خانه > زیبایی و آرایشی > همه چیز درباره لیزر موهای زائد با آی پی ال (IPL)

همه چیز درباره لیزر موهای زائد با آی پی ال (IPL)

تقریبا اکثر خانم ها از داشتن موهای بدنشان احساس خوبی ندارند و همواره یکی از چالش های بانوان برداشتن موهای بدن خود جهت زیباتر دیده شدن بوده است. از طرفی روش های قدیمی مثل موم انداختن کاری سخت و آزار دهنده است. بنابراین خانم ها علاقه مند به تکنولوژی روز برای برداشتن موهای زائد خود شده اند و لیزر موهای زائد چند سالی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مطلب از حیاط خلوت همراه ما باشید تا شما را با فناوری جدید لیزر موهای زائد IPL (آى پى ال ) آشنا کنیم.

IPL (آى پى ال ) چیست؟

آی پی ال intense pulse light یعنی سیستم های نور شدید پالسی. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد وجوان سازی پوست و روشن نمودن لک های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) می باشد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. ارزانتر است و سریعتر عمل می کند.

همه چیز درباره لیزر موهای زائد با آی پی ال (IPL)

کاندیدهای مناسب جهت IPL 

دستگاه IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و پوبیس بصورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالس های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آن ها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملا بدون درد است.

عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند.افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زائد به صورت کامل توسط این روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.

دستگاه های آی پی ال Intense pulse light یعنی سیستم های نور شدید پالسی،در اصل لیزر نیستند بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجادمی کنند و در درمان ضایعات پوستی به ویژه از بین بردن موهای زائد بسیار موثر هستند.شرکت پازس گروپ ایران نماینده انحصاری و رسمی ۵ مدل IPL پورتابل, ۵ مدل IPLورتیکال , ۵ مدل E LIGHTپورتابل و ۵ مدل E LIGHT ورتیکال و یک مدل دستگاه ورتیکال I2PLساخت کره جنوبی جمعا ۲۱ مدل ,دارای بیشترین و متنوع ترین نمایندگی محصولات در این رده در ایران می باشد که قدرت انتخاب مراکز درمانی و پزشکان محترم را در جستجوی بهترین محصول با بهترین قیمت بالابرده است.
دستگاههای IPL و E LIGHTروش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد وجوان سازی پوست و روشن نمودن لکهای صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) میباشد.دستگاه , ELIGHT ,IPL لیزر نیستتد اما کارایی و عملکرد مشابه دارند.ارزانتر هستند و سریعتر عمل می کنند.ضمنا دستگاه E LGHTبدلیل داشتن RFهمراه نسبت به IPLتک بهتر وسریعتر عمل می کندو در درمان موهای زاید سفید و کرکی شکل از IPL بهتر عمل می کند.

دستگاه ELIGHT ,IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت ، پاها ، پشت و پوبیس بصورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالسهای نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آنها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملا بدون درد است. عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند.کاندیدهای مناسب جهت IPL افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند ، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار میدهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زائد به صورت کامل توسط این روش را دارند ، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.

دستگاههای ELIGHT وIPL در موارد زیر کاربرد موثری دارد:

۱-درمان دایمی موهای زائد
۲-پوستهای خشک با چروک ریزسطحی و جوانسازی پوست
۳-افرادی که قرمزی پوست گونه و بینی دارند
۴- آکنه های ملتهب و قرمز
۵-پوستهای چرب با منافذ باز
۶-قرمزی پس از بهبود جوش
۷-کک ومک وآسیب های پوستی ناشی از آفتاب
۸-روزاسه
۹-تالنژکتازی
۱۰-اسکارهای(فرورفتگی) ناشی از جوش

دستگاه IPL به حفظ شفافیت پوست کمک می کند.گزینه های زیادی برای بهتر نمودن ظاهر پوست از کرمها و لایه بردارها گرفته تا میکرودرم و لیزر وجود دارد.آیا تمام این روشها می توانند بدون اختلال در فعالیتهای روزانه ،بهبودی را تضمین کنند؟

راه حلی که IPL با استفاده از جوانسازی با نور ارائه می دهد :

نتایج حاصل از کاربرد دستگاه IPL در جوانسازی پوست به راحتی دیده می شود.همه صورت را درمان می کند نه فقط نواحی کوچک را .بیمار می تواند بلافاصله به فعالیتهای روزانه خود برگردد بصورت تدریجی ظاهری طبیعی را ایجاد می کند نتایج آن دراز مدت باقی می ماندجوانسازی پوست با IPL موثرترین درمان در تمام گزینه هاست. IPL می تواند بیماریهای پوستی زیادی را همزمان درمان کند.این روش درمانی روی قرمزیهای پوست که ناشی از عروق خونی بوده ولکه های رنگی نظیر فرکل و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند موثر می باشد.همچنینIPL گردن و دستها را که اغلب آسیب ناشی از نور خورشید در آنها بیشتر دیده می شود ،درمان می کند.

پزشک برای هر بیمار جدید برنامه درمانی خاصی را بر اساس نوع و شدت مشکل تعیین می کند. بطور میانگین در یک دوره سه هفته ای چهار تا شش جلسه درمان توصیه می شود.هر جلسه معمولا ۲۰ دقیقه طول کشیده و بیمار بلافاصله به فعالیت طبیعی خود بازمی گردد.با IPL نتیجه درمان طبیعی و ماندگاری آن طولانی خواهد بود.بیمار چه انتظاری موقع درمان داشته باشد.
قبل از شروع درمان، معمولا یک لایه ژل سرد روی ناحیه مالیده شده و بیمار از عینک محافظ استفاده می کند.طی درمان پزشک هندپیس را به آرامی روی پوست حرکت می دهد.نور بصورت پالسهای کوچک به پوست می رسد و معمولا بدون ناراحتی می باشد.گاهی اثرات درمان مثل قرمزی طی یک تا دو ساعت بر طرف می شود.در اکثر موارد صورت درمان می شود اما می توان گردن ،قفسه سینه و دستها را نیز درمان کرد. لایه سطحی پوست را درمان می کند در حالیکه انرژی به بافتهای عمقی تر می رسد.هم اکنون مطالعات بالینی انجام می شود تا تاثیر این انرژی را روی ساخت کلاژن مشخص نماید،چون به سفت و کشیده شدن پوست کمک می کند.

چگونه دستگاههای IPL و E LIGHT شرکت پارس گروپ ضایعات عروقی را درمان می کند؟

بالا رفتن سن،قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر می تواند باعث شکنندگی در مویرگها و عروق خونی صورت شده و ضایعات عروقی ایجاد کند که تلانژکتازی ( telangiectasias ) نام دارد .این اتفاق عروق عنکبوتی (spider ) را پدید می آورد.گاهی شکنندگی مویرگها باعث ایجاد قرمزی یا اریتم در پوست و خجالت افراد در جامعه می شود. روزآسه بیماری پوستی شایعی است که با قرمزی پوست مشخص می شود.تمام این بیماریها بخوبی به IPL پاسخ می دهند.برای ضایعات عروقی پاها IPL و Nd-YAG laser با هم می توانند روی این ضایعات کار کنند.طی درمان نور IPL و لیزر توسط خون داخل عروق کوچک جذب شده ،عروق را گرم و تخریب می کند.با گذشت زمان عروق تخریب شده دوباره جذب و ناپدید می شوند.همچنین می توان از IPL در درمان واریس که عمقی تر است استفاده شود.

چگونه دستگاه IPL ضایعات عروقی را درمان می کند؟

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر می تواند باعث شکنندگی در مویرگ ها و عروق خونی صورت شده و ضایعات عروقی ایجاد کند که تلانژکتازی (telangiectasias) نام دارد. این اتفاق عروق عنکبوتیرا پدید می آورد. گاهی شکنندگی مویرگها باعث ایجاد قرمزی یا اریتم در پوست و خجالت افراد در جامعه می شود. روزآسه بیماری پوستی شایعی است که با قرمزی پوست مشخص می شود. تمام این بیماری ها به خوبی به IPL پاسخ می دهند. برای ضایعات عروقی پاها IPL و Nd-YAG laser با هم می توانند روی این ضایعات کار کنند. طی درمان نور IPL و لیزر توسط خون داخل عروق کوچک جذب شده،عروق را گرم و تخریب می کند. با گذشت زمان عروق تخریب شده دوباره جذب و ناپدید می شوند. همچنین می توان از IPL در درمان واریس که عمقی تر است استفاده شود.

دستگاه Ipl و جوانسازی پوست

دستگاه IPL به حفظ شفافیت پوست کمک می کند. گزینه های زیادی برای بهتر نمودن ظاهر پوست از کرم ها و لایه بردارها گرفته تا میکرودرم و لیزر وجود دارد. آیا تمام این روشها می توانند بدون اختلال در فعالیتهای روزانه ،بهبودی را تضمین کنند؟

راه حلی که IPL با استفاده از جوانسازی با نور ارائه می دهد :

  •  نتایج حاصل از کاربرد دستگاه IPL در جوانسازی پوست به راحتی دیده می شود.
  • همه ی صورت را درمان می کند نه فقط نواحی کوچک را.
  •  بیمار می تواند بلافاصله به فعالیت های روزانه ی خود برگردد
  •  بصورت تدریجی ظاهری طبیعی را ایجاد می کند
  •  نتایج آن دراز مدت باقی می ماند

جوانسازی پوست با IPL موثرترین درمان در تمام گزینه هاست. IPLمی تواند بیماری های پوستی زیادی را همزمان درمان کند. این روش درمانی روی قرمزی های پوست که ناشی از عروق خونی بوده ولکه های رنگی نظیر فرکل و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند موثر می باشد. همچنینIPL گردن و دست ها را که اغلب آسیب ناشی از نور خورشید در آنها بیشتر دیده می شود، درمان می کند.

لازم به ذکر است دو نوع پیری وجود دارد، ذاتی و بیرونی. پیری ذاتی اجتناب ناپذیر است، همانطور که سن ما افزایش می یابد، به طور طبیعی پوست نازکترو خشکتر می شود. کاهش مقدار کلاژن انعطاف پذیری پوست را کمتر می کند. هرچه انعطاف پذیری پوست کمتر شود، ممکن است چین و چروک های عمیقتری شروع به ظاهر شدن نمایند. سرعت این وقایع را برای هر فرد ژنتیک او تعیین می کند. این روند ابتدا بین سنین ۳۰ تا ۳۵ سال قابل توجه هستند. پیری بیرونی یا اکتسابی بخاطر قرار گرفتن پوست در معرض محیط ایجاد می شود. پیری بیرونی عامل اساسی در پیرتر یا جوانتر بنظر رسیدن فرد نسبت به سن طبیعی می باشد.قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک فاکتور مهم در پیری بیرونی می باشد. پیری ناشی از نور زمانی رخ می دهد الاستین و کلاژن تخریب شده جایگزین نشده و موجب پیدایش خطوط ریز و چروک می شود. همچنین پیری ناشی از نور باعث تغییرات رنگی به همراه گسترش ضایعات سنی و قوام ناخواسته پوست می گردد.

 

شیوه زندگی نیز در پیری بیرونی مهم است. کشیدن سیگار در تخریب الاستین و کلاژن دخیل بوده و قابلیت ترمیم بدن را مختل می کند. ساده ترین راه برای دیدن تفاوت بین پیری درونی و بیرونی، مقایسه پوست صورت و دست وگردن که معمولا در معرض نورخورشیداست با به عنوان مثال پوست پستان یا قسمت داخلی بازو می باشد.پزشک برای هر بیمار جدید برنامه درمانی خاصی را بر اساس نوع و شدت مشکل تعیین می کند. بطور میانگین در یک دوره سه هفته ای چهار تا شش جلسه درمان توصیه می شود. هر جلسه معمولا ۲۰ دقیقه طول کشیده و بیمار بلافاصله به فعالیت طبیعی خود بازمی گردد. با IPL نتیجه درمان طبیعی و ماندگاری آن طولانی خواهد بود.

بیمار چه انتظاری موقع درمان داشته باشد؟

قبل از شروع درمان، معمولا یک لایه ژل سرد روی ناحیه مالیده شده و بیمار از عینک محافظ استفاده می کند. طی درمان پزشک هندپیس را به آرامی روی پوست حرکت می دهد.نور بصورت پالس های کوچک به پوست می رسد و معمولا بدون ناراحتی می باشد. گاهی اثرات درمان مثل قرمزی طی یک تا دو ساعت بر طرف می شود. در اکثر موارد صورت درمان می شود اما می توان گردن، قفسه سینه و دستها را نیز درمان کرد.

IPL لایه سطحی پوست را درمان می کند در حالیکه انرژی به بافتهای عمقی تر می رسد. هم اکنون مطالعات بالینی انجام می شود تا تاثیر این انرژی را روی ساخت کلاژن مشخص نماید، چون به سفت و کشیده شدن پوست کمک می کند.

********************************************

بیست نکته درباره کاهش موهای زائد یا ناخواسته توسط لیزر و IPL

۱- رنگدانه‌های ملانین در پوست و موی ما اشعه‌ خورشید را جذب، و از این طریق بدن و پوست ما را محافظت می‌کنند. این رنگدانه‌ها بهترین هدف برای اشعه لیزر در درمان موهای ناخواسته می‌باشند.

۲- لیزر‌های مختلفی در درمان موهای ناخواسته استفاده می‌شود: لیزر الکساندرایت و دیود که در پوست‌های روشن بهتر عمل می‌کنند و لیزر‌های ان- دی/ یگِ با طول موج بلند (Nd: YAG Laser Long Pulsed)که در پوست های تیره ایمن‌تر و بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از دستگاه های IPL و Elightایلایت که با سیستم فلش لامپ زنون کار می کنند به تازگی رواج یافته است. مزیت آنها این است که بسیار سریع تر عمل می کنند، ارزان تر هستند و علاوه بردرمان موهای زائد در درمان لک های پوستی و ضایعات عروقی و جوانسازی پوست هم موثرند.

۳- با توجه به پیشرفت در ساخت تجهیزات لیزری تقریباً لیزرها عوارض شدید و غیر قابل پیش‌بینی خاصی را ایجاد نمی‌کنند. لیزر در واقع طیف خاصی از نور است که تقویت شده و بصورت موازی و هم‌فاز تابانده می‌شود. در لیزرهای مورد استفاده برای موهای ناخواسته، طیف خاصی از نور لیزر با عمق نفوذ ۲ تا ۳میلی‌متر به زیر پوست، صرفاً ملانین موجود در ریشه مو را هدف گرفته و متعاقب آن ریشه مو را تخریب می‌کنند و معمولاً به بافت‌های مجاور آسیبی نمی‌رسد.

۴- در افراد با پوست روشن و موهای تیره و ضخیم احتمال کاهش موهای ناخواسته (بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد کننده)، بعد از جلسات درمانی حدود ۸۰ درصد است. موهای باقی‌مانده، اغلب نازک‌تر و روشن‌تر می‌شوند.

۵- در افراد با موهای تیره، ضخیم و با تراکم زیاد، ممکن است درد و سوزش در هنگام کار با لیزر ایجاد شود.

۶- معمولاً تأثیرات اولیه لیزر بر موهای ناخواسته تا دو هفته بعد از انجام لیزر مشاهده می‌شود. بعد از این زمان موها سست شده و می‌ریزند. در هر بار تکرار لیزر، موها نازک‌تر و تراکم موها کم‌تر می‌شود تا در نهایت در پایان جلسات درمانی، اکثر موهای ناخواسته از بین می‌روند.

۷- کاهش موهای ناخواسته توسط لیزر، به حضور مو در کانال مو وابسته است. بنابراین بدون رویش مجدد موها در منطقه درمان، لیزر مجدد موثر نخواهد بود. رویش مجدد مو بستگی به چرخه رشد آن دارد. زمان میانگین رشد، ۴ الی ۸ هفته می‌باشد. با توجه به سرعت رویش موها، جلسات لیزر در ناحیه صورت با فواصل ۴ تا ۶ هفته و در اندام‌ها حدود ۸ هفته توصیه می‌شود.

۸- در فواصل لیزر درمانی (تا رشد مجدد موها)توصیه می‌شود که موها صرفاً تراشیده شده و یا از موبر استفاده گردد. توصیه اکید آن است که در این فاصله از کندن موها، بند انداختن و اپیلاسیون خودداری شود، چرا که کندن مو از ریشه با بند، موچین و یا دستگاه‌های مختلف باعث حذف موها در کانال مو و ملانین هدف می‌شود که این امر تأثیر لیزر را بسیار کاهش می‌دهد.

۹- در فواصل لیزر درمانی برای جلوگیری از هرگونه تغییر رنگ پوست (پررنگی و کم‌رنگی) باید از آفتاب پرهیز نمود. اجتناب از آفتاب در زمان قبل و بعد از درمان از تحریک ملانوسیت‌ها و به دنبال آن از تغییرات رنگی پوست جلوگیری می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود که افراد از ۴ تا ۶ هفته قبل و نیز بعد از درمان با لیزر، از نور آفتاب دوری نموده، از ضد آفتاب‌ها بطور منظم و مستمر استفاده نمایند.

۱۰- هر چه موها تیره‌‌تر و ضخیم‌تر و نیز پوست روشن‌تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. اکثر لیزرها بر موهای بور و کم‌رنگ تاثیر کمی دارند و حدوداً می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نمی‌باشند و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند.

۱۱- در حال حاضر هیچ لیزری روی موهای کاملاً سفید تأثیر ندارد. اغلب در این افراد انجام الکترولیز توصیه می‌گردد.

۱۲- محل رویش موهای ناخواسته نیز در تأثیر لیزر و تعداد جلسات آن موثر می‌باشد. برای مثال در صورت، موهای ناحیه چانه نسبت به سایر نقاط، مقاومت بیشتری به درمان توسط لیزر دارند که به تبعِ آن به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز خواهد بود.

۱۳-تقریباً تمام افراد می‌توانند از لیزرها برای کاهش موهای ناخواسته خود استفاده نمایند. گرچه بهترین نتایج در افرادِ با موهای تیره و ضخیم و پوست روشن دیده می‌شود.

۱۴-تفاوتی در سنین مختلف و بین مردان و زنان در استفاده از این سیستم‌ها وجود ندارد.برای دست یافتن به نتایج مناسب جهت کاهش موهای ناخواسته، معمولاً حداقل ۳ تا ۸ جلسه درمان با لیزر مورد نیاز می‌باشد. همچنین جهت جلوگیری از رویش مجدد موها در منطقه تحت درمان، تکرار لیزر هر ۶ الی ۱۲ ماه یک‌بار برای بیشتر افراد الزامی است.

۱۵- گرچه لیزر ایمن است اما در دوران بارداری، با توجه به حساسیت افراد و مسائل قانونی متعاقب آن، بهتر است از لیزر استفاده نشود.

۱۶- مراقبت های بعد از لیزر در صورت درد، سوزش، قرمزی و ورم احتمالی شامل استفاده از کیسه یخ و تجویز کرم‌های استروئیدی می‌باشد.

۱۷- در صورت آسیب‌های اپیدرمال استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدویروس‌ها نیز تحت نظر پزشک معالج توصیه می‌شود.

۱۸- در اکثر افراد عارضه‌ای مشاهده نمی‌شود.اما ندرتاً تغییرات رنگی پوست (پررنگی و کم‌رنگی) مشاهده می‌شود این تغییرات ممکن است برای ماه‌ها باقی بماند ولی تقریباً همیشه موقتی و گذرا می‌باشند. در افراد با پوست روشن این عارضه بسیار نادرتر است.

۱۹- در افراد با پوست تیره ندرتاً سوختگی و یا تاول نیز ممکن است مشاهده شود که قابل درمان و بهبودی می‌باشد.

۲۰- در نهایت باید از لیزرها انتظار واقعی داشت.تبلیغات نادرست و اغراق‌آمیز همه را سردرگم می‌نماید. واقعیت آن است که جلسات متعدد برای کاهش موها توسط لیزر لازم است. در ضمن پاسخ در افراد مختلف نیز متفاوت و لفظ کلمه تضمینی نشانگر ناصحیح بودن تبلیغ در حوزه پزشکی می‌باشد.

********************************************

چند نکته مهم درباره لیزر موهای زائد:

در بسیاری از خانم ها که در نواحی وابسته به هورمون موی زائد دارند (صورت، گردن، دور نوک سینه، بین دو سینه و اطراف و پائین ناف) ممکن است زمینه بیماری های هورمونی وجود داشته باشد مثل تخمدان پر کیست. اینها اغلب سایر علائم اختلالات هورمونی مثل ریزش مو، جوش زدن صورت، چرب و پرتقالی شدن پوست، نازایی را هم دارند.در صورتی که بیمار پریود منظمی داشته، سابقه کیست تخمدان نداشته باشد، برای مدت طولانی تعداد موها ثابت باشد و در خانواده هم سابقه پرمویی وجود داشته باشد و تست هورمونی بیمار هم نرمال باشد بدون دستور دارویی خاص لیزر شروع می شود.

اگر هر یک از علائم فوق الذکر بالا وجود داشته باشد یا ضمن انجام لیزر جواب بیمار کندتر از حد معمول باشد باید به فکر انواع خفیف اختلالات هورمونی بود. که مشاوره با متخصص غدد توصیه می شود و فرد باید تحت نظر پزشک دارو درمانی که طولانی مدت هم هست را شروع نماید. باید توجه داشت که متوسط جلسات لیزر مو در بیمارانی که زمینه هورمونی ندارند ۷ – ۵ جلسه و در بیماران دارای مسائل هورمونی ۲ برابر این مقدار است.درصورت حاملگی، برنزه بودن پوست و مصرف بعضی داروها داشتن سابقه صرع و تشنج انجام لیزر ممنوع می شود .

عوارض لیزر همان عوارض نور است اما این عوارض شایع نیست و شامل سوختگی و لک و ایجاد اسکار می باشد .افراد با سابقه تبخال مکرر باید برای چند روز قبل و بعد از لیزر از داروهای ضد تبخال استفاده کنید. در صورتی که پوست برنزه یا آفتاب سوخته شده باید تا زمان برگشت به رنگ پوست طبیعی خود از انجام لیزر خودداری فرمائید در افراد باسابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید (گوشت اضافه محل زخمها و اسکار عمل) باید با احتیاط انجام شودمصرف ترکیبات حاوی رتینوئیک اسید مثل آکوتان و راکوتان و کرم های حاوی ویتامین آ، کرم های لایه بردار, میکرودرم پیلینگ باید لیزر درمانی عقب بیفتد.

بلافاصله پس از لیزر تراپی روی پوست پماد زینک اکسید استفاده کرده و در بین جلسات لیزر کرم های ضد آفتابهای قوی استفاده کنید و حتی الامکان در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید. می توان در فواصل لیزر تراپی موها را تراشید. توصیه می شود تا زمانی که ناحیه لیزر شده ملتهب است از تعریق زیاد (مثلاً به دنبال ورزش سنگین یا محیطهای بسیار گرم) و شنا کردن خودداری شود تا احتمال جوش زدن محل کم شود .

باید توجه داشت که در فردی که تعدادی موی سفید دارد سایر موهای مجاور هم در آستانه سفید شدن هستند بنابراین صدمه ناشی از لیزر به این موها باعث سفیدتر شدن سریعتر بعضی از آنها می شود اما چون تنها راه از بین بردن موهای زائد در این حالت انجام لیزر قبل از سفید شدن است توصیه می شود هر چه سریعتر لیزر شروع شود.

آیا از بین بردن موهای زائد خطری دارد؟

لیزر و IPL برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال برای درمان موهای زائد به کاررفته و در این سال ها بی خطر بودن آن ثابت شده است. در صورتیکه درمان توسط پزشک آشنا به لیزر و آموزش دیده انجام گردد و تنظیمات دستگاه درست انجام شود، عارضه ای به وجود نمی آید.

آیا درمان موهای زائد با لیزر دردناک است ؟

یکی از مزایای دستگاههای لیزر و IPl و ایلایت Elight معرفی شده در این مقاله آن است که نیازی به استفاده از داروهای بی حس کننده ندارند.زمانی که اشعه لیزر به پوست تابیده می شود تنها سوزش مختصری احساس می شود که آن هم توسط ژل های خنک کننده یا دستگاه های خنک کننده مخصوص به حداقل می رسد. با لیزر های جدید موجود، درمان تمامی نقاط بدن و نواحی حساس نیز به راحتی امکان پذیر است.

چند جلسه درمان مورد نیاز است ؟

تعداد جلسات درمان به ناحیه مورد نظر، تراکم موها و چرخه رشد مو بستگی دارد. چرخه رشد یک فولیکول مو از ۳ مرحله آناژن (مرحله فعال)، کاتاژن (مرحله کندی رشد) و تلوژن (مرحله استراحت فولیکول)تشکیل شده است. اشعه لیزر در مرحله آناژن مو مؤثر است. عواملی نظیر سن، وزن، رژیم غذایی، وضعیت هورمونی و داروها روی چرخه رشد مو تاثیر می گذارند. مطالعات علمی نشان داده اند که در اغلب افراد ۴ تا ۸ جلسه درمان به فواصل ۴ تا ۸ هفته برای بدست آوردن نتیجه مطلوب لازم است. البته تعداد جلسات در هر فرد بسته به وضعیت خاص بدن وی ممکن است متغییر باشد.

هر جلسه درمان با لیزر چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان در هر جلسه به تراکم موها و مساحت منطقه مبتلا بستگی دارد. نواحی کوچک نظیر چانه یا پشت لب در عرض ۱۰ دقیقه درمان می شوند؛ در حالیکه درمان نواحی وسیع تر نظیر ساق پا بیشتر به طول می انجامد. ضمنا دستگاه های معرفی شده در این وبلاگ دارای یک لامپ بزرگ هستند که می توانند در درمان مو های زائد کل بدن زمان را به نصف کاهش دهند. موقع سفارش دستگاه می توانید این لامپ بزرگ را هم علاوه بر دستگاه سفارش دهید.

هزینه درمان با لیزر چقدر است؟

در مقایسه با درمان های سنتی مانند موم (waxing) دستگاهای موکن (Epi Lady)یا کرمهای موبر که باید در تمام عمر فرد استفاده شوند، هزینه ۴ تا ۸ جلسه درمان با لیزر بالا به نظر نمیرسد. هزینه درمان به منطقه ای که درمان می شود بستگی دارد.

چه مناطقی از بدن با لیزر و IPL قابل درمان هستند ؟

به دلیل کیفیت بالای این دستگاه ها تمام نواحی بدن قابل درمان می باشند. نواحی عمده عبارتند از :

صورت شامل پشت لبها – چانه و گردن – گونه ها – دور ابرو – پیشانی – گوش – پستان – وسط سینه – شکم – پشت – زیر بغل – ساعد – بازو – شانه ها – ساق پا – ران – کشاله ران – خط مایو – باسن .

نوع پوست چه تاثیری در درمان دارد؟

در کل لیزر در افرادی که پوست روشن دارند و بر روی موهای تیره و ضخیم مؤثرتر است. مطالعات نشان داده اند لیزر Nd:YAG برای پوست سبزه و لیزر Alexandrite برای پوست روشن تر بهتر اثر می کنند. دستگاه IPL و دستگاه ایلایت Elight موجود توانایی درمان همه پوست ها و مو ها را دارند، فقط در موهای کاملا سفید هیچ دستگاهی تاثیر ندارد. رنگ پوست ایرانی ها بر اساس درجه بندی انواع پوست معمولا سه یا چهار بوده و IPLها و لیزرالکساندرایت و دایود برای رفع مومناسب می باشد.

قبل از درمان با لیزر چه مراقبتهایی لازم است؟

اگر سابقه تبخال دارید و یا مستعد بروز کلوئید (گوشت اضافی در محل زخمهای قدیمی) هستید حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. بهتر است از ۱ ماه قبل تا یک ماه بعد از لیزر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. در طول این مدت نباید از کرم های برنزه کننده یا سالن های مخصوص برنزه شدن استفاده شود. موهای ناحیه مورد نظر را ۲ روز قبل از لیزر اصلاح (shave)نمایید. پس از درمان با لیزر از کرم های مخصوصی که توسط پزشکان تجویز می شود استفاده کنید. به مدت ۳ روز از اصلاح کردن مو ها خوداری نمایید و تا زمانی که قرمزی و حساسیت پوست کاملا بر طرف نشده است از لیف زدن و مالش دادن ناحیه تحت درمان بپرهیزید. تا ۱ ماه پس از درمان باید از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

آیا درمان با IPL عارضه دارد؟

پس از درمان پوست تا چند ساعت مختصری قرمز است ولی پس از مدت یک روز، قرمزی و تورم کاملا از بین می رود درمان با IPL نیاز به هیچگونه آمادگی خاصی ندارد و می تواند در هر زمان از سال انجام شود.

آیا لیزر برای مردان نیز قابلیت استفاده دارد؟

بله. درمواردی که آقایان مایل باشند می توانند در ناحیه خط ریش، گردن، ابروها یا در ناحیه اندام ها و تنه از لیزر استفاده کنند.

آیا لیزر برای موهای طبیعی نیز قابلیت استفاده دارد؟

بله. در موارد تمایل فرد می توان از لیزر برای از بین بردن موهای ناحیه زیر بغل(armpit)، شرمگاه یا موهای ضخیم در اندام ها و تنه استفاده کرد.

میزان کاهش موهای زاید در پایان جلسات چقدر است؟

در پایان جلسات مقدار موهای زائد به میزان ۱۰۰-۸۰% کاهش می یابد.

IPL فتوفاسیال چگونه کار میکند؟

در این نوع وسیله غیر لیزری پزشکی پالس های نرمی از نور مرئی به سطح پوست انتقال داده می شود. طی درمان، پالس های نوری پوست را هدف قرار داده و به طور موثری موجب حذف قرمزی و عروق مویینه شکسته شده پوست، رفع هایپر پیگمانتاسیون(لکه های قهوه ای وتیره صورت) وآسیب های ناشی از نور خورشید، منافذ باز، چین های ظریف و وضعیت های روزاسه ای می شود. تعدادی از افراد درمان شده پیلینگ شیمیایی یا میکرودرم ابریژن را در ترکیب با IPLجهت بهبود نتیجه انتخاب می کنند.

در زمان درمان با IPLچه اتفاقی می افتد؟

درست قبل از درمان با IPLپزشک متخصص، شما را توسط، پوشش چشمی و استفاده از ژل در مناطق تحت درمان محافظت می کند در حین درمان دسته خنک و شیشه ای IPLبه صورت نرم روی پوست شما قرار می گیرد سپس پالس های نوری به سطح پوست منتقل میشوند.تعدادی از افراد در این زمان،دچاراحساس کوتاه و خفیف نیشگون مانند می شوند.

پس از درمان با IPLچه اتفاقی می افتد؟

بلا فاصله پس از درمان با IPLشما ممکن است قرمزی مختصری روی پوست داشته باشید که طی چند ساعت بر طرف می شود. لکه های ناشی از آفتاب و لکه های پیری به طور موقت تیره می شوند و طی ۱ تا ۳ هفته لکه های تیره محو شده وسپس به طور کامل روشن می شوند.

چه زمانی نتایج را خواهیم دید؟

تعدادی از افراد بهبودی واضح را طی درمانهای اولیه مشاهده می کنند. IPLفتوفاسیال موجب بهبودی تدریجی با نتایج عالی طولانی مدت می شود. شما متوجه کاهش قرمزی، فلاشینگ و مویرگ های باز شده خواهید شد. پوست شما از آسیب های ناشی از خورشید، چین های ظریف، منافذ متعدد بهبود پیدا خواهد کرد و پیگمانتاسیون های نامنظم کوچک می شوند. نتایج درمان با IPLبه طور تیپیک پس از یکسال یا بیشتر خواهد بود.

آیا در طی زمان لکه ها و قرمزی آشکار خواهد شد؟

در طی سال های بعد لکه های جدید، در صورت دریافت کافی نور خورشید ظاهر خواهند شد که این ها هم درمان خواهند شد. استفاده از ضد افتاب در خارج از خانه جهت کاهش صدمات ناشی از آفتاب و لکه های جدید و قرمزی مفرط، ضروری میباشد.

لیزر چگونه موهای زائد را تخریب می کند؟

اشعه لیزر به طور اختصاصی رنگدانه ملانین موجود در فولیکول مو را هدف قرار می دهد و با گرم کردن آن باعث تخریب مو می شود، بدون آنکه هیچگونه آسیبی به بافتهای اطراف وارد شود.

آیا از بین بردن موهای زائد خطری دارد؟

لیزر برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال برای درمان موهای زائد به کاررفته و در این سال ها بی خطر بودن آن ثابت شده است. آمار چند ساله مراکز درمانی نشان دهنده آن است که عوارض درمان بسیار نادر و گذرا بوده است.

مزیتهای IPL نسبت به درمانهای دیگر چیست؟

در درمان لیزر و پیلینگ های شیمیایی عمیق، بیماران اغلب ناحیه درمان شده را پنهان می کنند تا تورم وقرمزی پوستشان از بین برود. میکرودرم ابرژن نا همواری های پوست را بر طرف می کند، اما روی تمام ضایعات نظیر قرمزی، برافروختگی و شکنندگی مویرگ ها تاثیرندارد.بالا کشیدن پوست صورت و دیگر اعمال جراحی برای بیماران جوان تر و خانم هایی که زایمان کرده اند و می خواهند به سادگی و بدون صرف زمان بهبودی ظاهر خود را تغییر دهند بسیار تهاجمی هستند.

آیا لیزر در درمان بیماری جوش صورت (آکنه) موثر است؟

منبع نوری IPLبا استفاده از نور و گرما باعث نابودی P. acnesمیشود این تکنولوژی که به فن آوری LHEمعروف است روش نوینی در درمان آکنه محسوب میشود.در یک بررسی که بر روی ۲۰ نفر انجام شد حدود ۸۵ درصد بیماران بهبود بیش از ۵۰ درصد ضایعات آکنه را پس از ۴ هفته لیزر IPLذکر کردند. در یک بررسی دیگر که بیماران ۵ جلسه لیزر به فاصله ۲ هفته داشتند بهبود حدود ۷۰ درصد را در ضایعات التهابی و غیرالتهابی جوش صورت مشاهده شد. از طرف دیگر لیزر IPLدر درمان قرمزی بعد از درمان آکنه نیز بسیار موثر است.برای از بین بردن قرمزی بعد از آکنه شاید یک جلسه IPLنیز کافی باشد.

آیا می دانید چروک ریز صورت و قرمزی پوست و منافذ باز را با لیزرهای پیشرفته جدید بدون استفاده از هیچگونه تزریق و یا نیاز به استراحت و یا پانسمان از بین برد؟

IPLیک روش غیرتهاجمی برای درمان آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و پیری پوست می باشد بدون اینکه آسیبی به سطح پوست برساند.طول موج خاصی از IPLبه طور انتخابی، عروق مویرگی متسع پوست و لکه های قهوه ای ناشی از آفتاب را از بین می برد به علاوه حرارت ایجاد شده در پوست سبب بازسازی کلاژن و سفت تر شدن پوست از عمق می شود IPLبه تنهایی جهت درمان ضایعات رنگ پوست، رفع قرمزی سطح پوست و جوانسازی پوست به کار می رود. جلسات درمانی آن متعدد از جلسه ۳ تا ۶ جلسه است که با فاصله ۳۲ تا ۴ هفته انجام می شود.

IPLجهت درمان مویرگ های باز پوست که باعث قرمزی پوست می شود، لکه های پیگمایی پوست، منافذ باز پوست، چروک ریز، بزرگی غدد چربی پوست، جوش صورت و برخی از اسکارها مفید می باشد. IPLعوارض چندانی ندارد. مختصر قرمزی در محل IPLایجاد می شود که طی چند ساعت بعد از بین می برد. در بعضی موارد که بیمار کک مک تیره داشته باشد ممکن است دلمه کوچکی روی این لکه ها بسته شود که طی چند روز بعد خود به خود می افتد و کک مک ها را کم رنگ تر می کند. هم چنین جهت بهبود اسکازها و فرورفتگی های پوستی و تنظیم ترشح چربی و منافذ پوست می شود.

نحوه کار IPL

یک محفظه فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیک هوشمند، و یک لامپ تولید کننده نور پالسی شده شدید (فیلترشده ضربانی) که طول موجهای ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می کند، در آن تعبیه شده است. یک سیستم ایجاد کننده برودت و سرما که با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط IPLمحافظت می شود. دامنه طول موج های این نور فیلتر شده ضربانی توسط لامپ یاد شده در گستره وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می یابد و طیف آن از ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر است.

تفاوت IPL با لیزر چیست؟

تفاوت نخست در طیف متنوع طول موج ای آن هاست. ساطع و شلیک شدن نور فیلتر شده ضربانی توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده ای، قابلیت ها و توانایی های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوانسازی پوست، در این سیستم ایجاد کرده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موجهای مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، چرا که دستگاه های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می کنند، حوزه عمل محدود و معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می دهند.

تفاوت دیگر IPLبا لیزر، در حوزه کروماتیک های نور یا طیف رنگ هایی است که هر کدام از این سیستم ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک است؛ به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی IPLطیف گسترده و وسیع طول موجی که ایجاد می کند، مولتی کروماتیک بوده و رنگ های متنوع و مختلفی که هرکدام میتوانند ضایعه ای را تحت درمان قرار دهند، به وجود می آورد.

خطرات احتمالی لیزر موهای زائد با IPL

به هنگام کار با IPL ممکن است خطراتی ایجاد کند که با به کار بردن اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز آن جلوگیری کرد. در اثر گذشت زمان و استفاده مستمر از دستگاه، لامپ ایجاد کننده انرژی های نوری فرسوده و کهنه شده و بالطبع مقدار انرژی مورد نیاز درمانی کاهش یافته و پزشک معالج جهت رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی، مجبور به بالا بردن انرژی دستگاه می شود که این اقدام ممکن است باعث التهاب، قرمزی و سوختگی پوست شود. برای پیشگیری از بروز این مخاطره باید در پایان مدت تعیین شده توسط شرکت سازنده، اقدام به تعویض لامپ دستگاه کرد.

منبع: دلگرم

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *