خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > تپش قلب در بارداری + راه های درمان

تپش قلب در بارداری + راه های درمان

یکی از مشکلات شایع در طول بارداری, تپش قلب است. عوامل مختلفی سبب ایجاد این مسئله می شوند. با این حال تا حدی افزایش تپش قلب در بارداری طبیعی است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

بدن زنان باردار نیاز به خون بیشتری دارد که این مسئله مستلزم ضربان قلب سریع تر است. این نیاز نه تنها سیستم سوخت و ساز بدن مادر باردار را آماده می کند بلکه خون غنی از اکسیژن را برای جنین از طریق جفت تامین می کند.در این مطلب از حیاط خلوت عوامل ایجاد تپش قلب و راه های مقابله با آن را می خوانید.

تپش قلب در بارداری

تپش قلب در بارداری
احساس تپش قلب با هیچ‌چیز دیگری که فرد تاکنون تجربه کرده اشتباه گرفته نمی‌شود. این احساس مانند تکان و لرزش درون قفسه‌ی سینه است و می‌تواند منجر به وحشت و ناتوانی در تنفس شود. اگر چه تپش قلب در بارداری معمولاً طبیعی است اما برخی می‌توانند نگران‌کننده باشند. تقریباً هر فرد گاهی اوقات دچار تپش قلب می‌شود. با این حال اکثر زنان در بارداری به دلایل مختلف نسبت به یک فرد عادی بیشتر دچار تپش قلب می‌شوند.

دلایل تپش قلب در بارداری
تپش قلب در بارداری یک اتفاق شایع است و معمولاً بدون علت خاص در زمان‌هایی که فرد تحت استرس، هیجان‌زده یا مضطرب است، بروز می‌کند. معمولاً زنان باردار در هنگام تپش قلب احساس تنگی نفس دارند که پس از چند دقیقه خود به خود بهبود می‌یابند. علل تپش قلب به طور کلی شامل شامل این موارد است:

۱٫ افزایش حجم خون
بدن زن باردار نسبت به زن غیرباردار معمولا ۵۰ درصد خون بیشتری دارد. این تغییر به دلیل فراهم آوردن نیاز جنین به مواد مغذی موجود در خون مادر می‌باشد. با این حال، مادر باید حجم خون افزایش‌یافته را با همان قلب به گردش درآورد، به این معنی که قلب باید بیشتر کار کند و در نتیجه منجر به تپش بیشتر قلب خواهد شد.

۲٫ پروژسترون
هورمون پروژسترون در بدن یک زن باردار غلظت بیشتری نسبت به زن غیرباردار دارد. این هورمون مسئول تغییرات جسمی و روانی مختلفی می‌باشد. یکی از تأثیرات پروژسترون افزایش ضربان قلب و افزایش عملکرد قلب می‌باشد. این کار باعث گردش خون کافی برای رحم می‌شود. در نتیجه ضربان قلب افزایش یافته و منجر به تپش قلب می‌شود.

۳٫ محصولات کافئینی
گاهی اوقات تپش قلب می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف مقدار بالایی کافئین باشد. کافئین یک ماده‌ی رایج در بسیاری از مواد غذایی مانند شکلات، کیک، شیرینی و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه می‌باشد. اگر کافئین علت اصلی تپش قلب باشد، با به حداقل رساندن مصرف آن به راحتی می‌توانید تپش قلب را کاهش دهید.

۴٫ پاسخ‌های هیجانی
تپش قلب در افراد غیرباردار نیز به طور شایع دیده می‌شود، مانند قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که منجر به اضطراب، استرس، شوک، عصبانیت، فعالیت فیزیکی بیش از حد و یا ترس می‌شود.اگر تپش قلب در نتیجه‌ی استرس باشد، سعی کنید عوامل استرس‌زای اطراف خود را کاهش دهید. چندین بار در روز نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آرام کنید. یوگا و ماساژ در بارداری از فعالیت‌های بسیار مفید برای کاهش تنش بارداری می‌باشند.

هشدارهای تپش قلب در بارداری
در برخی موارد تپش قلب ممکن است علامتی از پرکاری تیروئید باشد که می‌تواند تهدیدکننده‌ی حیات جنین باشد، بنابراین تشخیص و شروع درمان فوری، بسیار اهمیت دارد.
در موارد نادری تپش قلب با کوتاهی نفس‌ها همراه می‌باشد که می‌تواند علامتی از آریتمی قلبی باشد که در آن ضربان قلب نامنظم است. در این موارد نیاز به اقدام فوری می‌باشد، به خصوص اگر با دشواری در تنفس، غش کردن، گیجی و ضربان قلب نامنظم همراه باشد.
در برخی موارد تپش قلب می‌تواند تعریف یک بیماری قلبی باشد. بنابراین در صورت نگرانی بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های تکمیلی انجام شود.اگر در هر زمانی تپش قلب توأم با درد قفسه‌ی سینه، غش کردن، تعریق و تهوع همراه بود، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

راهکارهای مقابله با تپش قلب در بارداری
درمان تپش قلب بستگی به علت ایجادکننده‌ی آن دارد. اکثر تپش‌های قلب در بارداری آسیب‌زننده نبوده و معمولاً بدون مداخله بهبود می‌یابند. بنابراین اگر تپش قلب شما ناشی از هیچ‌کدام از بیماری‌های زمینه‌ای نبود، معمولاً توصیه‌هایی توسط پزشک ارائه می‌شود.

توصیه‌های تپش قلب در بارداری
استرس و اضطراب خود را با تکنیک‌هایی هم‌چون ورزش، یوگا، رایحه‌درمانی و غیره کاهش دهید.برخی نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین، نیکوتین، داروهای مخدر و الکل را مصرف نکنید.داروهای تحریک‌کننده را استفاده نکنید، مانند برخی داروهایی که برای درمان سرماخوردگی و سرفه تجویز می‌شوند و برخی مکمل‌های غذایی و گیاهی که به راحتی در دسترس هستند.

منبع:niniban.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۷ نشانه اینکه شوهرتان از ازدواجتان راضی است

دوست دارید بدانید که شوهرتان از ازدواج با شما رضایت دارد یا نه؟ این لیست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *