خانه > مجله سلامت > علت زیاد دستشویی رفتن / دلایل تکرر ادرار

علت زیاد دستشویی رفتن / دلایل تکرر ادرار

علت زیاد دستشویی رفتن / دلایل تکرر ادرار

زیاد دستشویی رفتن می تواند دلایل مختلفی از قبیل استرس ، مشکل پروستات، عفونت ادراری و … داشته باشد. در این مطلب عوامل مختلفی که باعث تکرر ادرار و زیاد دستشویی رفتن می شود را آورده ایم که با آن ها بیشتر آشنا شوید .

علت زیاد دستشویی رفتن , دلایل تکرر ادرار

مشکل پروستات دارید

یکی از مسائلی که باعث می شود آقایان مکررا نیاز به دستشویی رفتن و دفع ادرار داشته باشند، مربوط به پروستات آنها است. با افزایش سن، آقایان بیشتر در معرض بزرگی خوش خیم پروستات قرار می گیرند. این بزرگی خوش خیم عوارضی همچون نیاز مکرر به دفع ادرار ایجاد می کند.

چرا؟

پروستات در زیر مثانه و اطراف کانال مجاری ادرار قرار دارد که ادرار را از مثانه به سمت بیرون هدایت می کند. در صورت بزرگی پروستات، این غده ورم می کند و به کانال فشار آورده و در نتیجه ادرار کمی عبور می کند. بنابراین مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود. در نتیجه فرد مدام نیاز به دستشویی و دفع ادرار پیدا می کند.

مثانه تان بد عادت شده است

ریتم مناسب برای رفتن به دستشویی هر چهار تا پنج ساعت یکبار است. در این صورت مثانه با حجم حداکثر ۴۵۰ تا ۵۰۰ سانتی مترمکعب پر می شود. برخی افراد بر حسب عادت به محض اینکه احساس دستشویی پیدا می کنند خود را به توالت می رسانند. در صورتی که باید منتظر ماند تا مثانه به طور کامل پر شود.

چگونه این عادت را تغییر دهیم؟

برای اینکه بدعادتی مثانه تان را اصلاح کنید بهتر است زمانی که احساس کردید مثانه تان نیاز به تخلیه دارد ۱۰ دقیقه صبر کنید و تمرین کنید تا با کوچک ترین نیاز به دستشویی نروید. در غیر این صورت مثانه تان با تجمع کمترین میزان ادرار شما را وادار به تخلیه خواهد کرد. همانطور که نگه داشتن طولانی مدت ادرار مضر است، به همان میزان نیز زود به زود رفتن به دستشویی مثانه را تنبل می کند.

عفونت مثانه گرفته اید

ادراری که در کلیه ها ساخته می شود و از مثانه خارج می شود یک ترکیب کاملا استریل است. در صورت بروز عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه (سیستیت)، یک عامل عفونی است مانند باکتری ای کولای در ادرار نفوذ کرده و رشد می کند. سپس این عامل عفونت، در مجاری ادراری پخش می شود.

چرا نیاز به ادرار کردن افزایش می یابد؟

عفونت ادراری مسئله رایجی است و موارد خفیف آن به خودی خود برطرف می شود. در صورتی که این عفونت دردناک و جدی باشد، مثانه را تحریک کرده و نیاز به ادرار کردن را افزایش می دهد.

سرما و بخصوص تغییر دمای ناگهانی از گرما به سرما باعث ایجاد احساس نیاز به ادرار می شود

البته در صورت بروز این مشکل، حجم ادرار دفع شده زیاد نیست و در حد چند قطره تولید می شود. بنابراین در گام اول باید مشکل ریشه یابی شود.

مثانه تان خیلی کوچک است

نیاز مکرر برای رفتن به دستشویی می تواند در اثر کوچکی بیش از اندازه مثانه باشد. اگرچه این مسئله نادر است، اما مثانه برخی افراد فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر مکعب (حجم طبیعی مثانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ سانتی متر مکعب) گنجایش دارد.

چه باید کرد؟

می توان با کمک روش هایی مثانه را بازتر کرد. این روش شامل پر و خالی کردن مکرر مثانه است. البته بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا توصیه های لازم را به شما ارائه دهد.

علت زیاد دستشویی رفتن , دلایل تکرر ادرار

سنگ یا پولیپ مثانه

پولیپ مثانه همان تومورهای خوش خیمی است که در آقایان و خانم ها باعث بروز اختلال در ادرار کردن و احساس سوزش در حین خالی شدن مثانه می شود. این مسئله که معمولا به دلیل مصرف دخانیات ایجاد می شود، نیاز به دفع ادرار را افزایش می دهد.

سنگ مثانه از سفت شدن مواد معدنی موجود در ادرار شکل می گیرد. این سنگ ها باعث بروز التهاب و عفونت ادراری شده و به این دلیل نیاز به دفع ادرار را افزایش می دهند.

از هوای گرم وارد هوای سرد می شوید

سرما و بخصوص تغییر دمای ناگهانی از گرما به سرما باعث ایجاد احساس نیاز به ادرار می شود.

چرا؟

تغییر ناگهانی دمای هوا باعث تحریک مثانه می شود. در واقع دیواره عضلانی مثانه بدون اینکه پر شده باشد، به طور ناگهانی منقبض می شود و این مسئله باعث نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار می شود. البته این مسئله اغلب موقتی است و زیاد طول نمی کشد.

بیش از اندازه مایعات می نوشید

مثانه در حالت طبیعی گنجایش ۴۵۰ تا ۵۰۰ سانتی متر مکعب ادرار را دارد. زمانی که مثانه پر می شود منقبض شده و مجرای ادرار شل می شود. این مسئله نیز باعث خالی شدن مثانه می شود. در برخی افراد این پدیده بیش از حد طبیعی آن بروز می کند، یعنی هر سه ساعت یکبار این پروسه تکرار می شود. البته جای نگرانی نیست و دلیل آن صرفا به مصرف زیاد مایعات مربوط می شود.

استرس باعث فعال شدن مثانه شده و این عضو بدون اینکه پر شده باشد، به صورت غیرقابل کنترلی منقبض می شود و نیاز به دفع ادرار پیدا می کنیم

در حالت کلی مصرف روزانه یک و نیم لیتر آب توصیه می شود تا سلامت عمومی بدن تامین شود، اما افرادی که همواره یک بطری آب دم دست دارند و در محیط کار، موقع ورزش و غیره آب می نوشند، بیش از این میزان مایعات دریافت می کنند. البته این عادت برای سلامتی مفید است، اما مشکل این است که فرد را به زود به زود به توالت می کشاند.

بنابراین اگر اهل نوشیدن مایعات زیادی هستید و از توالت رفتن زیاد شاکی شده اید، بهتر است در گام اول کمی میزان مایعات مصرفی تان را کاهش دهید.

مضطرب هستید

برای همه پیش می آید که در زمان های خاصی از زندگی مانند امتحان و غیره دچار استرس شوند و مدام نیاز به توالت پیدا کنند. استرس باعث افزایش نیاز به تخلیه مثانه می شود.

چرا؟

استرس باعث فعال شدن مثانه می شود و این عضو بدون اینکه پر شده باشد، به صورت غیرقابل کنترلی منقبض می شود. به عقیده متخصصان در مواقع استرس نیاز به دستشویی رفتن به طور متوسط به بیش از هشت بار در شبانه روز افزایش می یابد. البته این مسئله نیز موقتی است و با برطرف شدن استرس از بین می رود. اما اگر شرایط استرس زا حاد و زیاد باشد، مشکل نیز تشدید می شود.

منبع: تبیان

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *