خانه > اسرار خانه داری > تکنیک های تقویت صدا و حنجره برای خوانندگی

تکنیک های تقویت صدا و حنجره برای خوانندگی

منظور از حنجره و صدای قوی، صدای بلند یا فریاد نیست، بلکه منظور حنجره و صدایی می باشد که پرقدرت و پر نیرو است. که اگر برنامه ای را اجرا کرد، خسته نشده و تواناییش را از دست ندهد. بعضی اشخاص با وجود داشتن صدای پرطنین و پرحجم، بعد از مدتی آواز، تارهای صوتی آنها از کار می افتد و توانایی انجام فعالیت بیشتر را از دست می دهند. برعکس افرادی هم هستند که با وجود صدای کم حجم و نازک، دارای حنجره ی پرقدرت هستند. به طوری که تارهای صوتی آنها به زودی از کار نمی افتد و می توانند سالها آواز کنند…

تکنیک های تقویت صدا و حنجره برای خوانندگی

تکنیک ها و روش های تقویت صدا

پس خواننده ی خوب کسی است که بتواند مجلس را تا آخر به تنهایی اداره کند. که این خصوصیت حاصل سالها مجلس داری و کسب تجارب گوناگون می باشد، که به خصوصیتهای فردی نیز از قبیل بنیه ی جسمانی، بزرگی قفسه ی سینه، بزرگی حفره های بینی و دهان، حالت جمجمه و …بستگی دارد.

حنجره ی انسان و تارهای صوتی مانند دیگر اعضای بدن از تعدادی ماهیچه و عضله تشکیل شده است. همانطور که هنگام ورزش، ابتدا بدن خود را گرم می کنید و بعد تمرین را به اوج می رسانید، در خواندن هم باید اول عضلات حنجره را گرم و نرم کنید. اگر از همان اول با صدای بلند شروع کنید، مطمئن باشید که پس از مدتی به تارهای صوتی شما لطمه خواهد خورد. پس سعی کنید حتی الامکان تمرینات زیر را جهت تقویت حنجره و صدایتان انجام دهید:

فک پایینی را شل کرده سپس از راه دهان نفسهای کوتاه و سریع بکشید و کم کم بر سرعت آن بیفزایید. البته نفسها نباید از راه تنگی گلو باشد بلکه باید از پرده ی دیافراگم شکم باشد. این تمرین باعث قوی شدن عضلات زیر فک و اطراف گلو و شکم می شود. چون هنگام خواندن فشار زیادی به این عضلات وارد می شود.چانه را به سینه بچسبانید به طوری که وزن سر، روی چانه افتاده باشد در این حالت چند مرتبه دهانتان را باز و بسته کنید به طوری که سرتان همراه این حرکت بالا و پایین رود. سپس مدتی دهانتان را به حالت نیمه باز و راحت استراحت دهید.

دستتان را زیر چانه بزنید و به فرض اینکه چیزی می جوید، دهانتان را مکرّر باز و بسته نمایید. این عمل را چند بار تکرار کنید. این تمرین و تمرین قبلی باعث قوی شدن عضلات چانه، شقیقه و گلو می شود.کشیدن نفس عمیق برای تقویت صدا، به این صورت که هنگام بازدم هوا را آهسته و پی در پی بیرون می دهید و واژه هاییمانند «آه، هو، هی» را تکرار می کنید. عمل بازدم هرچه طولانی تر باشد بهتر است. این عمل را مرتب تکرار کنید تا صدایتان تقویت شود.

برای کشیدن و خوب شدن صدا روش نوک زبانی هم مفید است. به این صورت که قسمت عقب زبان بی حرکت باشد. این حالت را می توان با تلفظ حرفهایی مانند «ر، د، ن» و بقیه حرفهایی که از قسمت جلو زبان تلفظ می شوند، به صورت مسلسل وار(د، د، د) تکرار کنید.اگر می خواهید به صورت تمرینی بخوانید، برای روز اول پانزده دقیقه در نظر بگیرید. پنج دقیقه ی اول را با صدای پائین، پنج دقیقه ی دوم را با صدای متوسط و پنج دقیقه سوم را با صدای بلند بخوانید. بعد از گذشت چند روز مدت تمرین را بیست دقیقه و سپس تا سی دقیقه افزایش دهید.

چه چیزهایی نخوریم؟

ترشی، غذاهای سرخ شده در روغن، چای پر رنگ، آب سرد، آب داغ، بستنی، تخمه، آجیل، چیپس و پفک، سرکه، مواد غذایی که بسیار شیرین یا شور هستند. همچنین استعمال عطریات بیش از اندازه معمول بر روی حنجره شما تاثیر خواهد گذاشت.
خوردن چیزهای داغ به اندازه ای که حلق را بسوزاند و پائین برود بسیار برای حنجره ضرر دارد. همچنین خوردن بیش از اندازه چیزهای سرد به طوری که گلو به درد بیاید برای حنجره مضر است. این دو عامل باعث از بین رفتن ملاحت صدای شما می شوند.

چه چیزهایی بخوریم؟

مواد غذایی که در اینجا از آنها نام برده می شود هم برای تقویت حنجره است و هم برای محافظت از آن. پس این غذاها را بخورید: غذاهای کم چربی و آبکی مانند آش، گوشت آب پز، باقالی پلو، آبگوشت بدون چربی، شیر گرم، دانه صنوبر، مویز، انجیر، شنبلیله، بزرکتان، خرما، ریشه شیرین بیان، بادام (به ویژه بادام تلخ)، نیشکر، سپستان، تخم خیار چنبر، تخم کدو حلوایی، نشاسته، کتیرا ، گلاب قند، ترکیب زرده ی تخم مرغ و شیر و یا زرده ی تخم مرغ و عسل.

این موادی که خدمت شما توصیه می شود برای تقویت حنجره است: ۳ قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ریخته و آن را کاملا به هم بزنید تا اثری از عسل در آن باقی نماند. سپس آن را میل بفرمائید.(عسل آب)
ماده ای به نام صمغ عربی را تهیه کرده و هر شب مقداری از آن را در دهان بگذارید و مانند آدامس از آن استفاده کنید.
در مواقعی که احساس می کنید صدای شما گرفته است این مواد را بخورید: ژله نشاسته، زرده تخم مرغ، تخم مرغ آب پز عسلی، آب شلغم، انجیر خشکی که در شیر جوشیده ریخته شده باشد، مقداری آرد و دارچین را در آب ریخته به هم بزنید و بخورید.

همچنین اگر می خواهید معجزه ای در حنجره تان اتفاق بیافتد حتما این کار زیر را انجام دهید. یک پیاز سالم را شسته و دور تا دور آن را کاملا با یک ورق آلومینیومی بپوشانید و در مایکروفر یا داخل آتش یا درون قابلمه ای قرار دهید. و بعد از سرد شدن میل بفرمایید. اگر در هر هفته یک بار این کار را انجام دهید به طور شک همیشه صدایی صاف، زلال و بدون خش خواهید داشت!
خوردن موادی که ویتامین ث (C) دارند بسیار توصیه می شود. از جمله مواد غذایی که ویتامین ث فراوانی دارند می توان به پرتقال، کیوی، سیب، لیمو ترش، سبزیجات، سیب زمینی و… اشاره کرد.

هنگامی که آب می نوشید بهتر است چندین قطره آب لیموی تازه در آن بریزید و بعد میل بفرمائید.
مسواک زدن یکی از اصول اساسی برای محافظت از حنجره است. رعایت بهداشت دهان و دندان را بنمایید. و در صورت رعایت نکردن ارتفاع صدای شما یا همان تون صدای شما به مقدار قابل توجهی پائین خواهد آمد.
بعد از بیدار شدن از خواب قبل از خوردن چیزی مقداری آب نمک را در حلق غرغره نمایید.

برای بم شدن(زبر شدن) صدا چکار کنیم؟

خوانندگی با صدای بم همشه طرفداران خاص خودش را داشته است . برای بم شدن صدا می بایست مدتی از خواندن با صدای بلند دوری کنید. انجیر تر یا خشک، مویز به ویژه مویزی که در روغن بادام خیس شده باشد بخورید.
اگر زبری از بریده شدن زبان کوچک باشد باید آب انگور را با عسل بجوشانید تا کف کند سپس کف آن را گرفته و با آب گرم قاطی کنید و ابتدا غرغره سپس تناول نمایید.

در حال سرماخوردگی به هیچ وجه نخوانید. و تا زمانی که سرماخوردگی در سینه وجود دارد در صورت آواز اصلا اوج نگیرید.
سعی کنید همیشه حنجره تان را مرطوب نگه دارید.
خوردن آبلیمو، ترشی و سرکه در حال گرسنگی صافی صدا را از بین می برد. اما اگر در بین غذا خورده شود چه بسا باعث تقویت صدا هم بشود.

نکاتی برای حفظ حنجره و خوانندگی

این ها یک سری از تجربه ها و خونده های من هست و دوست دارم با شما در میون بذارم …

کلا چند روز استراحت کامل دادن به صدا می تونه اثرات خوبی داشته باشه … مخصوصا اگه شک دارین که بهش خیلی فشار اومده .صبح ها معمولا یه مقدار داخل گلو مخاط هست و یا حنجره هنوز بستست و گلو نرم نیست بنابراین صبح کمتر بخونین
خواننده ها آب خیلی بیشتر باید بخورن کلا اول صبح که پا می شین باید آب بخورین تا خیلی از ارگان های بدن باز بشن …
یه چیز خیلی خیلی مهم اینکه ورزش های تنفسی خیلی تو صدا تاثیر دارن اصلا کار گرم کردن صدا رو دارن هم مسیر هوای سینه به گلو و بینی رو باز می کنن و هم کلا ورزش خونرسانی می کنه کلا خیلی خوبه …ورزش های تنفسی … مثلا یه خورده پروانه اول صبح آدم بزنه بعد یه دوش بگیره (هم آرام بخشه هم بخار آب هست ) خیلی خوبه …من خودم قصد دارم اینا رو انجام بدم …

الکل نخورین و سیگار نکشین راستش قلیونو دقیق نمی دونم ولی اونم بده …. الکل که کلا بدنو شل می کنه حنجره رو هم شل می کنه بنابراین بعد از خوردنش بهتره به صدا خیلی فشار نیارین…اما بدتر از اون سیگاره …سیگار مخاط گلو و حنجره رو خشک می کنه و کیفیت صدا رو کم می کنه و محدوده ی صدا رو هم کاهش می ده یه خورده صدا رو بم می کنه ……اما اگه سیگار می کشین این نکته رو رعایت کنین که هرگز بعد از خوندنه زیاد و فشار آوردن سریع سیگار نکشین چون ممکنه باعث گره رو تارهای صوتی و خدای نکرده سرطان حنجره بشه …بهتره یک ساعتی به حنجره مهلت بدین تا مخاط هاش به حد معمول برسه ….

بخار آب خیلی خوبه حنجره نیاز داره مرطوب باشه این که با بینی نفس می کشین هوا مرطوب می شه و از حنجره رد می شه …. اگه مشکلی دارین که باعث می شه شب با دهان نفس بکشین (مثل انحراف بینی و …)اونو برطرف کنین ….
قرص ویتامین e واسه نرم کردنه حنجره هم خوبه … البته نمی شه گفت معجزه می کنه و هر روز مصرف کنین ولی کسایی که بیماریه حنجره می گیرن یکی از قرصای کمکی همینه…

آب نمک قرقره کردن خوب نیست و به جز نمک هر کسی ممکنه به یه سری چیزا حساسیت داشته باشه مثلا آب دریا یا مثلا یک ادویه که اونو مصرف نکنه خوبه…آب سرد هم گلو رو سفت می کنه ولی با حنجره کاری نداره …پس قبل از خوندن نخورین…
استراحت کم می تونه باعث بشه حنجره خیلی استراحت نکنه …پس به اندازه ی کافی استراحت کنین…
سعی کنین موقع خوندن درک درستی داشته باشین از اینکه صدا از کجا بیرون میاد ، از کجا نفس می گیرینو به کجا فشار میارین ….نباید خیلی فشار رو گلو باشه سفت نکنین فک و گردنو …مگر در گام های بالا که خودکار یه خورده فشار تو بعضی جاها بیشتر می شه …

صدا با گذشتن از حنجره به بینی و دهان و نرم کام داخل دهان و .. رنگ و حجم می گیره … پس تمرین کردن این که صدا تونو درست بدین بیرون خیلی خوبه و ممکنه رنگ صداتونو خیلی تغییر بده … مثلا اگه تو دماغی می شه خیلی جاها می تونین کمی برطرفش کنین ….کلاس آواز شاید بهتون کمک کنه که خیلی چیزا رو یاد بگیرین …،، البته خیلی ها هم بدون کلاس مادرزادی خیلی چیزا مثل تحریرو ویبره های خوب رو انجام می دن….
آرامش بدن رو صدا هم تاثیر داره ….

حتما چیزی که از خواننده های دیگه واسه تمرین می خواین بخونین رو با صدای خودتون بخونین مثلا با بم کردن و زیر کردن یا تو دماغی کردن و … صدا ، صداتونو شبیش نکنین …بجاش از توانایی های خودتون استفاده بکینین…
شربت آب و عسل و آبلیمو هم برای سرماخوردگی هم برای کمی باز کردنه صدا خوبه هم کلا عسل آرامبخشه ….تو یه لیوان آب گرم یه قاشق عسل بریزین بعد از خوب هم زدن چند قطره آبلیمو بریزین و میل بفرمایین ….
اگه سرما خوردین یا سینوزیت دارین خدای ناکرده ، نخونین و بزارین خوب بشه بعد …

رو شخصیت صداتون فکر کنین و شاید بتونین اون رو زیباتر کنید ….

و کلا تو خوندن و خوانندگی همه چی باید به همه چی بیاد دیگه …رنگ صدا و شخصیت و متن شعر و آهنگ و …همه باید به هم بیاد تا یه چیز درست حسابی در بیاد …. الان اکثرا به این چیزا فکر نمی کنن که چی واسه خودشونه ، خیلی ها هر چیزی پیدا می کنن می خونن …به نظر من اون چیزی یه چیز می شه که مربوط به عقیده و شخصیت و … اون خواننده و کلا هنرمند باشه ….من خودم حدود۱ سال بدلیل مشکلات تنفسی در قبل و فشار آوردن زیاد به حنجره التهاب حنجره داشتم و الان داره خوب میشه و خیلی از اینا به خاطر همین تجربه ام از بیماریه …

منبع: دلگرم

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا برای ولادت امام سجاد (ع)

دل نوشته ولادت امام سجاد ای سید الساجدین تو را می جویم از قله های …

9 دیدگاه

  1. سلام میخواستم بدونم تاثیرات بلوغ رو صدا تا چه سنی کاملا رفع میشه و تو این سن چیکار کنم صدام در اینده خوب بشه همین مطالب بالا کافیه؟؟ممنون میشم پاسخ بدین

  2. محمد مهراد

    با سلام می خواستم اگه امکان داره راهی برای اوج خواندن که چگونه هنگام اوج خواندن صدا را خارج کنیم ارائه بدید ممنون میشم

  3. محمد زارع

    من از نظر تنفسی برای خواندن کم نمیارم ولی صدام وقتی بلند میشه حالت خراش میشه چطور باید از بین ببرمش

  4. عالی بود…….
    چند ساله من میخوام صدام خوب شه چون زیاد میخونم ولی همه میگن خفه شو خخخ
    سپاسسسسس خداکنه نتیجه بگیرم

    • کاظم جان خیلی از خواننده های فعلی که روی استیج میخونن مثل فرزاد فرزین اول راه خیلی بی توجهی دیدن اما موفق شدن. شما هم قطعا با پشت کار و کلاس و تمرین موفق خواهی شد.

  5. سلام خسته نباشید من خیلی صدام نازکه و میلرزه میشه یه کمکی کنید لرزش صدام از بین بره و صدام کلفت ترشه ؟؟

  6. سلام.ممنون از مطالب عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *