خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > ۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین علت کم ‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش مقدار هموگلوبین سبب کاهش توان جسمی و روانی فرد، احساس خستگی دائمی و حتی افزایش میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

مواد غذایی منبع آهن
در این مطلب ۹ ماده‌ی غذایی را معرفی می‌کنیم که سرشار از آهن هستند. توصیه می‌کنیم آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و با مواد غذایی طبیعی با کم خونی مبارزه کنید.
قلوه

تنها یک برش از قلوه، حاوی ۵ میلی‎گرم آهن است یعنی نیمی از نیاز روزانه زنان. این یعنی با یک غذای کم‎حجم حاوی قلوه تقریبا تمام نیاز آهن‎تان رفع می‌شود، ولی یادتان باشد که چون کلسترول آن بالاست، در خوردنش زیاده‎روی نکنید.

نخود

این ماده غذایی همه‎فن‎حریف را همه دوست دارند و یک فنجان آن، حاوی ۵ میلی‎گرم آهن است. خوب می‌دانید که نخود مصرف‌های متنوعی دارد، از جمله می‎توان در سالاد هم از آن استفاده کرد، ضمن اینکه برای گیاه‌خواران هم می‎تواند در تهیه لقمه‎های مختلفی به کار بیاید مثل نوعی اسنک (شامل نان تست و لایه‎ای از نخود که سطح آن را می‎پوشاند). درهرحال با مصرف روزانه این ماده می‎توانید آهن موردنیاز بدن خود را درآن روز تامین کنید.

تخمه کدو

این ماده مغذی و سالم، می‎تواند اسنک کاملی برای عصرانه شما باشد که یک فنجان آن، حاوی ۲ میلی‎گرم آهن است. از جمله موارد استفاده این ماده مغذی می‎توان به سالادها، مافین‎ها و حتی انواع نان‎ اشاره کرد. خوبست بدانید که مصرف تخمه کدو به تنهایی می‌تواند نشاط و جوانی صورت شما را حفظ کند.

جو دوسر

بلغور‎جو تقریبا یک صبحانه کامل است، اما اگر خواص آن را بدانید در وعده‎های غذایی دیگرتان هم از آن استفاده می‎کنید. این ماده علاوه بر آهن، از دیگر مواد مغذی نیز غنی است. برای‎اینکه صبحانه جُوین خود را کامل‎تر کنید، می‌توانید به آن میوه هم اضافه کنید چون اینکار به جذب بهتر آهن نیز کمک می‎کند.

شکلات تلخ

هیچ فکر می‌کردید که شکلات هم در این فهرست قرار گیرد؟ بله شکلات هم منبع آهن است اما مبادا در مصرف آن زیاده‎روی کنید (تنها دو تکه آن برای هر روز کافی است). شکلات همچنین به خاطر آنتی‎اکسیدان فراوانش، بسیار سالم‎تر از آن است که فکرش را می‎کردید.

ساردین

ساردین علاوه بر مزه فوق‎العاده‎اش، منبع غنی آهن نیز هست. ربع فنجان ساردین شامل ۱.۸ میلی‎گرم آهن است. پس موقع خریدن گوشت ماهی، در انتخاب آن تردید نکنید.

اسفناج

همیشه به محض صحبت در باره آهن و کم‎خونی، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‎رسد اسفناج است که البته درست است؛ چون این سبزی منبع غنی آهن است. یک فنجان اسفناج پخته حدود ۳.۲ میلی‎گرم آهن دارد و می‎تواند به خیلی از غذاها اضافه شود مثل پاستا، سوپ، و سالاد، و البته هیچ کدبانویی نیست که خورش آلو اسفناج را در فهرست برنامه غذایی خودش نداشته باشد.

سویا

این ماده که سرشار از انواع مواد معدنی و مغذی است (مثل مس، پروتئین، آهن) با اضافه شدن به هر غذایی از جمله سالادها به آن جان تازه‎ای می‎دهد. سویا همچنین به‎خاطر آمینو‎اسیدهای فراوانش می‎تواند بهترین منبع پروتئین برای گیاه‌خواران باشد. ضمنا خوب است بدانید که نمک دریایی سویا را خوشمزه‎تر می‎کند.

عدس

فقط نصف فنجان عدس، در‎حدود نیمی از نیاز روزانه بدن را رفع می‎کند. این ماده همه‎فن‎حریف که واقعا ارزان هم هست به شکل‎های مختلفی می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد: از سوپ گرفته تا خوراک کاری، عدس‎پلو، عدسی و…

منبع:salamatism.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ ماده غذایی جوان کننده برای افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر و جوان ماندن چی بخوریم ؟ تغذیه سالم نقش بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *