خانه > اسرار خانه داری > پرورش گل و گیاه > کاشت سبزی در گلدان / پرورش سبزیجات در آپارتمان

کاشت سبزی در گلدان / پرورش سبزیجات در آپارتمان

کاشت سبزی در گلدان

با پرورش دادن سبزیجات در داخل منزل تا یک سال می توانید از محصولات تازه و با طراوت لذت ببرید. این کار مخصوصاً به درد آپارتمان نشینان می خورد که پاسیو ندارند یا اگر دارند نور گیر نیست. اگر می خواهید یک باغچه خانگی داشته باشید باید همه ی نیازهای گیاهان را در نظر بگیرید. مثلاً باید شرایط داخلی را طوری ایجاد کنید که مانند فضای آزاد باشد تا گیاه رشد کند. مثلاً باید نور، آب، مواد آلی و دما، مناسب باشد. ما شما را در چگونگی این کار راهنمایی می کنیم.

کاشت سبزی در گلدان
چگونه در منزل سبزیجات پرورش دهیم ؟

نور اگر سبزیجات را در تابستان می کارید، تنها کاری که لازم است گذاشتن گلدان کنار پنجره است. گلدان را در جهت جنوبی یا غربی تابش آفتاب قرار دهید تا به خوبی نور بگیرد. اگر در زمستان می کارید به خاطر کوتاه بودن روزها گیاهان نمی توانند نور کافی دریافت کنند. برای همین باید یک منبع نور ایجاد کنید تا نور ماوراء بنفش مورد نیاز گیاه تأمین شود، مثل لامپ های فلوئورسنت. می توانید از گلخانه ی محلی یا مغازه ی باغبانی در مورد لامپ های فلوئورسنت کمک بخواهید. تایمر لامپ ها را در ساعات مشخص یا حتی زودتر از روشن شدن هوا تنظیم کنید تا نور مورد نیاز گیاه را تأمین کند. گیاهان گلخانه ای به ۶ تا ۸ ساعت نور در روز احتیاج دارند.

دما در تابستان، سبزیجات عاشق نشتن زیر نور آفتاب و تکیه دادن به پنجره اند. اما در زمستان چون سرما از پنجره ها رد می شود سبزی ها نمی توانند دما را تحمل کنند. سبزیجاتی مثل کاهو طاقت سرما را دارند اما گوجه فرنگی و فلفل به محیط گرم تری نیاز دارند. این قبیل گیاهان را در جای گرم و دور از پنجره نگه دارید. می توانید از همان لامپ ها که در قسمت اول توضیح دادیم استفاده کنید.

آب آب باران که روی سبزیجات خانگی نمی بارد، پس شما باید به آن ها آب دهید. سبزیجات را روزی یک بار یا وقتی دیدید سطح خاک خشک شده است آب دهید.

گردافشانی هیچ زنبوری برای سبزیجات خانگی گردافشانی نمی کند. این وظیفه هم بر عهده شماست، البته با دست. یک قلم موی کوچک بردارید و با آن گرده ها را از یک گل روی گل دیگر بریزید.

آفات بزرگترین مزیت پرورش سبزی در داخل منزل این است که کمتر دچار آفت می شوند. اما در هر صورت ممکن است آفت هایی چون سفید بالک یا کنه، مثل هر گیاهی به گیاهان و سبزیجات شما هم حمله کنند. همیشه چطور آن ها را نابود می کردید، این بار هم همان کار را بکنید.

مواد غذایی اگر به سبزیجات خود زیاد آب دهید مواد غذایی خاک شسته شده و از بین می رود. کودهای ترکیبی در بازار موجود اند، آن ها را تهیه کرده و هر ۲ هفته یک بار به خاک اضافه کنید.

خاک خاکی که برای کاشتن سبزیجات خانگی استفاده می کنید نباید خاک باغچه باشد. چون ممکن است پر از آفت و بیماری باشد. در ضمن رفته رفته سفت تر هم می شود. یک خاک خوب برای باغچه تان باید مخلوطی از خاک گلدان، ورمیکولیت، ذغال سنگ نارس (تورب) و پرلیت باشد. نگران نباشید، همه این ها را می توانید از گلخانه ها یا مراکز باغبانی تهیه کنید.
گیاهان بعضی از سبزیجات واقعاً برای داخل منزل ساخته شده اند. اگر می خواهید محصولات خوبی برداشت کنید گیاهانی را انتخاب کنید که با سایه و رطوبت کم، سازگار باشند. بعضی سبزیجات هستند که بعد از رشد، خیلی بزرگ و جاگیر می شوند و زیاد هم متنوع نیستند. گیاهان پیشنهادی ما این ها هستند: فلفل دلمه ای، فلفل تند، گوجه فرنگی، گوجه فرنگی گیلاسی، کاهو، هویج، تربچه، پیاز، اسفناج و غیره.

 

پرورش سبزیجات در آپارتمان

برای برداشت محصولات خوب گیاهانی را انتخاب کنید که با سایه و رطوبت کم، سازگار باشند

نکات و هشدارها :

سبزیجات در داخل منزل رشد کمتری نسبت به خارج دارند.
اگر نمی دانید چه گیاهی بکارید از یک پرورش دهنده کمک بگیرید.
بذرها را در تابستان بخرید حتی اگر می خواهید آن ها را در آب بکارید. چون در این فصل تنوع بیشتری دارند.

منابع : eHow.com – phow.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

چه سبزه ای زودتر سبز میشه ؟

چه سبزه ای زودتر سبز میشه ؟ زمان کاشت سبزه عید با توجه به بذری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *