامگاه در حمله اسکندر مقدونی تاراج شد. در ایام قدیم تصور بر این بود که این آرامگاه مقبره مادر سلیمان نبی است و این خود علت سالم ماندن آن بعد از حمله اعراب است. در سال ۱۸۲۰ بعد از کاوش­های باستان شناسی هویت صاحب واقعی این آرامگاه مشخص گردید. این آرامگاه نزد افراد بومی منطقه و بطور کلی استان فارس از اهمیت و قداست قابل ملاحظه­ای برخوردار است.

 

آرامگاه کمبوجیه در پاسارگاد

آرامگاه کمبوجیه یکی دیگر از بناهای مجموعه پاسارگاد است. کمبوجیه پسر کورش بزرگ بوده است که پس از او مدت کمی پادشاهی هخامنشیان را بر عهده داشت. از این بنا تنها دیواری به ارتفاع حدود ۱۴ و طول تقریبی ۷٫۵(هفت و نیم)متر باقی‌ مانده است. با توجه به شکل ظاهری دیوار تشابهاتی با کعبه زرتشت در مجموعه نقش رستم دارد. ولی از لحاظ قدمت قدیمی­تر است.

آرامگاه کمبوجیه در پاسارگاد

البته نظرات متعددی در مورد این بنا وجود دارد. برخی آنرا آتشکده و برخی از محققین آن را ساعت آفتابی دانسته­اند. از این مکان با عنوان زندان سلیمان نیز نام برده شده است. کاخ دروازه در جنوب شرقی دشت قرار دارد و به نوعی دروازه پاسارگاد به شمار می­آید. . وسعت این کاخ ۷۲۶ متر مربع بوده است در تالار ۵۴۲ متر مربعی آن ۸ ستون با ارتفاع ۱۶ متر قرار داشته است.

بخش مهم این اثر سنگ برجسته­ای از مردی است با ریش انبوه و چهار بال که رو به سوی مرکز بنا دارد. این مرد تاجی دارد که به یک کلاه شیاردار کاملاً چسبیده به سر وصل است. بخش اصلی این تاج شامل سه دسته گل نی است که هریک از آنها گوی خورشید را بر فراز داشته و با پرشتر مرغ احاطه شده اند. کاخ بارعام در فاصله ۱۲۵۰ متری آرامگاه کورش قرار دارد و به کاخ یک ستونی یا ستون­دار نیز مشهور است زیرا تنها یکی از ستون­های بلند آن باقی مانده است.

این کاخ تالاری بزرگ با ابعاد ۳۵٫۳۲ در ۱۴٫۲۲ با ارتفاع ۱۸ متر با ۸ ستون بلند بوده است. چهار ایوان در اطراف آن قرار داشته است. سه درگاه با نقش برجسته­های آن از این کاخ باقی مانده است.

کاخ اختصاصی کورش در پاسارگاد

کاخ اختصاصی کورش یکی دیگر از آثار این مجموعه است که در فاصله ۲۳۰ متری کاخ بارعام قرار داشت و ویژگی­های یک کاخ نشیمن و یا اختصاصی را داشته است. بنا بر نظرات کارشناسان این کاخ در دوران کورش بزرگ ساخته شده و تزئینات آن به دوران داریوش منتسب است. این کاخ با ابعاد ۷۶ * ۴۲ متر دارای یک تالار مرکزی و ۲ ایوان در غرب و شرق و ۲ محوطه باز در شمال و جنوب است و بزرگترین بنای پاسارگاد به شمار می­رود. از این کاخ نیز سنگ­های کف و ستون­هایی با ارتفاع ۱٫۹۰ باقی مانده است.

باغ نیز از بخش­های مهم پاسارگاد است. در دوران شکوه و عظمت پاسارگاد، کل مجموعه در باغی بزرگ قرار گرفته بوده است. از باغ پاسارگاد به عنوان الگو و مادر تمامی باغ­های ایرانی یاد می­شود. باغ­های ایرانی که به عنوان سیزدهمین اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو به شمار می­رود، شامل باغ پاسارگاد نیز است. البته اکنون در این مجموعه هیچ اثری از درختان آن نیست بلکه سیستم آبیاری آن نشان از باغی بزرگ در آن روزگاران داشته است. آب از رودخانه پلور وارد نهرهای عریضی می­شده و به وسیله کانال­های آبی که بقایای آن موجود است، کل باغ را آبیاری می­کرده است.

تُل تخت؛ دژ نگهبانی مستحکم

تُل تخت؛ دژ نگهبانی مستحکم

بقایای پلی که بر روی یکی از کانال­ها ساخته شده بوده نیز موجود است. شاید آخرین زیبایی­های این باغ در زمان اسکندر مقدونی دیده شده باشد. استحکامات تُل تخت که در ارتفاعات مشرف به مجموعه پاسارگاد قرار دارد بقایای دیوار سنگی عظیم این صفه با محدوده­ای در حدود ۲ هکتار دیده می­شود. بنا بر نظر کارشناسان این صفه توسط کوروش برای احداث مجموعه ای همچون تخت جمشید در نظر گرفته شده بود ولی پس از مرگ کوروش مکان احداث مجموعه پارسه (تخت جمشید) به محل کنونی تخت جمشید انتقال یافت و به حکم داریوش تل تخت حکم یک دژ نگهبانی به خود گرفت.

گردآوری:حیاط خلوت

منبع:tourismiran.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *