خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > سه ماهه دوم بارداری و مواد غذایی و مراقبت های لازم

سه ماهه دوم بارداری و مواد غذایی و مراقبت های لازم

سه ماهه دوم بارداری و مواد غذایی و مراقبت های لازم
شما یکی از مهم ترین دوره های بارداری یعنی سه ماهه اول را پشت سر گذاشتید . حالا وارد سه ماهه دوم بارداری می شوید این دوره نیز نیاز به مراقبت های مخصوص به خودش است که در این مطلب از حیاط خلوت به آن ها اشاره شده است .
خبر خوش اینکه در سه ماهه دوم حالت تهوع کمتر می شود ،اشتها و میزان سطوح انرژی فرد به حالت طبیعی بر می گردد ، احساسات و خلق و خوی شما ثبات بیشتری پیدامی کند و خطر سقط از این هفته به بعد به طور محسوسی کاهش میابد.
سه ماهه دوم بارداری یعنی از هفته ۱۴ تا ۲۵ بارداری .
سه ماهه دوم بارداری
مواد غذایی مورد نیاز در سه ماهه دوم بارداری
آهن موجود در: گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا و سبزی­هایی با برگ زیاد و رنگ تیره.
کلسیم موجود در: لبنیات (شیر، ماست و پنیر) و سبزی­هایی با برگ زیاد و رنگ تیره.
اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در: ماهی­های چرب، چیا سید، فلکسید و غذاهایی که مواد مغذی به آنها اضافه شده است.
منیزیم موجود در: مغزها و دانه­ها، موز و ماست.
ویتامین موجود در: غذاهایی که مواد مغذی به آنها اضافه شده؛ مانند شیر، شیر سویا و غلاتی که مواد مغذی به آن اضافه شده است؛ همچنین در ماهی­های چرب و زرده تخم مرغ.
فولیک اسید موجود در: لوبیا، میوه، سبزی­هایی با برگ زیاد و ویتامین­های زمان بارداری.

شما در این مدت نیاز بیشتری به کالری دارید. لازم نیست کالری مورد نیاز خود را بشمارید، فقط حواس­تان به گروه­های مختلف غذایی باشد.

تمرینات و ورزش­های دوره دوم بارداری:
حالا که در سه ماه دوم خود هستید، به این نکات توجه فرمایید:
قبل از هر حرکتی از دکتر خود اجازه بگیرید. حرکاتی را انجام دهید که حس خوبی به شما و بدن­تان می‌دهد تا انرژی بیشتری از تمرینات بگیرید. همچنین با این روش می‌توانید شب‌ها بهتر و راحت‌تر بخوابید. در این دوره و دوره بعد نیاز دارید کمر خود را قوی‌تر کنید تا بتوانید به آن تکیه دهید. حرکات یوگا هم به شما کمک می‌کند تا تحمل خود را بالا ببرید، ماهیچه‌های خود را تقویت کنید و تمرکزتان را نیز بیشتر کنید.
در این دوره تنها ورزش‌هایی منع دارد که مدت زمان آنها طولانی است و در آن حین نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید. در آخر این که حتما هر از گاهی به پشت بخوابید و سعی کنید تمرکز کنید ببینید چه تمرین و ورزشی را برای کدام قسمت بیشتر نیاز دارید و همان کار را انجام دهید.

هرگزهنگام ورزش اجازه ندهید که ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از ۱۴۰ بار در دقیقه فراتر رود. اینکار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌تر شود.

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۴ بارداری
احتمال سقط جنین در شما بسیار کم شده است و دوم اینکه در اکثر خانم های باردار عوارض اولیه بارداری (مانند تهوع صبحگاهی) از بین می روند. با این حال در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می گیرد. همچنین بسیاری از زوج ها در سه ماهه دوم شاهد افزایش میل جنسی خواهند بود زیرا حالت تهوع کاهش یافته و انرژی بدن افزایش می یابد بنابراین باید درباره این موضوع، آموزش های لازم را ببینند.مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۵ بارداری
احتمالا شما تا کنون حدود دو کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده اید. اگر میزان اضافه وزن شما کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است، خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانم های باردار با یکدیگر متفاوت است. اگر دچار گرفتگی بینی شدید، می توانید آن را هم از جمله عوارض بارداری فرض کنید. ممکن است بیشتر دچار سرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرک مانند دود سیگار و گرد و غبار دوری کنید. برای بهبود وضعیت منافذ بینی شب ها از بخارساز یا مرطوب کننده های هوا استفاده کنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین می توانید از قطره نمکی بینی یا کلرور سدیم استفاده کنید.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۶ بارداری
به علت کاهش شدید احتمال سقط جنین پس از هفته چهاردهم شما نگرانی چندانی نسبت به سلامت کودک خود نخواهید داشت. اولین حرکت های کودک ممکن است مثل لرزش حرکت حباب های هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده به نظر بیایند. در هفته های بعد شما مطمئنا لگد زدن کودک را احساس خواهید کرد.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۷ بارداری
با اضافه وزنی که در ناحیه بالا و جلوی بدن خود پیدا کرده اید، ممکن است گاهی اوقات در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهید. کفش های پاشنه بلند خود را کنار بگذارید و از کفش های پاشنه کوتاه استفاده کنید تا احتمال زمین خوردن تان کاهش یابد. حتما در هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید. برای حفاظت بیشتر، کمربند ایمنی را از کنار ران و باسن خود عبور داده و قفل آن را زیر شکم خود محکم کنید. کمربند ایمنی نباید از روی شکم شما بگذرد بلکه باید یک قسمت از بالا و قسمت دیگر از زیر شکم عبور کند.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۸ بارداری
با افزایش اشتها و اندازه دور کمر، پوشیدن لباس های گشادتر و راحت تر برای شما ضروری به نظر می رسد. به دنبال لباس های بارداری که مناسب شکم برآمده شما باشند، بگردید. ممکن است شنیده باشید که در ۶ ماه آخر بارداری بهتر است به طرف چپ بخوابید. علت آن این است که اگر به پشت بخوابید رحم شما به استخوان لگنی فشار می آورد به ویژه این فشار به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می شود که مسوولیت بازگرداندن خون از اندام های تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد. در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما کمتر از معمول خواهد بود. در صورتی که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید، به سرعت بلند نشوید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۱۹ بارداری
در صورتی که تا به حال آزمایش سونوگرافی انجام نداده اید، احتمالا این آزمایش را در این سه ماهه (معمولا بین هفته های شانزدهم تا بیستم) انجام خواهید داد. این آزمایش بدون درد به پزشک شما کمک خواهد کرد تا ببیند که شما چند جنین در شکم خود دارید، وضعیت رشد کودک شما را ارزیابی کند، برخی عیوب مادرزادی احتمالی را چک کند، جفت و بند ناف را بررسی کند و اینکه آیا تاریخ تعیین شده برای تولد کودک شما دقیق است یا خیر.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۰ بارداری
شما ممکن است در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشید. این درد خطرناک نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامه پیدا کند یا شدید و پایدار شود، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین ممکن است اخیرا تغییراتی در پوست خود مشاهده کرده باشید. آیا کف دست های شما قرمز شده اند؟ لازم نیست نگران چیزی باشید. این اتفاق در اثر افزایش میزان هورمون استروژن است. همچنین مشاهده لکه های تیره رنگ در بعضی قسمت های پوست در دوران بارداری معمول است که در اکثر خانم ها پس از زایمان به سرعت از بین می رود. بهتر است خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید. هنگامی که می خواهید از منزل خارج شوید لباس کامل بپوشید. از کلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده کنید. عینک آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلول ها یا کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۱ بارداری
شما ممکن است به دلیل کشیده شدن پوست شکم و پستان هایتان گاهی اوقات احساس خارش کنید. اگر پوست شما خشک است، مرطوب نگه داشتن آن می تواند در رفع این عارضه به شما کمک کند. همچنین ممکن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش یافته باشد یا احساس خشکی چشم و یا اینکه چیزی وارد چشم شده است، داشته باشید. برای بهبود وضعیت خود می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید. برای اکثر خانم های باردار بین هفته های بیست و چهارم تا بیست و هشتم یک بار تست غربالگری گلوکز انجام می شود. این آزمایش مشخص می کند که آیا دچار دیابت دوران بارداری شده اید یا خیر. در صورتی که نتیجه آزمایش قند خون شما مثبت باشد به این معنی نیست که شما به دیابت دوران بارداری دچار شده اید بلکه باید تست تحمل گلوکز بدهید تا معلوم شود که آیا مشکلی دارید یا خیر. همچنین آگاهی از نشانه های زایمان زودرس می تواند برای شما مفید باشد. در صورت مشاهده افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یا خونی باشند به سرعت با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۲ بارداری
اگر بارداری را با لاغری و کسر وزن آغاز کرده اید، شاید لازم باشد که کمی بیشتر وزن اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که آهن به میزان کافی مصرف می کنید زیرا در دوران بارداری بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۳ بارداری
به دلیل افزایش تولید چربی در بدن شما، ممکن است آکنه یا جوش روی پوست شما ظاهر شود. در این صورت روزی دو مرتبه پوست خود را با آب و صابون ملایم بشویید اما دقت کنید که بدون تجویز پزشک از هیچ گونه داروی خوراکی یا پمادهای موضعی استفاده نکنید. اکنون شما در معرض ابتلا به واریس هستید، به ویژه اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. مشکل سیاهرگ های واریسی در هر بارداری شدیدتر می شود. در صورتی که پاهای شما درد می کنند، هر روز صبح جوراب های مخصوص بارداری را بپوشید. یک پیاده روی سریع در طول روز نیز می تواند موثر باشد.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۴ بارداری
می توانید به پهلوی چپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرند. ممکن است نشانه های کشیدگی را روی پوست خود مشاهده کنید. بعضی از خانم های باردار دچار این عارضه نمی شوند اما تقریبا روی پوست نیمی از آنها آثار این کشیدگی ظاهر می شود. اثرات ثابت شده ای از اینکه محلول های طبی و لوسیون ها از بروز این خطوط رنگی جلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد اما می توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند.

مراقبت های سه ماهه دوم – هفته ۲۵ بارداری
اگر در سه ماهه اول دچار سردرد می شدید، این سردردها احتمالا کمتر شده اند. در واقع برخی از خانم ها در اوایل دوران بارداری دچار سردرد می شوند که علت آن می تواند تغییر میزان هورمون ها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یا گرفتگی سینوس ها باشد.

گردآوری: حیاط خلوت
منابع:
هفته نامه سلامت
salamatism.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

برای سفت شدن شکم بعد از زایمان چکار کنیم ؟

۹ روش برای سفت‌کردن شکم بعد از بارداری صاف و سفت شدن شکم بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *