خانه > ورزشی > زیبایی و تناسب اندام > آیا مصرف متفورمین برای کاهش وزن خطرناک است؟

آیا مصرف متفورمین برای کاهش وزن خطرناک است؟

مصرف متفورمین برای کاهش وزن و لاغری

معمولا افرادی که اضافه وزن دارند علاقه مند هستند سریع لاغر شوند و از آنجایی که این افراد تمایل چندانی هم به ورزش ندارند خیلی راحت به مصرف داروهایی که ممکن است وزن آنها را کاهش بدهند، ‌روی می‌آورند، بدون اینکه بررسی کنند این دارو ممکن است چه عوارضی داشته باشد.

 آیا مصرف متفورمین برای کاهش وزن خطرناک است؟

دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی،عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در هفته نامه سلامت نوشت:

متفورمین (metformin) برای افزایش حساسیت به انسولین بیماران دیابتی تجویز می‌شود. این دارو نسبت به رقبای خود عارضه کمتری دارد و می‌تواند باعث کاهش حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن در ماه شود اما برخی افراد غیردیابتی هم، برای کاهش وزن، متفورمین استفاده می‌کنند در حالی که پایین آوردن وزن، جزو عوارض این دارو محسوب می‌شود و نه محاسن آن. از این رو،‌ استفاده از آن به‌عنوان داروی کاهنده وزن در افرادی که دیابتی نیستند یا از نارسایی کلیه‌ها رنج می‌برند، باید زیر نظر و با تجویز پزشک معالج یا متخصص تغذیه باشد.

افرادی که اضافه‌وزن چندانی هم ندارند، باید با یک رژیم غذایی اصولی و کم‌کالری در کنار فعالیت بدنی مناسب در طول روز، وزن خود را پایین بیاورند و با روی آوردن به مصرف داروهای شناخته و ناشناخته، سلامت خود را به خطر نیندازند. این افراد می‌توانند فیبرهای غذایی بیشتری مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها را به جای قرص‌های لاغری در برنامه روزانه خود قرار دهند و مطمئن باشند که با این کار، هم سلامتشان بیشتر حفظ می‌شود و هم زودتر به نتیجه دلخواه که همان تناسب اندام است، می‌رسند.

عوارض مصرف متفورمین

هرچند عارضه مصرف متفورمین (metformin) نسبت به داروهای مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگانی که با هدف لاغری آن را می‌خورند، باید بدانند که چاقی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر مانند کم‌کاری تیروئید یا پرکاری غدد فوق‌کلیوی باشد و مصرف خودسرانه دارو، این بیماری‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌می‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بیشتر سلامت با پیشرفت بیماری می‌شود. از طرف دیگر، مصرف خودسرانه متفورمین می‌تواند باعث ایجاد برخی عوارض گوارشی مانند: تهوع، استفراغ، ‌درد شکم، اسهال و تغییر اجابت مزاج شود. ضمن اینکه مصرف خودسرانه این دارو در افرادی که نارسایی کلیه و درجاتی از افزایش کراتینین خون دارند، بسیار خطرناک است بنابراین نباید آن را بدون تجویز پزشک مصرف کرد.

خانم ۳۱ ساله‌ای در رابطه با قرص متفورمین می‌گوید: تمایل دارم وزن خود را پایین بیاورم ولی با ورزش نمی‌توان سریع به نتیجه رسید ضمن اینکه در کنار ورزش باید یک رژیم غذایی خاص هم داشت و به همین دلیل به انواع و اقسام دارو فکر کردم و به این نتیجه رسید که شاید متفورمین برای کاهش وزن مناسب باشد.قرص متفورمین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند و اضافه وزن دارند تجویز می‌شود،‌ با این استدلال به مصرف این قرص روی آوردم، ولی خیلی سریع مصرف آن را کنار گذاشتم چون با مشورت پزشک متوجه شدم عوارض این دارو برای من بسیار زیاد است و نباید از آن استفاده کنم.

هشدار مهم:

هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *