خانه > مجله سلامت > یاماگاتا ، جدیدترین آنفولانزا چه نشانه هایی دارد؟

یاماگاتا ، جدیدترین آنفولانزا چه نشانه هایی دارد؟

یاماگاتا نوع جدید آنفولانزا دارای چه نشانه هایی است؟

درست ۱۰۰سال پیش ویروس آنفولانزای اسپانیایی شایع شد و ۴۰سال پس از بروز نخستین ویروس، آنفولانزای آسیایی ظهور پیدا کرد و بعد از آن هم آنفولانزای هنگ‌کنگی. اگرچه این ویروس در یک قرن گذشته موجب مرگ تعداد زیادی از افراد در جهان شده است اما همواره سیر مرگ‌ومیر ناشی از آن سیر نزولی داشته است. این بیماری که شایع‌ترین ویروس در فصل سرما است دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیر می‌کند و شدیدا مسری است. ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفولانزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ بین ۲۴ تا ۴۸ساعت‌ است‌.

یاماگاتا , جدیدترین آنفولانزا

افزایش تب یا سرفه، وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی‌نفس یا درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ از بینی، سینوس‌ها یا گوش‌ها، درد سینوس و درد یا سفتی گردن از جمله علائمی است که فرد با مبتلا شدن به ویروس آنفولانزا با آن‌ها مواجه می‌شود. ویروس‌های آنفولانزای موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند. در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود. با این توضیح که بزرگسالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنند که این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا کند.

برای جلوگیری از انتقال و انتشار ویروس آنفولانزا چه باید کرد؟

ایرج خسرونیا، متخصص بیماری‌های داخلی در این‌باره تاکید می‌کند: کسی که به این بیماری مبتلا شده می‌تواند از طریق هر یک از راه‌های انتقال حتی در یک اتاق سربسته شما را مبتلا کند بنابراین تنها راه پیشگیری از این بیماری این است که مبتلایان حتما در بخشی تحت‌نظر باشند که با کسی در تماس نباشند. ملاقات‌کنندگان هم باید از بوسیدن و دست دادن خودداری کنند. کسانی هم که از کشورهای همجوار وارد کشور می‌شوند حتما رعایت کنند. یک نفر می‌تواند صدها نفر را مبتلا کند. اگر کسی حس کرد که به این بیماری مبتلا شده حتما به پزشک مراجعه کند. چون درمان در روزهای اول بسیار آسان‌تر است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند؟

افراد دارای کهولت سن، خانم‌های باردار و کسانی که زمینه یک بیماری خاص دیگری را دارند بیشترین قربانیان این بیماری هستند، مثل بیماران نارسایی‌های قلبی و ریوی که ویروس به آنها غلبه کرده و موجب مرگ آنها می شود. رعایت اصول بهداشتی مثل شستن دست‌ها بعد از تماس با وسایل نقلیه، اتوبوس، مترو به طور جدی توصیه می‌شود. پرستاران و کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند باید حواس‌شان باشد که حتما از ماسک و روپوش مناسب استفاده کنند که موجب انتقال بیماری نشوند. نشانه‌های این بیماری در روزهای اول به شکل سرماخوردگی است. اما به مرور تب و مشکلات تنفسی و ریوی، بدن‌درد و ضعف عمومی و بی‌حالی را به‌همراه دارد و اگر کسی این نشانه‌ها را در خودش دید باید سریع به پزشک معالج مراجعه کند.

در حال حاضر وضعیت بروز و شیوع آنفولانزا در کشور وضعیت خوبی نیست. از سوی دیگر، سینه‌پهلو بعد از آنفولانزا هم منجر به بستری‌های مکرر بیماران در بخش‌های داخلی، عفونی و حتی ICU شده است.

گونه‌هایی از آنفولانزا که تاکنون در ایران نبوده است

برای اولین بار هم برخی از گونه‌های جدید ویروس آنفلوآنزا را که تا به حال در ایران وجود نداشت، شاهد بودیم. به‌عنوان مثال یک گونه از آنفلوآنزای نوع B است که گونه‌ای به نام ویکتوریا است که قبلا در واکسن آنفلوآنزا بود و فرد آن را تزریق می‌کرد اما در حال حاضر علاوه بر گونه ویکتوریا یک گونه جدید به نام یاماگاتا شیوع پیدا کرده که در واکسن هم وجود ندارد و به همین دلیل حتی ممکن است افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند، هم به این گونه از آنفلوآنزای نوع B مبتلا شوند. این ویروس در واکسن منظور نشده بود اما در گردش است. البته ممکن است در سال‌های آینده، واکسن چهار ظرفیتی وارد شود که این‌گونه آنفلوآنزا را هم در خودش دارد.

اما از آنجایی که شیوع آنفلوانزای فصلی در همین فصلی است که در آن به سر می‌بریم، برخی گروه‌ها در صورت ابتلا به آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری هستند و این گروه‌های شامل این افراد هستند؛ سالمندان یا افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند. در این میان، بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و نیز خانم‌های باردار در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تزریق واکسن آنفولانزا را جدی بگیرید

اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد مسن یا دارای بیماری‌‌های زمینه‌ای بسیار زیاد است و کسانی مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند که به این توصیه توجه نکرده و موضوع را جدی نمی‌گیرند زیرا این افراد با آدم‌های معمولی فرق می‌کنند و آنفلوآنزا برای این افراد خطرناک‌تر از مردم عادی است و حتی ممکن است جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

دیگر افرادی که در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند عبارتند از افرادی که همودیالیز می‌شوند، افراد مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج، افرادی که تحت درمان‌های کورتون، رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی هستند، تمامی کادر و گروه پزشکی باید این واکسن را تزریق کنند.

مردم باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند. بهترین کار این است که اگر کسی فرزندش به آنفولانزا مبتلا شد، او را چند روزی به مدرسه نفرستد یا اگر کسی آنفولانزا دارد از رفتن به محل کار خودداری کند و دو تا سه روز در خانه استراحت کند. همچنین افراد مبتلا، در خانه یک حالت خودقرنطینگی برای خودشان ایجاد کنند. یعنی اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شده است، در یک اتاق بخوابد و سایر اعضای خانواده در اتاق دیگر. در غیر این‌صورت همه افراد خانواده به آنفولانزا مبتلا می‌شود.

آنفولانزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم تا پنج الی هفت روز آلوده‌کننده باشد، از طرفی عدم شست‌وشوی مکرر دست، زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد مبتلا به بقیه افراد را ایجاد می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهیم به آنفولانزا مبتلا نشویم با افراد دست ندهیم، روبوسی نکنیم و دست‌ها را مکررا بشوییم.

منبع: armandaily.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *