با این اوصاف غلبه بر نفخ شکم از طریق مصرف برخی مواد غذایی به راحتی امکان پذیر است:

افزایش مصرف فیبر:

 نفخ و به همراه آن ابتلا به یبوست باعث افزایش حجم شکم می شود. یک راه برای از بین بردن این عارضه، مصرف بیشتر فیبر از طریق رژیم غذایی است. فیبر منجر به تخلیه مواد زائد از شکم می شود. فیبرهای محلول و نامحلول که در پسیلیوم و سبوس یافت می شوند، وارد روده بزرگ شده و سرعت دفع را افزایش می دهند.

کاهش مصرف سدیم:

 سدیم خود عاملی برای تجمع آب در بدن و افزایش حجم شکم است. بدن ما روزانه به بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم نیاز ندارد. مصرف غذاهای شور را کاهش دهید و در هنگام خرید بسته های غذایی به میزان سدیم روی آنها توجه کنید تا شاهد کاهش سریع حجم شکم باشید.

مصرف پتاسیم:

 مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز و سیب زمینی منجر به تخلیه آب اضافه از بدن می شود. فراموش نکنید زمانی که تعادل سدیم و پتاسیم در بدن به هم می خورد، مایعات اضافی در بدن انباشته می شوند. اگر سدیم بیش از حد طبیعی باشد، آب در بدن انباشته می شود. سیب زمینی متوسط پخته شده با پوست، موز، انبه، اسفناج، و پرتقال را به رژیم غذایی تان به میزان کافی اضافه کنید.

اجتناب از قندهای الکلی:

 شیرین کننده های مصنوعی یا قندهای الکلی که در محصولات رژیمی یافت می شوند، به صورت ناقص هضم خواهند شد. در این میان باکتری های روده این مواد را تخمیر می کنند و باعث تولید گاز یا حتی اسهال می شوند. از مصرف مواد غذایی که روی برچسب آنها سوربیتول، مانیتول، زایلیتول و لاسیتول قید شده، اجتناب کنید تا شاهد کوچک تر شدن شکم خود باشید.

نوشیدن مایعات:

مصرف کافی مایعات، دفع مواد زاید از روده ها را تسریع می کند و از یبوست جلوگیری می نماید. هرچقدر هم تلاش کنید تا سایر نکات بالا را رعایت کرده باشید، با این حال در صورت عدم مصرف مایعات کافی، نتیجه لازم را در کاهش حجم شکم خود دریافت نخواهید کرد. روزانه حداقل ۸ لیوان آب یا سایر مایعات مفید را دریافت کنید؛ مایعاتی که چاق کننده و مضر نیستند؛ مانند آب سبزیجات.

مصرف پروبیوتیک ها:

عدم تعادل در باکتری های مفید روده منجر به بروز نفخ و بزرگتر شدن حجم شکم می شود. این در حالی است که مصرف لبنیات حاوی پروبیوتیک یا باکتری های مفید برای روده، می تواند از این مشکل جلوگیری کند. پروبیوتیک ها منجر به افزایش حرکات روده می شوند و از بین برنده یبوست هستند.

پرهیز از مصرف بیش از حد مواد خام:

 درست است که باید به میزان کافی میوه و سبزی بخورید اما مصرف بیش از حد آنها به صورت خام منجر به متورم شدن معده می شود. برای رفع این مشکل، میوه و سبزی را در یک وعده پشت سر هم مصرف نکنید و آنها را در فواصل مصرف روز استفاده نمایید.

منبع:خبرگزاری برنا