خانه > فرهنگ و هنر > ۱۶ روز نارنجی|دنیای خود را نارنجی کنید

۱۶ روز نارنجی|دنیای خود را نارنجی کنید

به گزارش حیاط خلوت از سال ۲۰۱۲ به بعد همه ساله کمپینی با موضوع پایان دادن به خشونت علیه زنان برپا شده است و به کمپین ۱۶ روز نارنجی معروف شده است. شعار کمپین این است: #دنیا_را_نارنجی_کن

این کمپین از تاریخ ۲۵ نوامبر مصادف با ۴ آذر ماه آغاز می شود و به مدت ۱۶ روز ادامه دارد.

سازمان ملل می‌گوید ۷۰ درصد از زنان در جهان به نوعی خشونت را تجربه کرده‌اند. این آمار نشان می دهد از هر ۱۰ زن، هفت نفر در طول عمر خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می‌کنند. این آمار دربرگیرنده ۶۰۳ میلیون زن است که قانون کشورهایشان، خشونت خانگی علیه زنان را جرم محسوب نمی‌کند. ارقامی که نشان می‌دهند از هر چهار زن در دنیا، یکی در دوران بارداری خشونت فیزیکی را تجربه می کند.

16 روز نارنجی|دنیای خود را نارنجی کنید

این تجربه‌ها آنقدر فراوانی داشته و دارد که در ادامه ۱۶ روز نارنجی، سال ۲۰۰۸ دبیر سازمان ملل کمپین «اتحاد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان» را معرفی کرد. کمپینی که با هدف آگاهی رسانی، افزایش منابع و اراده سیاسی برای پیشگیری و محو تمام اشکال خشونت علیه زنان و دختران در دنیا برگزاری شود.

بان کی مون برای این که مبارزه با خشونت علیه زنان هر ماه در صدر اخبار بین المللی باشد، بیست و پنجم هر ماه را به عنوان «روز نارنجی» برگزید. روزی برای بالا بردن آگاهی و پیشگیری از خشونت علیه زنان و دختران و اولین روز نارنجی بیست و پنجم جولای سال ۲۰۱۲ برگزار شد.

۱۶ روز زمان دارید که خانه، شهر، کشور و جهان خود را نارنجی کنید.

«از همسایه خود شروع کنید، از گوشه خیابان، پیاده روهای پرجمعیت را نارنجی کنید، مدارس را، حتی آرایشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها را، روبان نارنجی ببندید، روی تابلوها و دیوارها پرچم های نارنجی بچسبانید و اگر می توانید ۲۵ نوامبر یک راهپیمایی نارنجی برپا کنید.»

اینها همه پیشنهادهای سازمان ملل فقط برای رساندن یک پیام یعنی بالا بردن سطح آگاهی جامعه در مورد خشونت علیه زنان و بحث در مورد راه حل های آن است. این خشونت‌ها باعث شد که ۲۳ فعال حقوق زنان از نقاط مختلف دنیا در سال ۱۹۹۱ میلادی به فکر سازمان دادن یک اقدام جهانی بیفتند. از آن سال این زنان تلاش می کنند تا در یک کمپین ۱۶ روزه، مردم را نسبت به ماهیت خشونت‌های نظام‌مند علیه زنان آگاه کنند و بگویند خشونت علیه زنان، نقض حقوق انسانی آنها است. نام کمپین آنها «۱۶ روز نارنجی» است که هر سال از ۲۵ نوامبر یعنی روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان آغاز و تا ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر ادامه دارد. امسال هم قرار است همه کشورها و سازمان هایی که به این کمپین پیوسته اند با برنامه هایشان، ۱۶ روز دنیا را نارنجی کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز پیام کوتاه خود را به مناسبت این روز با این عنوان مطرح کرده است: «سکوت را بشکنید. اگر شما شاهد خشونت علیه زنان و دختران هستید، ننشینید، حرکت کنید».

۶۳ کشور دنیا و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی به این کمپین پیوستند و برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران تعهدات ملی خود را اعلام کرده اند.

ایجاد امنیت برای زنان و دختران در خانه، مدرسه، محیط کار و اجتماع، دغدغه اصلی همه گروه‌ها و دولت‌هایی است که در این ۱۶ روز با رنگ نمادین نارنجی می‌خواهند به دنیا تلنگر بزنند تا برای کنترل خشونتی که بر پایه جنسیت است سطح آگاهی عمومی را بالا ببرند و شیوه‌های اجرایی دولت‌ها را برای منع خشونت علیه زنان اصلاح کنند.

منبع:ایسنا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا برای ولادت امام سجاد (ع)

دل نوشته ولادت امام سجاد ای سید الساجدین تو را می جویم از قله های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *