خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > تنگی نفس در دوران بارداری؛ راه های درمان آن

تنگی نفس در دوران بارداری؛ راه های درمان آن

دوران بارداری برای خانم ها دوران پیچیده ای است. دورانی که هر ماه آن با تغییرات بزرگ و البته سختی های زیادی همراه است. یکی از این سختی ها احساس تنگی نفس در ماه های مختلف بارداری است. در ادامه این مطلب از حیاط خلوت با ما همراه باشید تا روش های مناسب برای جلوگیری از تنگی نفس را به شما بگوییم. همچنین در ادامه خواهید خواند اگر تنگی نفس به سراغ شما آمد چطور می توانید آن را تسکین دهید.

تنگی نفس در دوران بارداری؛ راه های درمان آن

چگونه می توان از تنگی نفس در بارداری جلوگیری کرد؟

۱- به اندازه کافی آب بنوشید
تنگی نفس یکی از علائم شایع کم شدن آب بدن است. آب کافی بنوشید و از نوشیدنی هایی همچون قهوه، چای، نوشابه و الکل پرهیز کنید. این نوشیدنی ها باعث اضافه وزن شده و می توانند تنگی نفس را بدتر کنند.

۲- غذای سالم بخورید
شما باید وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنید. درست از زمانی که برای باردار شدن برنامه ریزی می کنید سعی کنید وزن و تناسب اندام ایده آل خود را حفظ نمایید. مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل از تنگی نفس جلوگیری می کند. یک رژیم غذایی مناسب باعث متناسب ماندن وزن شده و تنفس را آسان می کند.

۳- از انجام امور پرفشار اجتناب کنید
اجسام سنگین را بلند و جابه جا نکنید. سعی کنید برای مدتی از انجام کارهای پرفشار خودداری نمایید.

احساس نفس تنگی چه مدت طول می کشد؟
در اوایل بارداری جنین ممکن است به سمت لگن حرکت کند که در این شرایط نفس تنگی کمتر می شود.

اگر مادرباردار از نظر تناسب اندام مشکل داشته باشد ممکن است نفس تنگی او را آزار دهد در این صورت بهترین راه حل انجام تمرینات ورزشی ملایم در دراز مدت است که می تواند احساس بهتری به او بدهد.

این تمرینات مناسب حس اطمینان خاطری به او می دهد که جنین در رحم مادر از اکسیژن کافی بهره مند خواهد شد.

میزان هورمون پروژسترون بعد از تولد نوزاد در بدن مادر کاهش می یابد و فشار وارده بر دیواره رحم و پرده دیافراگم بلافاصله پس از تولد کاهش می یابد.

اگر چه که تغییرات ایجاد شده در قفسه سینه و سیستم تنفسی برای برگشت به حالت اولیه خود قبل از حاملگی ممکن است ماه ها طول بکشد.

چگونه می توان تنگی نفس در دوران بارداری را تسکین داد؟

۱- تمرین وضعیت قرارگیری مناسب بدن
– وضعیت صحیح قرارگیری بدن باعث تسکین تنگی نفس می شود. در حالت نشسته قفسه ی سینه ی خود را بالا گرفته و شانه هایتان را عقب ببرید. این حالت فضای کافی برای باز شدن ریه ها را فراهم می کند.

– در حالت خوابیده با استفاده از چند بالش بدن خود را بالا نگه دارید تا باز شدن فضای حفره شکمی باعث تسکین شما شود.

– همچنین اگر به پهلو خوابیده اید از یک بالش اضافه برای بالا بردن سرتان استفاده کنید.

۲- وضعیت خود را تغییر دهید
تنگی نفس دوران بارداری را چگونه درمان کنیم
اگر قرار گرفتن در یک حالت برای مدت طولانی باعث احساس نفس تنگی می شود جهت تنفس راحت وضعیت خود را تغییر دهید. ممکن است بهتر باشد بایستید تا فشار بر روی دیافراگم کم شود.

۳- آرام باشید
به علائم بدن خود توجه کنید و هر زمان نیاز به احساس آرامش دارد استراحت کنید. هنگامی که احساس می کنید نفستان بند آمده استراحت کنید. کاری که انجام می دهید را متوقف کنید و چند نفس عمیق بکشید تا زمانی که احساس بهتری کنید. حدود ۲۰ دقیقه استراحت کنید و مجدداً فعالیت خود را از سر بگیرید.

۴- تمرینات تنفسی انجام دهید
تمرینات تنفسی به افزایش ظرفیت ریه کمک کرده و امکان تنفس بیشتری را از سینه فراهم می کند (زیرا تنفس شکمی به دلیل گسترش رحم دشوار است). می توانید تمرینات تنفسی زیر را انجام دهید:
– نفس عمیق بکشید در حالی که دستان خود را به دو طرف و به سمت بالا می برید.
– سپس در حالی که دستانتان را دوباره به پایین می آورید نفستان را خارج کنید.
– در حالی که عمل دم را انجام می دهید سرتان را بالا برده و هنگام بازدم پایین بیاورید.
– با قرار دادن دستان خود روی قفسه سینه، نفس خود را به جای اینکه به شکم هدایت کنید به طرف سینه بکشید.

– هنگام نفس عمیق دنده ها را به طرف دستان خود فشار دهید. تنفس عمیق را تمرین کنید بطوری که هرگاه تنفس شکمی برایتان دشوار شد، بتوانید به راحتی تنفس از سینه را انجام دهید.

۵- ورزش
عدم تناسب اندام و ورزش می تواند تنگی نفس را افزایش دهد، بنابراین برخی ورزش های سبک را تمرین کنید. هنگام ورزش کودک شما نیز باید اکسیژن کافی دریافت کند.

– تمرینات ایروبیک در اوایل بارداری می تواند تنفس را بهبود بخشد و نبض را کنترل کند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید.

– اگر هیچگونه فعالیتی را شروع نکرده اید اکنون زمان مناسبی برای شروع یوگا است. حرکات کششی یوگا امکان تنفس مناسب را فراهم می کنند.

– پیاده روی سریع و شنا نیز باعث افزایش توانایی تنفس عمیق و حفظ تناسب اندام می شود.
– به نشانه های بدن خود توجه کنید و در هیچ ورزشی افراط نکنید. این ورزش ها استقامت کافی برای کنار آمدن با علائم تنگی نفس را بطور موثری فراهم می کنند.

منبع:نمناک

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *