خانه > مجله سلامت > آیا امکان ترکیدن معده وجود دارد؟

آیا امکان ترکیدن معده وجود دارد؟

شاید هنگام پرخوری از بزرگ تر ها شنیده باشید که زیاد نخور می ترکی !!

اما آیا معده در صورت پرخوری مداوم و انباشت مواد غذایی در آن می ترکد. آیا امکان ترکیدن معده وجود دارد؟

ترکیدن معده , پرخوری

معده اندامی میان تهی و یکی از مهم‌ترین بخش های دستگاه گوارش محسوب می شود. گوارش از معده آغاز می شود و در روده کوچک و روده بزرگ، جایی که آنزیم های ترشح شده از لوزالمعده، کبد، و کیسه صفرا نیز نقش خود را در گوارش ایفا می کنند ادامه می یابد.

دستگاه گوارش مکانی است که مواد غذایی و مایعات در آن پردازش می شوند تا مواد مغذی از آنها استخراج شده و محصولات زائد در قالب مدفوع از بدن دفع شوند. شاید شنیده باشید که معده در صورت پرخوری مداوم و انباشت مواد غذایی در آن می ترکد. اما آیا بروز چنین شرایطی امکان پذیر است؟

آیا امکان ترکیدن معده وجود دارد؟

در شرایطی که بسیار نادر است، اما پارگی معده به واسطه غذا خوردن بیش از اندازه امکان پذیر است. در شرایط عادی، معده می تواند گنجایشی یک و نیم لیتری داشته باشد و اگر از این حد تجاوز کنید، ممکن است با حالت تهوع مواجه شوید. بیشتر افراد در اینجا متوقف می شوند و با مشکلی در معده خود مواجه نمی شوند. اما برخی افراد مبتلا به اختلال غذا خوردن می توانند این حد و مرزها را نادیده گرفته و همچنان به خوردن ادامه دهند. این شرایط ممکن است به ترکیدن معده منجر شود.

برخی افراد هنگامی که بیش از اندازه غذا می خورند به طور طبیعی توقف واکنش ها را تجربه می کنند. زمانی که این شرایط برای سال ها رخ می دهد، معده توانایی خود در استفاده از عضلاتش را از دست می دهد و غذا را به بیرون پس می زند. اگر بدن غذای اضافی را به بیرون پس نزند و همچنان به غذا خوردن ادامه دهید، این شرایط نیز ممکن است به پارگی معده منجر شود. افزون بر این، هرچه بیشتر غذا بخورید فشار بیشتری به دیواره های معده وارد می شود، که می تواند موحب تضعیف و پارگی بافت معده شود. محتوای معده می تواند به بخش های دیگر بدن سرایت کرده و عفونت شکل بگیرد. در این مورد، به طور معمول برای ترمیم معده به انجام عمل جراحی نیاز است.

این امکان وجود دارد تا فرد در یک وعده چنان بیش از اندازه غذا بخورد که به معده آسیب رسانده و یا به پارگی مری منجر شود که البته این شرایط نادری است. پارگی معده می تواند موجب پیامدهایی شود که زندگی فرد را در معرض تهدید قرار می دهند. برخی موارد گزارش شده پارگی معده در افرادی مبتلا به یک بیماری مادرزادی به نام سندرم پرادر ویلی بوده است. این سندرم یک اختلال غذا خوردن است و موجب هوس شدید برای غذا می شود، که چاقی بیمارگون را به همراه دارد.

عادات خطرناکی که به معده آسیب می زنند

برخی عادات خطرناک و ناسالم می توانند به دستگاه گوارش انسان آسیب وارد کنند. این عادات می توانند معده را تحت تاثیر قرار داده و همچنین موجب مشکلات پزشکی جدی شوند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

رژیم غذایی ناسالم

اگر حتی بدانید باید چه میزان غذا بخورید، اگر از این که باید چه چیزی بخورید، آگاه نباشد، سودی کسب نخواهید کرد. رژیم غذایی ناسالم که شامل غذاهای چرب، تند و فست فودها می شود برای سوخت و ساز و شرایط معده شما خوب نیست. با گذشت زمان، این نوع رژیم غذایی بر معده تاثیر منفی خواهد گذاشت. برای ارائه عملکرد درست، معده شما به مواد مغذی دریافتی از مواد غذایی مصرفی وابسته است. از این رو، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، دانه ها و مغزهای خوراکی، حبوبات، و مواد غذایی سرشار از فیبر به حفظ سلامت معده کمک می کند.

عادات غذا خوردن نامناسب

زمانی که بدانید چه چیزی باید بخورید، اما الگوهای غذا خوردن نامناسب و ضعیف داشته باشید، بار دیگر با مشکلات گوارشی مواجه خواهید شد. حتی سالم‌ترین مواد غذایی در صورتی که بیش از اندازه سریع غذا بخورید، سودی نخواهند داشت. این شرایط می تواند موجب سوء هاضمه شود. معده شما برای گوارش غذا به تولید شیره گوارشی نیاز دارد و در صورتی که معده با غذای بیش از اندازه در مدت زمانی کوتاه پر شده باشد این کار امکان پذیر نخواهد بود. به خواب رفتن سریع پس از وعده های غذایی نیز برای سلامت گوارش بد است. زیرا به معده زمان کافی برای گوارش درست غذا را نمی دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از عاداتی است که می تواند عوارض منفی بسیاری برای بدن انسان به همراه داشته باشد. این کار نه تنها به معده آسیب می زند، بلکه دیگر اندام های حیاتی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. سیگار کشیدن موجب ورود عناصر سرطان‌زا و سموم به بدن می شود، که می توانند دیواره مخاطی معده را تحریک کرده و موجب شکل گیری زخم های معده و سوزش سردل شود. همچنین، سیگار کشیدن می تواند موجب شکل گیری سنگ های کیسه صفرا و مشکلات کبدی شود.

مصرف الکل

الکل برای دستگاه گوارش انسان خوب نیست، زیرا یک عامل تحریک کننده محسوب می شود و خطر بیماری رفلاکس معده را افزایش می دهد. الکل تولید آنزیم های گوارشی و اسید را کاهش می دهد، که معده بدون آنها توانایی گوارش درست غذا را ندارد. همچنین، مصرف الکل ممکن است به اختلال در عملکرد کبد و سرطان معده منجر شود.

نوشیدنی های انرژی‌زا

وجود کافئین در نوشیدنی های انرژی‌زا آنها را به محصولاتی بد برای معده و روده ها تبدیل می کند. مصرف بیش از حد از نوشیدنی های انرژی‌زا می تواند به آسیب پایدار روده و آنفلوآنزای معده منجر شود. این نوشیدنی ها در ترشح آنزیم ها و اسید گوارشی اختلال ایجاد می کنند، که بر گوارش تاثیر منفی می گذارد.

برخی داروها

داروها می توانند به درمان برخی بیماری ها کمک کنند، اما آنها می توانند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند. برخی داروها، مانند مسکن ها، ضد حساسیت ها، ضد دردها، آنتی بیوتیک ها و برخی داروهای ضد فشار خون بالا ممکن است به دیواره معده آسیب وارد کرده و موجب تحریک آن شوند. همچنین، آنها ممکن است بر عملکرد کبد تاثیرگذار باشند و شما را در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به زخم های معده قرار دهند. در صورت مواجهه با مشکلات گوارشی پس از آغاز مصرف دارویی جدید، صحبت با پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

منبع:asriran.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *